Find your greatness

“I don’t love it, but I think it will grow on me.” Dit was de reactie van Phil Knight, oprichter van Nike, toen hij begin jaren zeventig bij gebrek aan beter akkoord ging met de ‘swoosh’ als logo voor zijn nieuwe sportmerk. Hij betaalde een jonge design studente er 35 dollar voor. Niemand had in die tijd kunnen weten dat deze swoosh zou uitgroeien tot één van de sterkste merk iconen wereldwijd. “I guess we’ll go with the Nike thing for now” sprak dezelfde Phil overigens over de naam. Little did he know…

Nikè is de Griekse Godin van de overwinning. Niet alleen van een overwonnen strijd, maar ook van elke in een wedstrijd behaalde zegen of het slagen van een uitdaging die met moeite en inspanning werd volbracht. De naam kon niet beter passen bij een merk dat zich richt op sporters van alle niveaus. De missie van Nike: “Inspiratie en vernieuwing voor iedere atleet* ter wereld.

*Als je een lichaam hebt, ben je een atleet.” Er is dan ook geen merk ter wereld een beter voorbeeld van een held dan Nike. Dat zit zo…

Die held, die houdt van winnen. Hij houdt ook van winnaars trouwens. Verliezers, daar heeft hij niet zo’n hoge pet van op, maar nog erger vindt hij mensen die het niet eens proberen. Die bij voorbaat al opgeven. Nee, de held is niet zo. Uiterst gedisciplineerd en gedreven doet hij dag in dag uit wat nodig is om zijn doel te bereiken. Just do it.

Nu kent ieder archetype drie niveaus. Mensen en merken op niveau één richten zich primair op hun eigen behoeften terwijl zij op niveau drie zich juist op anderen richten. Een held van niveau één wil vooral zelf winnen – of is vooral bezig met zichzelf redden, want redden, dat doen helden ook. En een held op niveau drie helpt anderen winnen – of redt ze, for that matter. Als je dat weet, kijk je anders naar een merk als Nike. Je snapt dat dit merk het heldenarchetype in zijn hoogste vorm heeft omarmd. Al ruim vijftig jaar heeft Nike wereldwijd ontelbaar veel mensen geholpen met de atleet in zichzelf ontdekken. Op alle niveaus, precies volgens hun missie.

Helden kunnen ook arrogant zijn trouwens, of rücksichtslos. Nike heeft dan ook diverse malen onder vuur gelegen. Slechte arbeidsomstandigheden, belastingontduiking, dat soort dingen. Voor het grote publiek doet het er allemaal niet zo toe. Wie verwacht er nu van een brandweerman dat hij zich zorgen maakt over die mooie antieke deur als er kinderen uit het brandende huis moeten worden gered? A hero’s gotta do what a hero’s gotta do. Zoiets. En dus gaat Nike door, sportkleding en materialen voor iedere sporter, met wereldwijde community-activiteiten onder het mom “sport has the power to move the world”. En met campagnes als deze beauty met de naam Find Your Greatness.

Find your greatness.
Greatness is for all of us
This is not about lowering expectations
It’s about raising them for every last one of us
Because greatness is not in one special place
And it’s not in one special person
Greatness is wherever somebody is trying to find it.”

#entrepreneur #ondernemer #antropoloog #anthropology
#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture #merk #merkstrategie

#held #hero #demaandvandeheld #ode #nike

Share this Post