3 oktober 2018

Het is precies een jaar geleden dat ik het eerste bericht over TR-IBU’s Native Brand programma deelde met de wereld. Eén mail was het – de enige nieuwsbrief die ik verstuurde in het afgelopen jaar – aan zo’n honderd mensen in mijn eigen netwerk.

Ik weet nog hoe dat voelde…

kwetsbaar én krachtig

De maanden ervoor werkte ik achter de schermen aan het concept. Ik stopte rigoureus met mijn communicatie-advieswerk, ontdekte wat ik wél in de wereld wilde brengen, vertaalde dat in een concept en ontwikkelde vervolgens een Native Brand test én programma.

Een bevriende ondernemer zei in die tijd tegen mij: “Zo erg je eigen ding doen, geeft kracht maar is ook heel kwetsbaar.” En zij had gelijk, want zo voelde het dus. Niets meer om je achter te verschuilen. Accepteren dat mensen er iets van kunnen vinden. Van jóu vinden.

Mijn rechterhand zweefde een poosje boven de verzendknop. Ga ik dit écht doen? Ik vermoed dat ik mijn ogen dicht hield toen ik drukte.

Whoosh. Weg was ie.

Nietsvermoedend was ik. Wist ik wat me zou overkomen het jaar dat volgde, het afgelopen jaar dus. Man, wat was het een f(r)antastisch, onbeschrijfelijk en meeslepend jaar!

een paar highlights

#1 | de test der testen

Bijna tweeduizend ondernemers deden de Native Brand test, toch één met achttien pittige vragen. Het bedrijf dat de techniek achter de test regelde, met grote internationale klanten als BBC en Chigago Bulls, was zodanig onder de indruk van de resultaten dat het TR-IBU’s Native Brand test als case study deelde met al zijn klanten.

#2 | TR-IBU goes international

Over internationale klanten gesproken… de Native Brand test én het Native Brand programma zijn inmiddels in het Engels vertaald. TR-IBU mocht het afgelopen jaar werken met merken uit eigen dorp én wereldwijd!

#3 | Geeky webresultaten

Nu we toch een beetje in de technische hoek zitten… de website van TR-IBU! Een kleine vijfduizend mensen bezocht het afgelopen jaar de site, gemiddeld maar liefst zeven keer. En: met een gemiddelde bezoektijd van bijna vijf minuten, vermaken zij zich er prima! TR-IBU’s web-geek (#nietsdanliefde Tristan :-)) heeft me verzekerd dat dit indrukwekkende getallen zijn.


#4 | Vijf sterren recensies

Van doorgewinterde ondernemers op zoek naar herijking of het hervinden van bezieling en creativiteit tot starters zonder personeel, álle klanten van TR-IBU zijn geraakt door de kracht van Native Branding.

De spontane recensies zijn om verlegen van te worden.

Ik wéét inmiddels de impact van het Native Brand programma. En toch zet steeds opnieuw de geruststelling en bevestiging die uit de recensies spreekt, kleine beetjes kwetsbaarheid (weet je nog, wat ik voelde toen ik die nieuwsbrief een jaar terug verzond?) om in pure kracht.


#5 | de tr-ibe van Tr-ibu

De ondernemers die besloten dat hun merk het verdient om een Native Brand te zijn, delen iets heel fundamenteels met elkaar. Zij weten wie ze zijn en wat ze aantrekkelijk maakt voor voor ideale klanten en medewerkers. Zij hebben het lef om authentiek en vol intentie hun ambities waar te maken. Of dat nu gaat over iets starten, of juist iets afronden en overdragen. Zij weten ook dat waarde wordt bepaald door wat je geeft, en dat wat je krijgt daar een gevolg van is. Hun merk klopt, en is ‘for real’. Zij hebben de toekomst en weten dat, ook van elkaar. Er ontstaat een TR-IBE van Native Brands.

#6 | “I love how your mind works”

Maar misschien wel het allermooiste en zeker het meest zingevende is nog wel dat ik iedere dag mag doen wat ik graag doe en waar ik goed in ben. Een van mijn klanten zei laatst: “I love how your mind works.” Ik realiseerde me weer even wat een enorme zegening het is om een concept te hebben waarmee ik ‘how my mind works’ kan inzetten om andere ondernemers te helpen groter en sterker, en vooral meer zichzelf te zijn.


vol = vol?

En nu is dus oktober. En ik weet dat de ondernemers die 2019 willen starten als Native Brand NU moeten starten met het Native Brand programma. Ik nam me voor om met een toffe actie mensen daarvan te doordringen. Maar nu kijk ik in mijn agenda en denk ik: f*ck (excusez le mot), zit ik nou gewoon helemaal vol? Want dat is wat het is. Maar weet je, ik lééf gewoon voor de impact die het programma heeft op mensen, dus als je wilt, maak ik ruimte voor je. Het is mijn jubileumcadeau: één extra plek voor jou* de komende maanden.

* let op: wie het eerst komt…

what’s next?

Terwijl er nog zoveel meer te vertellen is over het afgelopen jaar, staan er nog veel gavere dingen op stapel. We staan aan de vooravond van een tijd waarin authenticiteit en oprechte intentie zegevieren, en een groter wordende groep ondernemers begrijpt dat. En dat merk ik met TR-IBU aan alles.

Een kleine greep uit wat je de komende tijd van TR-IBU mag verwachten:

Ellen goes Native

Journaliste Ellen Mannens stapt in het Native Brand programma en neemt je door middel van blogs en vlogs mee op haar ontdekkingsreis in haar merk.

TR-IBE magazine

De eerste editie van TR-IBE magazine, met prachtige foto’s, inspirerende quotes en artikelen, maar vooral échte verhalen van échte ondernemers die échte merken (Native Brands dus) in de wereld zetten.

TR-IBU team
TR-IBU breidt uit! Binnenkort staat een team van Native Brand experts, met ieder zijn eigen focus (strategie, communicatie, design, online, etc), klaar voor ondernemers die authentiek en intentioneel willen groeien.

Native circle

In de Native Circle, TR-IBU’s eigen advisory board, wijzen wijze mannen en vrouwen – die het concept Native Branding tot in hun haarvaten vatten – TR-IBU de weg.

workshops en events

Native Brand workshops voor kleine én grote groepen, én een aantal inspirerende events over Native Branding.

bestemming onbekend

En wie weet, neemt TR-IBU een groep ondernemers wel letterlijk mee op de reis van hun leven! Bestemming onbekend. Maar één ding is zeker: je gaat er zeker weten de jouwe vinden.

Image