Het pruttelproces

De maand van de magiër. Tijd dus om in gesprek te gaan met een échte magiër. Althans… is dat wel zo? Yvonne legde Merel Schelland het vuur na aan de schenen. 

Ben jij een échte magiër?

Uit de Native Brand test kwam tot twee keer toe als eerste de wijsgeer. Superirritant! Ik zocht contact met Francien en uit de uitgebreide testresultaten bleek een grote dominantie op zowel de wijsgeer als de magiër. En dat klopt wel! 

Waarom wilde je geen wijsgeer zijn dan?

Ik ben natuurkundige met een achtergrond in risicoanalyse, en werk veel voor échte wijsgeerorganisaties. Wat ik daar doe, gaat juist over doorbreken van de alleenheerschappij van het denken. Van alles met je hoofd doen. In de wijsgeer herken ik me maar deels; écht snappen begint juist in de waarneming. Ik leer mensen voelen, denken en doen te verbinden en herken me in ‘het grote weten’ dat bij de magiër hoort.

Ik koos voor een opleiding in de haptonomie om te onderzoeken hoe denken, voelen en de fysieke wereld zich tot elkaar verhouden. Inmiddels weet ik dankzij Francien dat dat typisch magiër is. Ik ben het beide, wijsgeer en magiër, en daar trots op!

‘Typische wijsgeerorganisaties’, wat zijn dat? 

Denk aan organisaties als TNO, daar heb ik lang gewerkt. Technische organisaties, zoals netwerkbeheerders en energieleveranciers. Maar ook Rijkswaterstaat, waar ik nu veel opdrachten voor doe, met name bij de stormvloedkeringen. De mensen die daar werken, zijn zo inhoudelijk betrokken, dat het niet altijd mogelijk is om het grote plaatje te zien. 

Wat doe je precies voor die organisaties? Laat jij ze het grote plaatje zien?

Ja! Ik draai mee en stel vragen om te zien én voelen wat er speelt. Als ik dat in beeld heb, kunnen we oplossingen vinden voor grote vragen als: hoe borgen we onze hoogstaande kennis, en zorgen we dat die wordt doorgegeven? Of: hoe kunnen we beter samenwerken aan onze gezamenlijke doelen? Vragen dus waarin de inhoud en de mensen bij elkaar komen, want dat is waar de echte impact bereikt wordt. Heerlijk als ik daarbij moeite moet doen om het inhoudelijk te snappen. De wijsgeer in mij gaat met die informatie schuiven, puzzelen en ‘pruttelen’. Meestal resulteert dat in een tekening of een model van het grote verband. Zo zit het in elkaar. Dit zijn de relevante verbindingen. De magiër in mij gebruikt daarbij vooral ook intuïtie. En laat de mensen niet alleen zien hoe het zit, maar ook voelen, in een spel of met een workshop. 

Waarom is dat belangrijk?

In heel veel organisaties wordt gewerkt met modellen en schema’s die zijn gemaakt volgens hoe het ‘zou moeten zijn’. Dan mis je de essentie, namelijk de verbinding met de wereld die je wilt begrijpen en beïnvloeden. Als je je onderdompelt in de praktijk op de werkvloer, zie en voel je dat er iets niet klopt – dat wat er in de schema’s staat niet vat wat er in werkelijkheid gebeurt. Dat kan ook zo zijn met de vraagstelling van een opdrachtgever. Dat er voor mijn gevoel iets niet klopt in het verhaal. Ik ga daarmee aan de slag, tot het me ineens helder is. Een ‘opklaring’ noem ik dat altijd. In die helderheid worden voor mijn klant en mij oplossingen zichtbaar die daarvoor verborgen bleven. Die oplossingen raken inderdaad vaak de kern van het vraagstuk en brengen de klant dus echt verder.

Je krijgt dus heel veel ruimte in die organisaties?

Ik word wel serieus genomen. Mijn natuurkundige achtergrond en mijn wijsgeer-zijn helpen daarbij. Ik heb bijvoorbeeld veel gesprekken met oudere experts, tegen hun pensioen aan, over de kennis die zij over te dragen hebben. Ik vind dat een feestje, want ik mag ze dan inhoudelijk uithoren. Zij vertellen graag en voelen zich gehoord; ik zorg dat ik zo snel mogelijk de grote lijnen zie en snap waar hun eventuele zorgen zitten. Dat ik zichtbaar mijn best doe om hun kennis op hoofdlijnen te begrijpen en die ook in een groter verband plaats, maakt het ook voor de expert aantrekkelijk.

 Die wijsgeer en magiër zijn dus herkenbaar. Wanneer en hoe kwam je ermee in aanraking?

Een kennis wees mij op de website van TR-IBU toen ik mijn baan had opgezegd en overwoog om voor mezelf te gaan werken. Gelijk de hele site uitgelezen en contact met Francien gezocht. Want wat was ik verliefd op haar site! Ik volgde dit voorjaar het Native Brand programma. Alle inzichten daaruit sudderen nog lekker door. 

Wat hoopte je er te vinden?

Dat zat voor mij niet in dingen als een website en huisstijl. Maar in een manier om mijn verhaal te vertellen, passend bij wat ik doe en wat mij uniek maakt. Ik was me er niet bewust van dat ik mijn toegevoegde waarde stiekem klein maakte. 

Waarom deed je dat dan?

Ik kom echt uit een cultuur waarin de eerste vraag is wat je hebt gestudeerd. De nadruk en ervaren waarde ligt in het cognitieve. In die wereld ruimte en waarde claimen voor het voelen, daar was ik al meer mee bezig. Maar om het als kracht te verkopen, dat bleef best wel spannend. Ik hield de neiging om de nadruk te leggen op mijn analytische kracht, terwijl de magie juist ontstaat in de combinatie. 

Heb je gevonden wat je zocht?

Absoluut. Ik kan nu veel meer staan voor wat ik te bieden heb. De randvoorwaarden regelen die daarbij horen. Uitleggen dat ik niet alleen een workshop geef, maar dat ik eerst een visie ontwikkel waarin ik de essentie, het grotere verband en de belangrijkste boodschap vormgeef. Zodat we een workshop geven die klopt, die op tastbare manieren mensen verbindt met het hogere doel. Dat ontwikkelen gebeurt in een soort sudderproces dat voor een klant natuurlijk moeilijk meetbaar of tastbaar is. Hiervoor durven staan is echt een meerwaarde.

Wil je nog iets toevoegen aan je verhaal?

De toegevoegde waarde van het Native Brand programma zit voor mij maar voor een deel in de theorie en de oefeningen. Hoe Francien voorleeft dat écht jezelf zijn in je zakelijke rol, niet alleen maar heel prettig is, maar ook geloofwaardig en sterk maakt, dat vind ik onwijs inspirerend. Ik heb ook op die manier veel geleerd in het afgelopen jaar.

Share this Post