Viva la revolución!

Ze schoppen tegen heilige huisjes, geven ons een oncomfortabel gevoel en we begrijpen er maar al te vaak niet zoveel van. Waar maken ze zich druk over, die rebellen? Maar oh, wat zijn we ook blij dat ze er zijn! Dit is waarom we zo van rebellen houden.

Je herkent het vast. Dat je kijkt naar de wereld en dominante cultuur waarin we leven, en je een beetje een buitenstaander voelt. Je snapt er niks van. Vinden anderen het normaal dat we ons (moeten) houden aan al die gekke regels en normen die we onszelf en elkaar opleggen? Het lijkt wel alsof de bandbreedte van wat wij ‘normaal’ vinden steeds smaller wordt. Het gevolg is: steeds meer mensen vallen erbuiten. Die noemen we dan HYPERactief, HOOGsensitief, LAAGopgeleid of HOOGbegaafd. Is dat nou echt zo? Of deugt de norm gewoon niet? En als je je dan bedenkt dat ongeveer alle systemen (Cito-toetsen, POP-plannen, SMART-doelstellingen) erop gericht zijn om ons van kinds af aan binnen de norm te krijgen… brrrr!

De rebel begrijpt dat we ons vervreemd kunnen voelen, want hij voelt dat zelf ook! En hij is niet bang om dit van de daken te schreeuwen. Hij tornt graag aan de grenzen van het maatschappelijk geaccepteerde. En oh wat vinden wij het heerlijk dat hij dat doet. Hij geeft ons het gevoel dat we niet gek zijn dat we ons een buitenstaander voelen. En geeft ons de moed om zelf ook in opstand te komen of burgerlijk ongehoorzaam te zijn. We gedragen ons risicovol, en dat geeft (stiekem) een kick. Maar bovenal: we hebben het gevoel dat we ons bevrijden van de regels en normen die we zo beklemmend vinden. Viva la revolución!

Ideale klanten van een rebel-merk voelen zich aangetrokken tot het risicovolle, schokkende en politiek of maatschappelijk incorrecte. Het zijn echt niet allemaal zelf ook rebellen. Het kunnen ook brave burgers zijn, die gewoonweg de behoefte hebben om even stoom af te blazen. En vraag je je af of mensen nou écht die behoefte hebben? Neem dan eens een kijkje op willekeurig welk social media platform en kijk naar de reacties die zogenaamde brave burgers schrijven onder nieuwsberichten. En je weet het.

Voel jij je aangetrokken tot shockerend gedrag en ben je er niet vies van om van de norm af te wijken, zonder na te denken wat ‘men’ daarvan zal vinden? Dan is deze maand van de rebel jou op je lijf geschreven! 

Zeker weten of jij een rebel bent? Doe de test op http://bit.ly/NativeBrandTest.

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #merk #merkstrategie

#rebel #demaandvanderebel #ode

#normen #maatschappij #bevrijding #shockandawe #liberation #society #vivalarevolucion

#entrepreneur #ondernemer #antropoloog #anthropology

Share this Post