the chicken godfather - KFC

The chicken godfather

MAAND VAN DE HEERSER | deel 2 | TR-IBU.NL

Velen proberen hen te kopiëren, maar er is maar één Colonel in Chicken Town: Kentucky Fried Chicken. KFC is marktleider wereldwijd, wanneer het gaat om gefrituurde kip. En met deze commercial, met een knipoog naar mafiafilm The Godfather, laten ze zien dat ze zich zeer bewust zijn van deze rol. Niet bang om naar voren te stappen en de leiderspositie te claimen. Kopieergedrag is immers een compliment. Je doet iets heel erg goed, wanneer anderen je na gaan doen. De slogan “Nobody does chicken like KFC” is dan ook heerser pur sang.

‘Kolonel’ Harland David Sanders is het gezicht én de oprichter van deze fastfood keten. Deze Amerikaanse zakenman draagt de titel ‘kolonel’ niet als de militaire rang, maar omdat hij zichzelf tot kolonel van Kentucky heeft gekroond. Hij richtte de eerste KFC op tijdens de ‘Grote depressie’. Het verhaal gaat dat hij zijn unieke recept van 11 kruiden met een grenzeloze doorzettingsvermogen als franchiseformule aan de man heeft gebracht, niet ophoudend als de ene ‘nee’ na de andere volgde. Het resultaat mag er zijn: KFC werd één van de eerste franchiseketens van Amerika en de eerste die internationaal uitbreidde. Marktdominantie volgde. Grote dromen durven najagen en dit ook hardop uitspreken, meer heerser dan dit wordt het niet.

In deze commercial zit de heerser dan ook in alles. In het thema, de woorden, de muziek, de verwijzing naar de mafia, de kok die met échte kwalitatieve producten werkt (in deze commercial dan, hè?). 

KFC begrijpt wat klanten van TR-IBU ook al lang weten: als je je merk creëert vanuit één of twee archetypen én zorgt voor alignment in alles wat je denkt, doet en communiceert, is je aantrekkingskracht magnetisch. Maar let op: dat moeten die archetypen wel kloppen. Wil jij weten hoe je dat doet? Het begint met onze Native Brand test: www.tr-ibu.nl/native_brand_test/ en inzicht in je uitgebreide testresultaten*. Scoor jij hoog op de heerser? Wat een geluk! Deze maand sta jij in de spotlights bij TR-IBU. 

* neem hier contact met ons op voor jouw uitgebreide testresultaten

#tribu #tr_ibu #tribe 

#nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding 

#sterkmerk #merkidentiteit #merkstrategie

#eenmerkdatklopt #heerser

#kfc #kentuckyfriedchicken #fingerlinkingood #brandhistory

#demaandvan #ondernemen #entrepreneur

#identity #culture #antropologie #anthropology

Share this Post