Over momenten van nostalgie en het verlangen naar veiligheid Tribu

Over momenten van nostalgie en het verlangen naar veiligheid

Vanmorgen dronken wij met de familie voor de tweede zondag op rij een virtueel kopje koffie. Mijn ouders (opa en oma) met hun drie dochters, zes kleinkinderen, alle aanhang en zelfs een achterkleinkind. Door het beeld liepen her en der ook nog wat huisdieren.

Het was dus een gezellig boel. Maar ook een wonderlijk mooie ervaring, ingegeven doordat we niet écht bij elkaar op bezoek kunnen, elkaar dus gewoon missen én juist in deze gekke tijd behoefte hebben aan nabijheid.

En het grappige? In aanloop naar het eerste kopje koffie vroeg ik mijn moeder gekscherend of ze koffiekoek wilde maken voor bij de koffie. Koffiekoek is één van die ouderwetse huisrecepten die herinneren aan vroeger. Het raakte kennelijk een snaar. Want mijn neefje begon over een sjoelbak en mijn zus wilde wel een legpuzzel op tafel.

Allemaal van die échte Dingen-Die-Wij-Van-Eersels-Doen-Als-We-Samen-Zijn.

Het zette me aan het denken. En misschien herken je het wel. Juist nu er van alles onzeker is en veel van wat we normaal voor lief nemen niet vanzelfsprekend meer is, hangen we naar hoe het vroeger was. Licht nostalgisch verlangen we naar de dingen die ons geruststellen, die ons herinneren aan fijner tijden. Back to basic. De herwaardering van het buurtcontact, ouderwetse brievenpost en grootmoeders appeltaart. Of koffiekoek dus. 😉

Licht nostalgisch verlangen we naar de dingen die ons geruststellen, die ons herinneren aan fijner tijden.

Eronder ligt een groot verlangen naar veiligheid, onschuld en bescherming van wat dierbaar is. En de coronacrisis triggert dat verlangen haarfijn. Het is het verlangen van de Onschuldige, dat zich vaak laat zien in fijne jeugdherinneringen en een rotsvast geloof in het goede van de mens.

Voor ondernemers is het niet onbelangrijk om te begrijpen hoe de coronacrisis verlangens triggert waarvan we niet wisten dat we ze hadden. Want dat gebeurt. Bij onszelf én bij onze klanten. Inzicht in die verlangens en waarom ze jou(w merk) juist nu aantrekkelijk maken, helpt je om in deze pittige tijden dapper, creatief en (veer)krachtig te zijn.

De coronacrisis triggert verlangens waarvan we niet wisten dat we ze hadden.

Je leest er alles over in het interactieve miniboek ‘Betekenisvol ondernemen in tijden van corona’. Ik schreef het, geïnspireerd door wat ik de afgelopen weken zag gebeuren. Het boek is gratis omdat ik wil dat zoveel mogelijk ondernemers het lezen. Je kunt het hier downloaden.

Dan nog even terug naar onze virtuele kopjes koffie. De sjoelbak en legpuzzel bleven in de kast, maar op alle tafels stond naast een laptop met Zoom ook een ouderwets schoteltje met koffiekoek. Zalig!

Ik wens je dat je deze bijzondere en gekke tijd kunt gebruiken om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als er een moment is waarop dat kan, is het wel nu. Want de crisis triggert óók opmerkzaamheid en bewustwording. Maak daar gebruik van!

Liefs, Francien

PS. Dit is de eerste in een serie van twaalf korte, persoonlijke verhalen. Verhalen in tijden van corona, zeg maar. Ze vertellen over de twaalf universele menselijke verlangens die door de archetypen gepersonifieerd worden. Meer weten over de archetypen en wat ze voor jouw merk kunnen betekenen? Neem eens een kijkje op www.tr-ibu.nl.

Share this Post