Education

Social_media_beeld_18_wijsgeer_post_4

 

“The purpose of education is to replace an empty mind with an open one.”

– Malcolm Forbes –

 

Bij TR-IBU zijn wij geen onderwijsexperts. Wél zijn we bijzonder leergierig, hebben we kinderen die naar school gaan én zijn we in gesprek met scholen die met ons werken aan hun Native Brand. Maargoed, we zijn geen experts dus. Toch belandden wij, naar aanleiding van deze typische wijsgeer-quote van Malcolm Forbes, met elkaar in gesprek over wat onderwijs en leren nu eigenlijk is.

 

Als we het hebben over onderwijs, bedoelen we in Nederland eigenlijk altijd het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitude. Leren is dan dus het eigen maken van die kennis, vaardigheden en attitude.

 

Dat kan – zo lijkt ons – alleen in een voortdurende afwisseling tussen twee bewegingen. Een beweging naar buiten toe, waarin je ontdekt, onderzoekt en mogelijkheden verkent. En een beweging naar binnen toe, waarin je conclusies trekt, bepaalt dat iets ‘de waarheid’ of op zijn minst ‘jouw waarheid’ is en onthoudt. Een open mind versus een gesloten mind. Een vraag versus een antwoord.

 

Dan even terug naar het onderwijs. Kinderen op school krijgen daar kennis, vaardigheden en attitude, zowel cognitieve als sociaal-emotioneel. Ze leren – als het goed is – zichzelf en de wereld om hen heen kennen en ontdekken. Om dat te kunnen doen, is de vrijheid en het vertrouwen krijgen om vanuit die open mind je eigen conclusies te trekken dus cruciaal.

 

Het volgende verhaal kwam op. We gaan terug naar het jaar 1992. Het gebeurde aan het begin van een saaie (gesloten) Havo 4 les over Keynes en varkenscyclus, rente en inflatie. Gapend stak puber Francien haar hand op. “Als het zo makkelijk is om met rente alles te beïnvloeden, waarom is er dan zoveel armoede in de wereld?” De leraar stopte, dacht even na, en zei: “Doe allemaal je boek maar dicht. We gaan iets anders doen.” Vervolgens besteedde hij twee volle weken aan lessen ontwikkelingseconomie, aan rationele modellen versus irrationele mensen, aan hoe de twintig procent rijkste mensen bepaalt wat er gebeurt, terwijl de overige tachtig procent daar het meest last van heeft.

 

Deze leraar begreep wat er nodig is om te leren. Dat je een kritische vraag kunt beschouwen als een uitnodiging bevlogen over je vak te vertellen.

 

Voel jij je aangesproken door het verhaal van deze leraar? Is de quote van Forbes een quote die jij aan je (virtuele) muur zou willen hangen? Dan is de kans groot dat jij een wijsgeer bent. Lucky you! Deze maand is jouw maand, met bakken vol inspiratie over en voor de wijsgeren onder ons op tr-ibu.nl.

 

Volg ons dus. Op LinkedIn, Facebook en Instagram. En nog beter: ontdek nu gratis of jij écht een wijsgeer bent op https://www.tr-ibu.nl/native_brand_test/.

 

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes
#archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture #ode #inspiratie

 

#onderwijs #education #school #teacher #leraar

#wisdom #knowledge #kennis #wijsheid #openmind #forbes

#wijsgeer #sage #demaandvandewijsgeer

 

MAAND VAN DE WIJSGEER | deel 4 | TR-IBU.NL

Share this Post