Crazy ones and misfits

Wie herinnert zich deze niet? De commercial die start met de memorabele woorden “Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers…” Apple lanceerde deze commercial in 1997, hij ging viral en wordt tot op de dag van vandaag door veel merken als inspiratie merken gebruikt . Het is een ode aan de mensen die afwijken van ‘de norm’, die anders durven te denken. Omdat zij de gamechangers in de wereld zijn.

Steve Jobs, de founder van Apple – een rebel pur sang – zette de digitale wereld op zijn kop met zijn manier van denken. Je ziet dit ook terug in het bedrijfslogo. De appel met een hap eruit refereert aan Adam en Eva, die ondanks het verbod tóch de appel niet konden weerstaan, rebels als ze waren.

Apple wil de wereld laten dat rebellen waardevol zijn. De commercial laat grootheden uit het verleden zien die door ‘anders denken’ geschiedenis schreven. Allemaal leuk en aardig als je terugkijkt. Maar in het heden lopen rebellen eigen altijd tegen een muur van onbegrip op. Verandering roept van nature weerstand bij veel mensen op. Daarom worden rebellen – de voorlopers van verandering – vaak in eerste instantie voor gek verklaard.

Maar de rebel zoekt juist naar bevrijding van de heersende norm en schopt tegen alle regels aan om iedereen wakker te schudden. Hij wil dat we allemaal gaan zien wat hij allang weet: dit moet anders en wel nu! Apple weet dit zo neer te zetten, dat we massaal willen aansluiten bij deze rebel, om zelf ook een klein beetje anders te zijn. “Think different.” En dat werkt, want de schare Applefans is groot! Door de aanschaf van een product in hun brede range, hebben we het gevoel ook een lichte vorm van verzet te geven, zonder al te opvallend te zijn.

Stiekem bewonderen we rebellen wel een beetje. We begrijpen niet helemaal wat ze drijft, maar die drive om de wereld te veranderen vervult ons met ontzag en respect, en misschien onderhuids zelfs met verlangen om ook het heft in eigen handen te nemen! Heb jij rebellen in je omgeving? Of herken jij je in dit verhaal? Doe de Native Brand test op onze site om te zien of jij ook een rebel bent!

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture #merk #merkstrategie

#rebel #demaandvanderebel #ode #inspiratie #inspiration #apple #misfits #shock

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology

Share this Post