Waarom status belangrijk is

Status. Het woord alleen al kan verschillende emoties oproepen. Voor iedereen heeft het woord een andere betekenis. Status betekent zoveel als het aanzien dat je verwerft op de sociale ladder. Op een sociale ladder. Want ook hier geldt: het is voor iedereen anders. Denk jij dat je status niet belangrijk vindt? Denk dan maar eens aan hoe juist die overtuiging jou status geeft onder jouw collega-ondernemers of medewerkers.

Status dus. Van groot belang voor iedereen. En dit is hoe dat zit…

Stel je bent als ondernemer actief op social media. Jouw continue zichtbaarheid kan ervoor zorgen dat mensen je als belangrijk of leidend in jouw vakgebied zien. Zeker als je bereik groot is en veel mensen reageren op je berichten. Dat al die mensen met jou geassocieerd willen worden, dat zal niet voor niets zijn, toch?

Zichtbare populariteit is niet het enige dat status geeft. Je mate van invloed of macht heeft ook gevolgen voor je status. Net als hoeveel geld je te besteden hebt. De meeste mensen zullen status onbewust linken aan luxe artikelen, zoals een dure auto, een groot huis of exclusieve Italiaanse maatpakken.

Die behoefte aan het laten zien, misschien wel bewijzen van succes, heeft alles te maken met zelfvertrouwen, en zelfs met overleven. Mensen zijn zoogdieren die leven in kuddes (één grote kudde, misschien zelfs). Om te overleven als groep, heb je leiders nodig en volgers. De kracht van de groep. De leider van de groep, de alfa, heeft allerlei privileges. En invloed, en aanzien. Dat willen we allemaal wel! Daarbij vergeten we gemakshalve dat bij power ook responsibility hoort. En zeg eens eerlijk, willen we die ook?

Heersermerken begrijpen niet alleen hoe leiders denken en wat zij nodig hebben. Ze weten ook als geen ander dat we allemaal the goodies van leiders ook wel willen. We omringen ons graag met luxe, al was het maar omdat ze ons status en de illusie van macht geven. Deze merken springen in op de moderne ‘statusangst’. We willen liever niet dalen op de sociale ladder. In onze maatschappij worden we beoordeeld op wat we hebben en hebben bereikt.

Daarom houden we zo van luxe spullen. Iemand in een Porsche is niet altijd een groot liefhebber van de techniek, maar geeft hiermee een boodschap af naar zijn omgeving: ik ben succesvol, heb een goede smaak en kan me dit veroorloven, dus geef mij status, respect en vind mij leuk. Niet zelden verbloemen we onze kwetsbaarheid met mooie producten.

Zijn heersers oppervlakkig en alleen maar gericht op bezit? Nee. Heersermerken beloven stabiliteit, veiligheid en voorspelbaarheid in onze drukke en soms chaotische wereld. Als je hun regels volgt, dan weet je wat het je zal brengen en zul je zonder al te veel gedoe succesvol zijn. En dat kun je aan de wereld laten zien.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over de heerser? Op https://www.tr-ibu.nl/archetype/heerser/ hebben we alle feiten en informatie over de heerser voor je klaar staan. En doe zeker ook onze Native Brand test https://www.tr-ibu.nl/native_brand_test/  dan weet je gelijk of jij ook een echte heerser bent. Laat je ons weten wat de uitslag is?

 

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes
#archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf

#identity #culture #ode #inspiratie #personalbrand #storytelling

#heerser #demaandvandeheerser
#ruler #rules #leader #status #luxeartikelen #richting

#controle #stability #business #ownerschip #prestige

 

MAAND VAN DE HEERSER | deel 3 | TR-IBU.NL

Share this Post