Nieuwe kennis

Het is een doodgewone dinsdagmiddag in een verre van doodgewone tijd. Mijn licht chaotische man heeft weer een dag het schoolonderwijs zonder enige vorm structuur uit de hand laten lopen en zit – terwijl de kinderen aan het eind van hun Latijn zijn, er in de woonkamer een speelgoedbom is ontploft en er nog in de verste verte geen eten in beeld is – op zijn dooie gemak boven te bellen met familie in Marokko.

Ik probeer in de woonkamer tevergeefs wat te werken, want ik heb morgen een grote deadline. Dat gaat laat worden vanavond. Zucht.

Het kost me moeite maar ik besluit het te laten gaan. Ik ben geïrriteerd als hij beneden komt, maar hij doet of hij het niet ziet. Dit spel beheersen we goed, na zes en een half jaar kinderen waarvan vier weken in intelligente lockdown. 😉 Ik hoop natuurlijk dat hij naar de keuken gaat, maar hij opent zijn laptop en Google translate en begint enthousiast te vertellen.

“Ik zoek de Nederlandse vertaling van ‘quronful’, dat is een soort kruid of zo.” Het woord – dat met die magisch klinkende kghkgh-klank begint die de Arabische taal zo kenmerkt – én het feit dat het een kruid is, wekt mijn interesse. Ik klap demonstratief mijn laptop dicht en trek mijn wenkbrauwen vragend op. We ontdekken dat quronful kruidnagel is. Hij heeft zojuist van zijn zus gehoord dat thee van gemalen kruidnagel, citroen en honing goed is tegen luchtwegenklachten. En god, bij ieder kuchje denken we aan corona, dus baat het niet dan schaadt het niet.

Dus zit ik hier – het is inmiddels inderdaad heel laat op dinsdagavond – aan een kop zure drab. Het is niet eens vies. Zoals ook de extra vitamine C die we eten én slikken (nadat we hoorden dat die in China zijn ingezet ter preventie en bij het herstel van corona) niet vies zijn.

Ik hou wel van dat soort wijsheden. Van kennis die je buiten de officiële kanalen om toekomt. Want hee, er is zoveel meer kennis in de wereld dan dat wat onze westerse wetenschap bewijzen kan. Tot een week of vijf geleden werd corona – ook door medische academici – gebagatelliseerd en als griepje afgedaan. Mensen die hun zorgen uitten, waren coronagekkies. En kijk wat er daarna gebeurde. In een paar dagen tijd was je als je géén zorgen uitte over corona, ineens een coronaontkenner.

Ik hou wel van dat soort wijsheden. Van kennis die je buiten de officiële kanalen om toekomt. Want hee, er is zoveel meer kennis in de wereld dan dat wat onze westerse wetenschap bewijzen kan.

Ik voel dus een groot verlangen om mijn oor overal te luister te leggen. Bij de NOS, bij alle overheidsinstanties en bij experts. Elke zaterdag ploft er een NRC hier op de mat en we kijken met het hele gezin alle persconferenties. Maar kom ook maar op met alternatieve informatie en inzichten. Verrijk mijn wereld maar met een nieuw perspectief. Dan maak ik – met mijn redelijk gezonde geest – zelf de balans wel op van wat volgens mij de waarheid is.

Kom maar op met alternatieve informatie en inzichten. Verrijk mijn wereld met een nieuw perspectief. Dan maak ik zelf de balans wel op van wat volgens mij de waarheid is.

Die behoefte aan kennis, begrijpen hoe het nu eigenlijk zit, dat is het verlangen van De Wijsgeer. Die houdt ervan om informatie te verzamelen, kennis te hebben én delen. En voorbij die kennis uiteindelijk te beschikken over wijsheid.

Voor ondernemers is het niet onbelangrijk om te begrijpen hoe de coronacrisis verlangens triggert waarvan we soms niet wisten dat we ze hadden. Want dat gebeurt. Bij onszelf én bij onze klanten. Inzicht in die verlangens en waarom ze jou(w merk) juist nu aantrekkelijk maken, helpt je om in deze pittige tijden dapper, creatief en (veer)krachtig te zijn.

Je leest er alles over in het interactieve miniboek ‘Betekenisvol ondernemen in tijden van corona’. Ik schreef het, geïnspireerd door wat ik de afgelopen weken zag gebeuren. Het boek is gratis omdat ik wil dat zoveel mogelijk ondernemers het lezen. Je kunt het hier downloaden.

Dan nog even over die wijsheid. De Wijsgeer wil niet alleen zelf weten hoe het zit, maar geeft als baken in een zee aan informatie maar wat graag duiding. En hee, dat is precíes wat ik voelde toen ik besefte dat mijn kennis over wat er nu in de wereld met ons en onze verlangens gebeurt zo onwaarschijnlijk waardevol is voor iedere ondernemer, dat ik het besloot te delen. In deze verhalenserie, maar ook in het boek dat ik schreef en de openbare Native Brand class die ik gaf.

Ik wens je dat je deze bijzondere en gekke tijd kunt gebruiken om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als er een moment is waarop dat kan, is het wel nu. Want de crisis triggert óók opmerkzaamheid en bewustwording. Maak daar gebruik van!

Liefs, Francien

 

Eerdere verhalen teruglezen? Je vindt ze hier:

Verhaal 1 | “Over momenten van nostalgie en het verlangen naar veiligheid” (verlangens van De Onschuldige)

Verhaal 2 | “Over Marjan (een ode aan mijn buurvrouw)” (verlangens van De Buurjongen)

Verhaal 3 | “Beter maar van niet” (verlangens van De Held)

Verhaal 4 | “Hartenzorg” (verlangens van De Zorgzame)

Verhaal 5 | “Wezenlijk” (verlangens van De Ontdekkingsreiziger)

Verhaal 6 | “Juist nu eten, bidden en beminnen” (verlangens van De Minnaar)

Verhaal 7 | “Bemoei je met je eigen zaak” (verlangens van De Rebel)

Verhaal 8 | “Ruimte om te creëren” (verlangens van De Creator)

Verhaal 9 | “Verliefd op Een Ander” (verlangens van De Heerser)

Verhaal 10 | “Een nieuw verhaal” (verlangens van De Magiër)

 

Share this Post