Fashion diversity

MAAND VAN DE REBEL | ODE | TR-IBU.NL

Het is tijd voor een ode aan de rebel! Dat doen we door je mee te nemen in het verhaal van Daily Paper. Dit fashion label is een rebel pur sang, die door gewoon zichzelf te zijn en daardoor de dingen nét even anders te doen dan anderen, de gevestigde orde lekker op zijn kop zet. 

De oprichters, drie vrienden met een Afrikaanse achtergrond, startten in 2008 met een blog. Daar schreven ze over wat zíj interessant vonden, en niet wat hot was: nieuws, mode, lifestyle. En kennelijk raakten ze een (eigenwijze) noot want het blog werd ongekend populair, vooral onder jonge migranten. Om het communitygevoel te versterken en hun merk te promoten, besloten de mannen T-shirts te ontwikkelen. Wat ze niet hadden voorzien, was het succes van de T-shirts an sich! 

Het succes wat zo groot, dat ze vier jaar later hun eerste collectie uitbrachten. 

Wat dit streetwear merk zo sterk en geliefd maakt – het wordt zelfs door grote rappers in Amerika gedragen – is het counter-culture, tegendraadse omarmen van hun migratie-achtergrond. Het merk vertegenwoordigt grote groepen jonge mensen die zich in de mainstream fashioncultuur niet herkennen en zich zelfs ongezien voelen. Deze mannen begrijpen als geen ander hoe deze  jongeren zich niet altijd begrepen en gezien voelen in de wereld. Hoe fantastisch dat zij uitstralen: omarm je afkomst met trots. 

Zo zegt één van de drie het zelf:

“Ik schaamde vroeger wel een beetje. Ik kom uit Heerhugowaard, een white surrounding, als mijn moeder dan op het schoolplein stond in haar kledij dan was dat altijd een ding. Maar na een tijdje veranderde dat in trots. Dit is wat wij dragen. Wie wij zijn.”

Die trots zie je terug in de collecties van Daily Paper. Zeker in het begin, waarin veel prints in de kleding werden verwerkt. Toffe, maar ook aan Afrika gelinkte, prints. Daarmee zette het merk de toon. En denk even iets verder. Dan begrijp je ook dat wat deze mannen hebben neergezet, op dezelfde trend leunt als de oprichting van een politieke partij als DENK!, en de protesten tegen zwarte Piet. Ze laten alledrie zien dat mensen met een migratieachtergrond het niet langer accepteren dat zij in de maatschappij een ongelijkwaardige positie hebben. Een nieuwe emancipatiegolf, geleid door rebellen!

Wat een inspiratie zijn deze mannen! Laten zien dat het ook anders kan. Van dit soort rebellen worden we bij TR-IBU heel blij! Kijk vooral eens op dailypaperclothing.com.

Wil je weten of jij ook in hart en nieren een échte rebel bent? Doe onze gratis test en ontdek direct je eigen archetype: https://www.tr-ibu.nl/native_brand_test/

#tribu #tribe

#brandarchetypes#nativebranding 

#archetypes 

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf 

#culture #ode #inspiratie 

#doenwatklopt #eenmerkdatklopt

#dailypaper #fashiondiversity 

#brandingtips #brandingidentity #brandinginspiration 

Beeld: Daily Paper

Share this Post