Anything she can become

Wow, deze commercial van Barbie zet je toch even aan het denken. Want die jarenlange discussie over de ‘sexistische pop’ die zowel vrouwen als mannen een vertekend beeld van de werkelijkheid zou geven, wordt hiermee in een ander daglicht gezet. Mensen worden met verborgen camera’s gefilmd, wanneer jonge meiden (er is ook een versie met jongens trouwens) zich voordoen als dierenarts, coach en professor. De verbazing en ongeloof is van hun gezichten af te lezen, als de jonge professionals hun rol zeer serieus nemen.

Met deze commercial laat het heersermerk Mattel zien dat het spelen met poppen een veel grootser effect heeft. Waar er decennialang felle discussies werden gevoerd over het uiterlijk van Barbie, haar te smalle taille en te grote borsten, gingen we volledig voorbij aan de maar liefst 150 beroepen die deze wereldbekende dame op haar CV heeft staan.

En natuurlijk weten ze bij Mattel ook wel dat Barbie ook gelinkt wordt aan schoonheid en materialisme, maar ze geven de kinderen die met Barbie spelen ook een enorme waarde mee. Namelijk het inbeeldingsvermogen om te kunnen zijn wat je wilt. Want is dat niet waar het allemaal begint? Dromen wat je later wil worden? En als je dan ziet dat de verhalen die kinderen verzinnen bij Barbie zo dikwijls échte leidersrollen zijn, besef je dat Mattel met deze commercial zegt: “Geef meisjes als Barbie de kans om zich te verbeelden in willekeurig welke droombaan van een leider zij zich kunnen voorstellen. En val ze niet lastig met je oordelen over hun uiterlijk. Wie is hier nu sexistisch?”

Een voorbeeld en leider zijn, dat spreekt heersers én hun volgers aan! Ben jij een heerser en wil jij ook weten hoe je dat vertaalt in een campagne die bij jou past? Neem contact op met TR-IBU https://www.tr-ibu.nl/contact/

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes

#archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf

#identity #culture #ode #inspiratie #personalbrand #storytelling

#heerser #demaandvandeheerser

#ruler #rules #leader #status #barbie #mattel

#imagination #macht #business #ownership #richting #leadership

Share this Post