Waarom wij van helden houden

Sneller, verder, hoger, harder, langer, mooier, groter, dikker, dunner, beter, best. Groter, sterker, beter dan de rest. Het is een kinderliedje uit 1985, maar het lijkt wel geschreven voor ons in het hier en nu.

Je kunt er gek van worden, er van alles van vinden. Je kunt je ertegen verzetten, er niets mee te maken willen hebben, of juist door getriggerd raken. Maar of je het nu wilt of niet, alles (inclusief ‘het leven’) lijkt wel een (wed)strijd. Een survival of the fittest.

Ons leven is van tijd tot tijd dus best uitdagend. En als het niet uitdagend genoeg is, leggen we zelf de lat maar al te graag nog een stukje hoger. Doel- en resultaatgericht leven en werken, het voelt bijna als ademen. Maar is dat wel zo? Het kan best overweldigend zijn, altijd op zoek te zijn naar een ‘next level’. Of om je heen te zien dat iedereen vooruit gaat, en jij niet. Of niet hard genoeg.

Want de arena waar we onze (wed)strijd spelen, heeft zich ook nog eens naar social media verplaatst. Waar we vooral zien wat er bij anderen goed gaat. Als je niet beter zou weten, zou je jezelf voortdurend een verliezer kunnen vinden.

Gelukkig zijn er helden. Zij geven ons moed, kracht en zelfvertrouwen. Als een ware coach leren zij ons de juiste skills, competenties en de mindset van een winnaar. Of ze redden ons als dat nodig is door zelf het juiste te doen op het juiste moment, zoals de voorbijganger die geen seconde twijfelt en een kind uit het water redt. De discipline, gedrevenheid, besluitvaardigheid en risicobereidheid van een held fascineren ons. We kunnen er onder de indruk van zijn, of zelfs door geïmponeerd. Maar de held is ook ons voorbeeld, hij motiveert ons om ook het beste uit onszelf te halen. We voelen ons empowered en hoopvol. Wat een heerlijk gevoel!

Tel daarbij op dat helden hun krachten graag inzetten om de wereld te verbeteren, en je weet: die held willen we wel in onze inner circle.

Ben jij een held? En wil je weten hoe je vanuit dat archetype in dertien weken een sterk én authentiek merk bouwt? Neem contact op met TR-IBU voor meer informatie over het Native Brand programma.

#entrepreneur #ondernemer #antropoloog #anthropology
#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture #merk #merkstrategie

#held #hero #demaandvandeheld #ode #trends #insights

Share this Post