Nieuwe buren?

“Als je je, zoals ik, in je persoonlijke leven omgeeft met een hele ‘diverse*’ groep mensen, weet je hoe ingewikkeld het kan zijn. Het vraagstuk ‘bij wie hoor ik?’ De multiculturele samenleving heeft mij als antropoloog altijd geïntrigeerd. Als fenomeen. Hoe werkt dat nou? Je eigen identiteit bepalen in een samenleving waarin mensen je juist zo graag in hokjes plaatsen? Wanneer ben je bijvoorbeeld Nederlander? Wordt dat bepaald door je paspoort, door of je jezelf Nederlander voelt of of andere mensen je als Nederlander zien?

*bestaat dit überhaupt anders? Elke groep mensen is toch een diverse groep mensen?

In deze video laat Nazmiye Oral zien hoe pijnlijk het is om Nederlander te ZIJN en je Nederlander te VOELEN, maar in ieder gesprek in iedere zin toch door andere Nederlanders op afstand gezet te worden. En misschien nog wel pijnlijker: hoe hartverscheurend het is om, ondanks de herhaaldelijke afwijzing, toch steeds opnieuw de toenadering te blijven zoeken. Als een kind dat om liefde van de ouders vraagt, en het niet krijgt.

Maar er is hoop voor Nazmiye en ons allemaal. Na een paar decennia waarin politiek en maatschappelijk voortdurend de verschillen tussen groepen mensen zijn benadrukt, is er langzaam maar zeker een verandering gaande. We zijn er, populair gezegd, wel klaar mee. De buurjongens onder ons – met levensmotto ‘Iedereen is gelijk’ – staan op en laten zich horen. Of subtieler, laten zien dat het ook anders kan. En anders moet.

Er is bewijsmateriaal!

Recent ging een video van Duitse supermarktketen Edeka viraal. Dat hij nu pas viraal ging – de video is al een paar jaar oud – is een teken van de verandering die op komst is. In de video laat Edeka zien wat de gevolgen zouden zijn als we alles wat buitenlands is zouden weren. Het beeld, én de reacties van nietsvermoedende bezoekers, laten een onuitwisbare indruk achter.

Buurjongen-merk Edeka kiest een onverwachte, bijna rebelse, manier om zijn punt te maken. Meer subtiel en bescheiden is de feel-good commercial van Plus supermarkt die momenteel te zien is op TV:

Hoe zou de wereld eruitzien als we gelijk krijgen? Dat multiculti een maatschappelijk thema blijft, maar niet om te polariseren maar om te verbinden? Een wereld waarin iedereen welkom is. Oude buren? Nieuwe buren? Nee: buren!

1-0 voor de buurjongens

MAAND VAN DE BUURJONGEN | deel 5 | TR-IBU.NL

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #abrandnewyou #debesteversievanjezelf

#identity #culture #multicultural #diversity #indentiteit #cultuur #multiculturelesamenleving #diversiteit

#buurjongen #guynextdoor#demaandvandebuurjongen

Share this Post