With or without a cause?

rebel finger

 

Oké, oké, dat we de rebel goed kunnen gebruiken om aan de kaak te stellen van wat er gewoonweg niet klopt, is nu wel duidelijk. Zijn onuitputtelijke drang om ons te bevrijden en te veranderen wat niet deugt, is bewonderenswaardig. Maar eerlijk gezegd vinden we soms ook wel dat de rebel een beetje te ver gaat. Choqueren om het choqueren. Get a life*, denken we dan.

 

* denk jij dit ook? En vind jij óók dat er dingen beter kunnen, maar kies jij ervoor om gewoon je eigen pad te vinden in plaats van de weg van anderen te barricaderen? Dan is de kans groot dat jij een ontdekkingsreiziger bent. Lucky you! Komende maand is het de maand van de ontdekkingsreiziger bij TR-IBU! Nog even volhouden dus. 😉

 

Dan terug naar de rebel. Ieder archetype heeft een schaduwkant. En daar, aan de dark side, is het waar je als ondernemer klanten verliest. Dus het is ongelofelijk belangrijk om ook die dark side eens onder de loep te nemen.

 

De rebel komt een aantal rode vlaggen tegen in de woorden verzet, gebrek aan zelfkennis, grenzeloosheid en reactiviteit. De rebel kan de neiging hebben om zich te verzetten tegen alles. Soms zelfs als een soort ‘default’ reactie, zonder dat het écht ergens over gaat. Op zulke momenten is het verzet van de rebel eigenlijk een teken van frustratie. Hij stoort zich mateloos aan alles, maar daaronder vooral aan zijn eigen gebrek aan visie en inhoud. Die rebellen zijn onaangenaam. Ze kunnen behoorlijk grenzeloos zijn. Ze handelen niet proactief maar enkel reactief. Vind je het gek, als je niet weet waar je nou eigenlijk van bent?

 

Het doet een beetje denken aan de ‘Stem tegen, stem SP’ campagne van de Socialistische partij in de jaren 90. Het was een succesvolle, rebelse campagne. Maar het is niet voor niets dat de partij deze wij-zijn-tegen-alles-houding niet meer hanteert – en later zelfs ombouwde tot een ‘Stem vóór’ campagne. Uiteindelijk vinden wij het gewoon toch het meest aantrekkelijk als andere mensen, en dat geldt dus ook voor ondernemers en hun merk, ergens voor staan.

 

Weet jij waar je voor staat? Waarvoor je doet wat je moet doen en laat wat je moet laten? Waar wil jij voor herinnerd worden? Doe onze Native Brand test en ontdek hoe die jou op weg helpt bij het bepalen van jouw ‘why’.

 

Beeld bij dit blog is afkomstig van Digital Spy.

 

MAAND VAN DE REBEL | deel 9 | TR-IBU.NL

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf

#identity #culture #merk #merkstrategie

 

#rebel #demaandvanderebel #darkside #SP

 

#entrepreneur #ondernemer

#antropoloog #anthropology

Share this Post