Doe ff rustâg!

Eerder deze week hebben we al uitgelegd waarom we bij TR-IBU een (not so) secret crush hebben op de held. Maar eerlijk is eerlijk. Hij kan ook wel een beetje rare of zelfs nare trekjes hebben. Een kleine waarschuwing: als jij een held bent, vind je dit blog niet zo leuk om te lezen. Want óf je wil eigenlijk gewoon overál goed in zijn. Of je vindt gewoon dat je overal goed in bent.

Ik raad je aan om toch even door te lezen.

 

Feedback. En misschien zelf kritiek. Misschien heb je als held geleerd om dit te ontvangen en te beschouwen als manier om (nóg) beter te worden. Maar diep van binnen doet het toch een beetje pijn. Er is een troost. Je kunt er niet zoveel aan doen, want dit gevoel hoort bij een held zijn. En dat zit zo.

 

Helden hebben torenhoge verwachtingen. Van hun omgeving, maar vooral ook van zichzelf. De lat ligt altijd hoog. Dat wat ‘normale’ mensen uitzonderlijk goed vinden, is voor de held de ondergrens. Beter, verder, hoger, sneller. En succesvoller. Dat wil hij zijn, ook als ondernemer. Die hoge verwachtingen kunnen ook te hoge verwachtingen zijn. Het zorgt ervoor dat de held zich kan irriteren aan mensen die niet aan zijn standaard voldoen. Ook aan zichzelf dus, als hij voor zijn gevoel ergens in tekortschiet.

 

In dezelfde lijn ligt een andere valkuil van de held. Hij kan namelijk ook behoorlijk arrogant zijn. En zelfs pestgedrag ligt op de loer. Dat laatste is overigens een teken van een held die ergens tekortschiet. In plaats van zelf oprijzen (wat een held in optima forma doet) kan hij er uit frustratie of zelfs onmacht ook voor kiezen om zelf groter te lijken door anderen te kleineren. Je zou het kunnen vergelijken met valsspelen vanuit de wil om te winnen. In de topsport – heldenbranche bij uitstek – zien we dat ook, in de vorm van doping.

 

Nu we het toch over topsport hebben… daarin kun je een ander raar trekje van de held ontwaren. Namelijk zijn bereidheid tot het nemen van risico’s en het opzoeken van grenzen. Helden lopen het risico om (letterlijk en figuurlijk) vroegtijdig te sterven. Voor ondernemers, die sowieso bereid moeten zijn tot het nemen van risico’s, een serieus punt van aandacht.

 

Herken je je in dit alles? Dan kun je er vanuit gaan dat je een held bent. Wil je weten hoe je deze zwakten omzet in kracht? Neem dan contact op.

 

Voor alle niet-helden zal het een geruststelling zijn om te lezen dat een held ook zo zijn zwaktes heeft. Want eerlijk is eerlijk, dat streberige gedoe van die held kan ons best op onze zenuwen werken. Doe ff rustâg! Gelukkig is de maand van de held bijna voorbij. In juli bevrijden we onszelf met de rebel. Even niet maar steeds doen wat nodig is, maar lekker overal tegenaan schoppen. Wij hebben er alvast zin in bij TR-IBU.

 

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding

 

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf

#identity #culture #merk #merkstrategie

#held #hero #demaandvandeheld #pitfall #valkuil #zwakte #weakness #overcome

#entrepreneur #ondernemer #antropoloog #anthropology

Share this Post