Het verhaal van Renske

MAAND VAN DE REBEL | deel 8 | TR-IBU.NL

Alles wat wij bij TR-IBU doen, gaat om mensen, de mens achter de ondernemer. Daarom vinden we het belangrijk om de verhalen te vertellen van de bijzondere ondernemers in ons netwerk. Vandaag in de schijnwerpers: Renske, slow business enthousiasteling die ondernemers alles leert over authentieke contentmarketing. Een vrouw met een duidelijke visie. En: een echte rebel. 

Jij deed de Native Brand test. Was je verrast door de resultaten?
Wel en niet. Ik deed de test twee jaar geleden ook al, met hele andere resultaten. Nu: rebel en ontdekkingsreiziger. Toen: minnaar, onschuldige en zorgzame. Ik herken me in de rebel, maar begrijp ook waar de resultaten van twee jaar geleden vandaan kwamen. 

Zo, wat een verschil! Kun je dat uitleggen?
Ik startte begin 2017 als Virtual Assistant (VA). Voorzichtig, naast een betaalde baan. Het algemene beeld van VA’s is dat ze ontzorgen. Achteraf gezien heb ik me teveel geschikt naar die rol: 24/7 voor klanten klaarstaan, dienstbaar zijn. Niks mis mee natuurlijk, maar het past eigenlijk niet bij mij. Ik liet me door anderen beïnvloeden omdat ik geen idee had welk verhaal ik te vertellen had. Om aardig gevonden te worden, uit angst om klanten af te stoten, probeerde ik iedereen te vriend te houden. Ik maakte geen duidelijke keuze, en kon dat ook niet. 

Dat is nu anders?
Jazeker. Ik weet waar waarin ik mij onderscheid. Dat helpt. Maar ik durf er inmiddels ook voor te gaan staan. Dát maakt de zaak echt anders. 

Daar willen we meer over weten. Maar eerst even dit. Als mensen de test vaker doen en heel verschillende resultaten boven komen drijven, kan dat verschillende redenen hebben. Eén daarvan is dat je op één moment niet jezelf was, en op een ander moment juist wel. Hoe zit dat bij jou? En hoe weet je dan dat deze testresultaten wél kloppen?
Ja, dat snap ik. Ik herken dat ook. Twee jaar geleden was ik nog zoekende naar mijn eigen toon en dacht ik dat ik me moest aanpassen aan de toon van anderen om succesvol te kunnen zijn. Als iemand bijvoorbeeld zei dat ik iets niet op een bepaalde manier kon zeggen, paste ik het meteen aan. In ieder geval vond ik het veel te spannend om risico’s te nemen en buiten de gebaande paden te gaan. Nu doe ik dat wel. 

Zomaar?
Nee, zeker niet. Een aantal gebeurtenissen* zorgden voor een keerpunt. De belangrijkste daarvan was het overlijden van mijn moeder vorig jaar. Bij elke spannende beslissing probeer ik me sindsdien voor te stellen dat ik op mijn sterfbed lig en terugblik op mijn leven. Hoe wil ik dan op dit specifieke moment terugkijken? Met trots, omdat ik de beslissing ondanks mijn angst toch heb genomen? Of met schaamte en teleurstelling, omdat ik wel wilde, maar niet durfde? 

Kun je zeggen dat je erdoor dichter bij jezelf bent gekomen?
Nou en of. Ik ken mezelf zoveel beter dan twee jaar geleden. Toen kon ik – als er geen match was met een (potentiële) klant – alles op mezelf betrekken. Inmiddels weet ik dat ik beter ben in een adviserende rol dan in een uitvoerende rol. En claim ik dat dus ook. Een voorbeeld: nu hoef ik nooit meer te voelen dat er belangrijke stappen worden overgeslagen bij content marketing, omdat ík degene ben die de juiste vragen stelt. Ik hoef erdoor niet klakkeloos iets uit te voeren dat eigenlijk niet klopt. 

Dat klinkt behoorlijk rebels
Haha, ja. Dit is wie ik ben. Ik geef mijn mening en maak mijn eigen keuzes, zonder me te conformeren. Ik heb de (financiële) onzekerheid van het ondernemerschap omarmd. Dit scheelt enorm! Daardoor kan ik zeggen: “Dit is wie ik ben en wat ik te brengen heb. Gaaf als dat matcht, en prima als dat niet zo is.” Het zorgt ervoor dat ik klanten aantrek die bij mij passen.

Wie zijn die klanten en wat breng jij ze?
Ondernemers krijgen zoveel schadelijke marketingadviezen! En ik kom daar tegen in opstand. Als content marketeer laat ik zien dat het belangrijker is om op de lange termijn een respectvolle relatie op te bouwen met de klant, dan de snelle vluchtige omzet genereren. Vertrouwen is wat mij betreft het sleutelwoord in marketing en dat breek je af door mensen het gevoel te geven dat ze erin geluisd worden. Bijvoorbeeld met ‘gratis’ webinars die voor de helft uit een salespitch bestaan. Ondernemers die ook een hekel hebben aan dit soort marketing, vinden mijn aanpak een verademing. Zij werken alleen of staan aan het hoofd van een klein bedrijf. Ik laat ze kritisch kijken naar wat iedereen al doet, en laat ze de vraag beantwoorden of dat ze verder gaat helpen. 

Waarin zie je de rebel het meest terug, in jouw merk?
Haha. Ik zit niet meer achter klanten aan. Dat is één. Ik zwak mijn mening niet af om geliefd te zijn door iedereen. En het mooie is dat het me onwaarschijnlijk veel geloofwaardiger maakt. Mijn website heeft vooral tekstueel een kleine metamorfose ondergaan. Qua look and feel was ie al strak, stoer en duidelijk. En het werkt! De klanten waar ik mee werk, zijn zelf vaak ook een beetje rebels. Zij hebben ook een afwijkende visie. Ik vind ze zo leuk! Door mezelf te zijn en laten zien, trek ik ze aan. 

Oké, de vormgeving van je website klopte dus twee jaar geleden al. Waren er nog meer dingen die toen al klopten, omdat ze ‘echt Renske’ waren?
Het maken van een echte connectie met mensen op social media en dan met name op LinkedIn. Haha, zit die minnaar er toch nog in! Maar ik geloof ook écht dat je dat nodig hebt voor een langdurige relatie. Met dat ik duidelijker ben gaan uiten waar ik voor sta en in geloof, is dat ook makkelijker geworden. Je kunt mooie, vakinhoudelijke gesprekken voeren op deze manier. Echte interactie! 

Kijk voor meer informatie over het werk van Renske op www.renskeholwerda.nl.

Wil je weten wat Native Branding voor jou kan doen, doe dan als eerste onze Native Brand test hier https://www.tr-ibu.nl/native_brand_test/ 
* PS. Renske liet zich ook inspireren door een TED Talk van Tim Ferriss. Die willen we je niet onthouden natuurlijk:

#tribu #abrandnewyou

#brandarchetypes #nativebranding #archetypes 

#debesteversievanjezelf #inspiratie #doenwatklopt 

#antropoloog #antropologie #antropology 

#ondernemerschap #ondernemer #entrepreneurbranding 

#brandingtips #brandingidentity #brandinginspiration 

#merkstrategie #positionering #personalbrand 

#zichtbaarheid #merkidentiteit 

#sterkmerk #eenmerkdatklopt

Share this Post