De held in jezelf ontdekken: het verhaal van Mariska

Ze deed de Native Brand test, en daar stond het: “De test heeft het uitgewezen. Er is geen twijfel over mogelijk. Jij bent een échte held.” Het voelde een beetje gek. Ergens was wel herkenning, maar allemachtig, die teksten over de held waren wel héél sterk en stoer.

Bij TR-IBU kennen we Mariska inmiddels al een poosje. En wij hadden het allang gehoord in hoe zij spreekt en gezien in wat ze doet. Deze strategische communicatieadviseur is een échte held. Een ingetogen held nog, dat wel. En één die zich verborgen hield onder een laag bescheidenheid en onzekerheid. Maar ook één die op het punt stond haar echte ‘ik’ te ontdekken. En dat gebeurde al in de allereerste week van het Native Brand programma.

Dit is wat er gebeurde.

Mariska startte met het programma van de held, maar worstelde met een gebrek aan herkenning. Dus stapte ze die week enigszins vertwijfeld in ons eerste 1 op 1 gesprek.

En wat daar gebeurde was zo tof! Achteloos vertelde Mariska een verhaal uit haar privéleven. Haar zoon had op vakantie eens een heftig bloedende hoofdwond. Toen iemand in paniek Mariska kwam halen, twijfelde zij geen seconde. Want hoofdwonden bloeden altijd nogal hevig, dus in plaats van paniek waren er doeken nodig om dat bloeden te stelpen. Ze pakte ze mee en met dat het bloed werd gestopt, verdween ook de paniek en konden ze beoordelen welke stappen nog nodig waren. In no-time was alles weer oké.

“Mariska, wat werkt voor jou het beste in je werk? Heb je tijd nodig om uitgebreid na te denken over het juiste besluit, de juiste strategie? Of functioneer jij juist het beste onder druk, als er direct actie nodig is? Omdat de adrenaline-rush ervoor zorgt dat je on the spot de juiste beslissingen neemt? Ben jij de cardioloog die een behandelplan maakt of de ambulancebroeder die direct doet wat nodig is?” Dat was de vraag. Right there. Mariska viel stil. Ze keek even voor zich uit. En besloot toen: “Opdrachten waar mijn opdrachtgever écht druk ervaart en er snel en kordaat besluiten genomen moeten worden, zijn geweldig! Ik kom tot mijn recht in die situaties, weet dan wat ik moet adviseren, word serieus genomen en kan bergen verzetten. En nu snap ik ook waarom het in sommige andere opdrachten zo moeizaam gaat. Als een opdrachtgever niet écht gecommitteerd is, de pijn niet groot genoeg is en daardoor ruimte creëert voor twijfel en uitstel, of juist ongefundeerd niet het juiste wil doen. Dan zit mijn wil om ze te ‘redden’ me in de weg, want ze willen helemaal niet gered worden. God, wat ga ik mezelf een hoop frustratie besparen nu ik dit weet. Dit soort opdrachten zijn gewoon niet voor mij. En ik kan het checken aan de poort, door de juiste vragen te stellen.”

Zo is het. Het is niet alleen de vraag of jij de juiste mens op de juiste plek bent voor je opdrachtgever. De vraag is ook of zij je de context bieden waarin jij wilt werken. Dat overtuigend en helder neerzetten, daar gaat een enorme (aantrekkings)kracht vanuit. En dat is wat Native Branding doet!

Met Mariska komt het wel goed. Die weet inmiddels precies wat voor type held zij is en wat haar klanten zo aantrekkelijk aan haar vinden. 🙂 Daarom hebben wij in de maand van de held een mooi aanbod voor alle andere Mariska’s van deze wereld.

Ben jij ook een held en kies jij deze maand voor het Native Brand programma? Dan krijg je niet alleen het intense en impactvolle programma van dertien weken én jouw eigen Native Brand strategie, maar er ook nog eens de Native Brand focus scan gratis bij! Door deze scan hou je focus op het implementeren van jouw Native Brand strategy. Het is zonder enige twijfel de zekerste stap naar een sterk en authentiek merk.  Dus doe wat nodig is!

#entrepreneur #ondernemer #antropoloog #anthropology
#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture #merk #merkstrategie

#held #hero #demaandvandeheld #ode #realstory #mariska

Share this Post