Always there for you: een ode aan de buurjongen

Stel je een high school movie voor. De film start en de camera neemt ons mee de klas in. Eén voor één zien we de kinderen. Wat een verschillen! Er zijn er een paar die meteen opvallen. De grote sportheld, de brutale boef, het populaire meisje, de jongen die gepest wordt, de ubernerd. In deze filmintro valt de buurjongen niet meteen op. Maar toch blijft de camera even hangen. Hij straalt iets rustigs uit, iets heel prettigs. Is het zijn ik-ben-wie-ik-ben-en-dat-is-oke-houding? Of komt het omdat hij lijkt te begrijpen hoe het werkt, het sociale spel van vriendschappen sluiten en likable zijn?

Het sociale karakter van de buurjongen maakt dat hij geliefd is. Zijn klasgenoten (voor ons: collega-ondernemers) gaan graag met hem om. En dat is niet gek! What you see is what you get. Geen fratsen, geen gedoe. Wél altijd voor anderen klaarstaan, ze helpen als dat nodig is. Een rots in de branding, een trouwe vriend. Een alledaagse held, want de buurjongen heeft geen podium of applaus nodig. Een ander helpen als dat kan, dat is toch de normaalste zaak van de wereld?

Hoe hij het doet, weten we niet. Maar de buurjongen zorgt ervoor dat we ons meteen bij hem op ons gemak voelen. We weten instinctief: bij jou mogen we gewoon onszelf zijn. We vertrouwen hem meteen. Een luisterend oor en vakkundig advies, hij staat altijd klaar met het spreekwoordelijke kopje suiker.

We leven in een wereld waarin we niet zo goed meer weten wat (en wie) we kunnen vertrouwen. Er is zoveel dat niet echt is! Oude instituties, zoals de politiek, vakbonden, de media, de wetenschap en religieuze leiders hebben hun vanzelfsprekende aanzien verloren. En in die wereld gebeurt er iets bijzonders. We vertrouwen elkáár juist weer liever. We nemen goede raad graag aan van onze ‘peers’. Wát een geluk voor de buurjongens onder ons. Want die ‘peer’, dat is hij.

Tel daarbij op de enorme gunfactor die de buurjongen heeft én hoe wij zijn vriendschap, bescheidenheid en vakmanschap belonen met loyaliteit, en je weet: die buurjongen die komt er wel.

Dat brengt ons terug bij de high school movie. Want is het niet zo dat in al deze films de buurjongen uiteindelijk trouwt met het mooiste meisje uit de klas?

Herken jij je in de buurjongen? Doe dan meteen onze impactvolle Native Brand test https://www.tr-ibu.nl/native_brand_test/ En ontdek wat TR-IBU voor je kan betekenen bij het creëren van jouw authentieke, sterke Native Brand.

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes
#archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf

#identity #culture #ode #inspiratie
#sociaal #vriend #vriendschap #betrouwbaar #vertrouwen #thuis #thuiskomen
#social #friend #friendship #trust #home #belong #senseofbelonging

#buurjongen #guynextdoor
#demaandvandebuurjongen

MAAND VAN DE BUURJONGEN | deel 5 | TR-IBU.NL

Share this Post