Explained: the sense of belonging

belonging

Er zijn voor iedereen. Een open deur, met open armen. Dat is de buurjongen. Een sociaal dier, een mensenmens. Hij maakt makkelijk met iedereen een connectie. Dát is misschien wel zijn allergrootste talent: hij weet wat er voor nodig is om aardig gevonden te worden en erbij te mogen horen. Hij is bescheiden en gedegen. We weten wat we aan hem hebben, dat we hem kunnen vertrouwen. De buurjongen verovert onze harten. Hij is likable en staat altijd voor ons klaar. Echte aandacht, dat is toch normaal? De buurjongen geeft ons, en iedereen, a sense of belonging.

Je zou kunnen denken dat in deze tijd en wereld, in de vrije, individualistische maatschappij waarin we leven waarin alles online en vluchtig lijkt, niet passend is. Dat groepsdenken. Is de buurjongen zijn edge kwijt anno nu?

Niet is minder waar! Hier komt een stukje antropologie bij kijken. Het lijkt tegenstrijdig, individualisme en de sense of belonging. Maar feitelijk zijn het twee kanten van dezelfde medaille. Ieder mens heeft de behoefte om uniek te zijn én om ergens bij te horen. Zonder anderen kun jij je als mens niet onderscheiden. De aansluiting bij een community zorgt ervoor dat mensen hun eigen unieke identiteit vorm kunnen geven. Er is alleen een wij als er ook een zij is! In onze vrije, individualistische maatschappij bepalen we graag zelf bij wie we willen horen. En dat kan ook. De keuzes zijn overweldigend! Francien vertelt het zo:

“Behoor ik tot de groep van moeders met jonge kinderen, vrouwen, 40-plussers (au!), antropologen, ondernemers, nieuwe dorpsbewoners, oude stadsmensen, Nederlanders, Europeanen, wereldburgers, mixed couples, foodies of sportfreaks? Ik ben het allemaal. Met de muziek die luister, de series die ik kijk, de events die ik bezoek en de drankjes die ik drink, bepaal ik wie ik ben. Ik hou ontzettend van die vrijheid. En wat ik er misschien nog wel het mooiste aan vind, is dat er om mij heen een hele nieuwe, fijne, tribe ontstaat van ‘my kinda people’. Dit is mijn familie, mijn thuis. Zij zijn overal, dichtbij en ver weg. Bij hen ben ik wie ik ben, en dat is goed. Be who you are and say what you feel, for those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Wanneer je het gevoel hebt dat je ergens bij hoort, dan biedt dat veiligheid en geborgenheid. De wereld kan best wel eens overweldigend zijn en dan is het toch verrekte fijn om een groep te hebben die jou begrijpt en je gerust kan stellen, je vertrouwen geeft dat je op de goede weg bent en de juiste keuzes maakt. Op hen kun je bouwen, in goede en slechte tijden.

Wat een verademing! Want in deze tijd, waarin we worden overladen met #fakenews en covermodellen die eerst door de magische Photoshop-draaideur gaan, weten we vaak niet eens wat nou echt is en waar we voor de gek worden gehouden. Wie kunnen we in deze onzekere tijden wel en niet vertrouwen? Vele oude instituten, zoals universiteiten, politici en media, vielen van hun voetstuk. Hierdoor vertrouwen we steeds meer op onze ‘peers’, de mensen met wie we ons identificeren. En een ‘peer’ zijn, dat kan die buurjongen als de beste. What you see is what you get!

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over de buurjongen? Op https://www.tr-ibu.nl/archetype/buurjongen/ hebben we nog veel meer feitjes en informatie voor je klaar staan. En doe dan gelijk de Native Brand test, dan weet je gelijk of jij ook een echte buurjongen of buurmeisje bent. Laat je ons weten wat de uitslag is? Vinden we leuk!

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes

#archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf

#identity #culture #ode #inspiratie #vertrouwen #individualisme

#trust #individualism #belong #belonging

#buurjongen #guynextdoor #demaandvandebuurjongen

Share this Post