The rebel entrepreneur

Branson_rechthoek

 

Richard is 16 jaar wanneer hij er helemaal klaar mee is en zijn schooluniform aan de wilgen hangt. In bijna elk vak heeft hij onvoldoendes, zijn leraren vinden hem lui en hij wordt gepest. Zijn strijd tegen dyslectie zorgt er, samen met zijn eigenzinnigheid, voor dat hij de ene na de andere school verslijt. Het schoolsysteem is niet voor hem weggelegd.

 

Als drop-out trekt hij zijn eigen plan. Hij start een jongerenmagazine, waarvoor hij in de eerste gratis editie al $8,000 aan advertenties weet binnen te slepen. Daarmee kon hij maarliefst 50.000 exemplaren verspreiden. Zijn nieuwe carrière als ondernemer was een feit! Het bleek slechts een voorbode van veel meer!

 

Want wie deze 16-jarige rebel is? We kennen hem tegenwoordig als Sir Richard Branson, de oprichter van onder andere Virgin records. Deze serial entrepreneur is niet bang om op zijn bek te gaan en vertrouwt op zijn onderbuikgevoel als hij weer een revolutionair idee heeft. En daarvan volgden er vele na het jongerenmagazine! Zelfs op pensioengerechtigde leeftijd kan Richard niet stilzitten en verdiept hij zich in de mogelijkheden voor toeristische ruimtereizen. Dat niemand dit ooit heeft durven denken, houdt hem niet tegen. Sterker nog, het triggert alleen maar zijn innerlijke rebel. Als hij zijn zinnen ergens op heeft gezet, dan gaat hij door tot het gaatje!

 

Regels zijn er om gebroken te worden, bewijst deze dissident. Bevallen de regerende vliegmaatschappijen je niet? Dan koop je gewoon je eigen versie op. En om nog eens extra tegen alles aan te trappen zet je op de zijkant van je Airbus ‘Mine is bigger than yours’. Richard staat bekend om zijn spraakmakende wijzes van promotie maken.

 

Zijn motto als ondernemer is: in het eerste jaar succes bereiken en anders de markt verlaten. Dit alles of niets principe heeft er voor gezorgd dat een enorme reeks aan bedrijven de revue passeerden. En hij is niet bang om te falen, dat is een fijne les die deze rebelse miljonair ons geeft. Voor alles is een eerste keer en zijn gebrek aan kennis over ‘hoe het moet’ houdt hem niet tegen. Integendeel, het is onderdeel van zijn onbevangen blik op de wereld én mogelijkheden. Hij laat dit zelfs op confronterende wijze terugkomen in zijn wereldberoemde merk ‘Virgin’.

 

Richard’s bekende ‘Virgin records’ startte hij met de verkoop van platen via de post. Toen de opbrengsten terugliepen, had hij de handdoek in de ring kunnen gooien. Maar in plaats daarvan opende hij een platenwinkel, om uiteindelijk een eigen platenlabel ‘Virgin records’ op te richten. Iedereen om hem heen verklaarde Richard voor gek, maar dit sterkte de revolutionair alleen maar om door te zetten en het tegendeel te bewijzen. Virgin records trok – logisch natuurlijk als je een beetje begrijpt hoe Native Branding werkt – eigenzinnige en rebelse muzikanten aan zoals de Sex pistols en The Rolling Stones.

 

Wat we van deze rebel kunnen leren? Laat je niet tegenhouden door een gebrek aan kennis en durf te falen. Maar het belangrijkste is: wees jezelf, ook als ondernemer. Zijn eigenwijze karakter is de kern van zijn merk. Ga van de gebaande paden en schreeuw het van de daken als je denkt dat het anders kan. Breek de regels en trek je eigen plan! Maar alleen als dat bij jou past, als rebel.

 

Benieuwd of jij ook zo rebels bent? En wil je weten hoe jij jouw merk kunt opbouwen door gewoon jezelf te blijven? Doe dan onze Native Brand test en lees alles over de rebel hier: http://bit.ly/NativeBrandTest.

 

Tot slot nog een tof filmpje over het stoutste jongetje van de klas, om je te inspireren: 

 

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf

#identity #culture #merk #merkstrategie

 

#rebel #demaandvanderebel #virgin

#revolutionair #dropout

 

#entrepreneur #ondernemer

#antropoloog #anthropology

Share this Post