The magic of data

Heb jij dat ook wel eens, dat je verwonderd om je heen kijkt en je afvraagt: als iemand die overleed in de jaren ‘80 nu terug zou komen, wat zou hij dan denken? Back to the future all over again! In de afgelopen veertig jaar hebben de komst van internet, de mobiele telefoon en vervolgens de smartphone een onwaarschijnlijk grote impact gehad op de manier waarop wij leven.

Denk maar eens aan gauw iets Googlen. Snel dat boek bestellen en ‘s avonds al thuis laten bezorgen. Je routeplanner die real-life opbrekingen en files incalculeert, en hoe je nu anders een afspraak maakt dan vroeger. “We appen nog wel even!” Nog maar een paar jaar terug stonden we braaf te wachten onder het grote blauwe bord van Utrecht CS, om onverrichter zake terug naar huis te gaan als de ander om wat voor reden dan ook niet kwam opdagen. Kun je het je nog voorstellen?

De technologische ontwikkelingen gaan door. Op maat gemaakte aanbiedingen, de thermostaat en verlichting die aangaat voor je thuiskomt en een home assistent die vanalles voor je regelt. Het lijkt soms net magie! Het is dan ook niet voor niets dat we magiërmerken tegenkomen in de branche van internet, tech en innovaties. The Internet Of Things en Artificiële Intelligentie. Ze maken ons leven makkelijker.

Neem het voorbeeld van online boekgigant Amazon. Door hun systeem van ‘demand sensing’ hebben zij, nog voordat je een bestelling plaatst, het product van jouw keuze al naar het dichtstbijzijnde uitleverpunt laten brengen. Op basis van je bestelgeschiedenis en online gedrag, voorspellen ze jouw toekomstige behoeftes. Superhandig! Of superscary? Wat dankzij alle data die voortdurend over ons verzameld wordt, weten bedrijven heel veel van ons.

Magiërs bezitten het talent, of de macht, om anderen te beïnvloeden. Dit kun je magie noemen, en er prachtige dingen mee doen. Maar in verkeerde handen wordt het manipulatief. Alles is manipulatie, dat weten wij ook wel. Maar oh, wat is het belangrijk om je goed te verdiepen in de intentie waarmee een magiër invloed uitoefent. Daarom willen wij – zelf ook magiër – jou een advies geven. Wees je bewust van waar je het risico loopt om gemanipuleerd te worden. Omdat je op die manier, bewust, kunt kiezen wat je van ‘the magic of data’ wilt gebruiken. Je bent je er dan namelijk ook van bewust wat je weggeeft. Goed of slecht, we leven nou eenmaal in een een ‘surveillance economy’. Kijk dit TedTalk filmpje om te zien wat we daarmee bedoelen.

Gebruik jij in jouw business data? Zet jij wat je kan en weet in om invloed uit te oefenen op de loop der dingen? Herken je misschien zelfs de neiging tot manipulatie? Dan kun je goed een magiër zijn. Doe de test om te zien of dit klopt: https://www.tr-ibu.nl/native_brand_test/

In de maand van de magiër biedt TR-IBU aan alle magiërs het Native Brand programma met een grote extra! Stap je in november als magiër in? Dan krijg je niet alleen het Native Brand programma en jouw eigen Native Brand strategie, maar ook nog eens TR-IBU’s Native Brand scan (twv 2500 euro) cadeau. Met deze scan maak je de best mogelijk start met de implementatie van jouw kersverse strategie. Neem contact met ons op voor meer informatie.

 

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes
#archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf

#identity #culture #ode #inspiratie #surveillanceeconomy #magicofdata #data #theinternetofthings #instantgratification #manipulatie #demandsensing #ai #artificialintelligence

#magier #demaandvandemagier
#magician #dreams #magic #uitvinder #visionair #intuitie

#makedreamscometrue

 

MAAND VAN DE MAGIER| deel 6 | TR-IBU.NL

Share this Post