Valse beloften

MAAND VAN DE MAGIER | deel 6 | TR-IBU.NL

Oh wat is het verleidelijk. De belofte dat alles wat je wil, mogelijk is. Dat het wél kan! Je hoeft niet eens je best te doen om te zien dat we dagelijks worden gebombardeerd met grootse beloften. Te grootse beloften, van tijd tot tijd. Want wat al die (online) goeroe’s jou willen doen geloven, is – dat weten ze zelf stiekem ook wel – echt niet altijd helemaal waar. 

Ieder archetype kent zo zijn schurken en valkuilen. In deze maand van de magiër willen we eens stilstaan bij zijn neiging om te manipuleren. Au, dat is geen fijne voor de magiërs onder ons. Maar geloof ons, je ervan bewust zijn is de eerste stap…

Meestal werkt het zo:

1. Jij bent ergens onzeker over. En de goeroe weet dat.
2. De goeroe spreekt precies jouw taal, zegt de juiste dingen. Jij voelt je gehoord en gezien.
3. Hij (of zij, natuurlijk) laat je zien dat wat je wil, mogelijk is.
4. Jij twijfelt, zou het écht? Gelukkig weet de goeroe precies hoe.
5. Weet je wat? Hij laat je graag – gratis – ervaren hoe het werkt. En dat smaakt naar meer.
6. Hij geeft jou de keus: niets doen óf je dromen waarmaken. Met – natuurlijk – zijn one best way werkwijze, vaak ook nog in een limited offer.
6. En voor je het weet geloof je dat hij gelijk heeft. Dat dit de enige manier is. Dat je het niet alleen kunt, dat hij jouw lichtend voorbeeld is. Jij zit in zijn funnel, bent ‘under his spell’.

Begrijp ons niet verkeerd, het KAN heel waardevol zijn en je leven transformeren als je ingaat op het aanbod van een magiër. Echt! Alleen de geraffineerde technieken waarmee de magiër in staat is om mensen te manipuleren, daar waarschuwen we je graag voor. 

Wil je niet ten prooi vallen aan manipulatie, wees dan alert op:

1. Grootse beloften. Het werkt altijd, bij iedereen. 
2. Het geloof in een one best way methode. Onze manier is de enige, de beste, de snelste, manier.
3. De overtuiging dat je je dromen alleen met deze ene magiër kunt waarmaken.
4. Verleidelijke one time, limited offers.
5. Een grote of actieve groep ‘aanbidders’ die de goeroe volgen en ophemelen. Geloof ons, als goeroes impact maken, merk je dat aan de levens van de mensen die zij raakten. Daar zijn eigenlijk geen woorden voor nodig, en al helemaal geen testimonials die alleen maar over de goeroe gaan.

En beter nog… je leven groots transformeren werkt alleen als de beweging waarin je je ontwikkelt één is dichter naar jezelf toe in plaats van verder van jezelf af. Andermans gouden formule toepassen hoeft voor jou niet te werken. Sterker nog, het werkt waarschijnlijk niet! 

Ben jij een magiër en heb je vermogens om mensen te raken? Maar wil je niet ten prooi vallen aan de goeroe-like manipulatieve marketing- en salestechnieken? Zoek je naar een manier om jouw verhaal en jouw belofte op een eerlijke, authentieke manier in de wereld te brengen, dan ben je bij TR-IBU aan het goede adres. Met Native Branding werk je aan #eenmerkdatklopt. 

Niet zeker of je een magiër bent? Durf jij de test te doen op https://www.tr-ibu.nl/native_brand_test/

#tribu #brandarchetypes #nativebranding 

#archetypes #abrandnewyou #debesteversievanjezelf 

#schurk #inspiratie #doenwatklopt #magier #manipulatie #goeroe #guru

#antropoloog #antropologie #anthropology 

#personalbrand #ondernemerschap #ondernemer 

#entrepreneurbranding #brandingtips #brandingidentity 

#brandinginspiration #merkstrategie #positionering 

#zichtbaarheid #merkidentiteit #sterkmerk 

Share this Post