Understanding, explained

Social_media_beeld_18_wijsgeer_post_3

Het is één van de meest menselijke behoeften die je kunt bedenken: de behoefte om te begrijpen. Begrijpen wat er gebeurt in de wereld om ons heen, begrijpen hoe ‘het’ werkt of ‘waarom’ dingen gebeuren. De wijsgeer wordt primair gedreven door deze behoefte: begrijpen.

 

Op zoek naar meer informatie over waar deze behoefte eigenlijk vandaan komt, bracht het wereld-wijze-web ons op een interessant gesprek tussen twee onbekenden, met dit interessante fragment:

 

Q: “Why do humans want to understand everything?

What’s the psychology that explains this need?”

A: “I laugh every time I see this question

(it’s been asked many many times for many many years).”

 

Interessant, niet? Het is een teken van de intelligentie van de mens. Dit zouden dieren niet doen. Een leeuw doodt zijn prooi zonder zulke grote vragen. Instinct. Een mens denkt na (hoewel soms te weinig, zou je kunnen zeggen) of zijn daden. Waarom doden wij eigenlijk dieren? We gaan zelfs nog een stapje verder: waarom vragen wij ons eigenlijk af waarom we dieren doden? Na de dialoog hierboven te hebben gelezen, belandden wij van TR-IBU op een bijna absurdistisch meta-niveau. Waarom is het eigenlijk belangrijk om te weten waarom we willen begrijpen wat we doen? Pffff.

 

Voor we mentaal in de war raken, laten we het maar even hierbij. Het bewijst – en dat is genoeg – dat de behoefte om te begrijpen menselijk is. Wijsgeren weten dit als geen ander. Het is hun eerste natuur om te grijpen naar een boek, te zoeken op het internet, de feiten te achterhalen. Wijsgeermerken begrijpen het ook. Natuurlijk! Zij bieden hun klanten duidelijkheid, overzicht en duiding. De kans op meer kennis, meer inzicht. Kennis is macht. Of misschien is het een kans op een betere wereld?

 

“Only when people know will they care.

Only when they care will they act.

Only when they act can the world change.”

—Dr. Jane Goodall

 

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over de wijsgeer? Op https://www.tr-ibu.nl/archetype/wijsgeer hebben we alle feiten en informatie over de wijsgeer voor je klaar staan. En doe zeker ook onze Native Brand test, dan weet je gelijk of jij ook een echte wijsgeer bent. Laat je ons weten wat de uitslag is?

 

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes
#archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf

#identity #culture #ode #inspiratie  

#why #waarom #vragen #begrijpen #understand

#wijsgeer #sage #demaandvandewijsgeer

#wise #wisdom #wijsheid #kennis

 

MAAND VAN DE WIJSGEER | deel 3 | TR-IBU.NL

Share this Post