Het gezicht van de clown

Wow, wat een vrolijkheid en energie zie je hier! Impulsief, genietend en in contact met het kind in jezelf. We zien hier de clown aan het werk. Hij denkt graag out of the box en zorgt daarmee voor een interessante kijk op de dingen. Innovatieve ideeën zijn het resultaat. Plekken waar de clown ongeremd kan spelen geven hem de beste basis om zijn creativiteit in brainstorms te laten stromen.

In het archetypewiel zit de clown rechts, aan de kant van ‘verbinding met anderen’. Wat wat is er leuker dan samen plezier beleven? En andersom: zorgt plezier niet dat je makkelijker contact maakt? Die rechterkant in het model deelt de clown met de buurjongen en de minnaar. Die meesters zijn in erbij horen en geliefd zijn. De clown wil dat ook, maar kiest een andere strategie. Niet door betrouwbaarheid en emapthie (zoals de buurjongen) of door intimiteit te zoeken (zoals de minnaar) maar door juist het luchtige te zien in wat er speelt. De clown lijkt een ongekend vertrouwen te hebben om zichzelf te zijn, hoe ‘gek’ dat ook is. Maar klopt dat echt? Het beeld van Robin Williams komt op, voor wie humor een manier was om mensen te raken. Maar het wist hem niet écht plezier en vreugde te geven.

Dat neemt niet weg dat de clown in tal van serieuze branches wel wat luchtigheid en humor kan brengen. Neem bijvoorbeeld eens de food industrie. In de meer serieuze kant van de branche breekt de clown een vrolijke lans voor feel good gezond en verantwoord eten. Aan de andere kant van het spectrum helpt de clown ons vergeten dat we eigenlijk hele ongezonde keuzes maken. #yolo!

Wil je zien hoe dat eruit ziet? Neem eens een kijkje bij:
Oatly (https://www.oatly.com/nl/the-oatly-way),
Ben & Jerry’s (https://www.benjerry.nl),
Snickers (https://youtu.be/tDkTNMK1V50), en
Haribo (https://youtu.be/EAnwmmPFYgU).

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken. Weet jij als geen ander hoe je jouw merk met humor kunt onderscheiden van een soortgelijk, serieuze speler op de markt? Maakt jouw bedrijf gewone diensten weer leuk en het ongezonde toch plezierig? Dan ben jij misschien wel een échte clown! Durf jij de test te doen op www.tr-ibu.nl/native_brand_test?

MAAND VAN DE CLOWN | deel 5 | TR-IBU.NL

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes
#archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf

#identity #culture #ode #inspiratie  

#clown  #demaandvandeclown
#humor #fun #inthemoment #connect #joker

#havingfun #playful #lovinglife #haribo #benjerry #snickers #oatly

Share this Post