Betuttelend gedoe

En..? Ben je al dat zorgzame, betuttelende gedoe deze maand op TR-IBU al zat? 😉 Dan is de kans groot dat jij géén zorgzame bent. Daarover zo meer, trouwens.

Maar eerst even over dat betuttelende. Zorgzamen hebben per definitie het beste met anderen voor. Daarom houden we ook zo van ze. De grootste angst van een zorgzame is dat ons iets overkomt terwijl we op hen rekenen. Ze kunnen dan ook soms een tikkeltje overbezorgd zijn. De relatie die wij hebben met zorgzamen hebben, kan net zo complex zijn als die met onze ouders – de meest primaire zorgzamen in ons leven. Want wat vinden we het heerlijk om op ze te kunnen terugvallen. We verwachten – en krijgen in de meeste gevallen gelukkig ook – stabiliteit, voorspelbaarheid, veiligheid en bescherming. Maar wat vervloeken we soms hun bemoeizucht, de duizenden ‘doe je wel voorzichtigs’ die we op een dag te horen krijgen. “Geef me de ruimte om te ontdekken, te groeien, op mijn bek te gaan en weer op te staan!” roepen we dan.

Daar komt bij dat we leven in een maatschappij waarin het individuele hoogtij viert. Én waarin we ook nog eens het (waan)idee hebben dat alles maakbaar is. Dat zorgt ervoor dat als je niet in staat bent om in je eentje je eigen leven succesvol vorm te geven, dat al gauw als ‘verlies’ wordt gezien. Er is een grote focus op ‘harde waarden’ zoals zelfredzaamheid, zelfstandigheid, mondigheid en onafhankelijkheid. Kijk maar eens naar de sociaal-emotionele kwaliteiten waar zelfs 4-jarigen op school al op worden beoordeeld. Daarin is veel minder aandacht voor empathie, hulpvaardigheid en goed kunnen luisteren. Een kind dat daarin excelleert, wordt ‘hoogsensitief’ genoemd. Is dat zo, of ligt de norm voor ‘zachte waarden’ gewoon te laag?

Hulp nodig hebben, of zelfs zorg en bescherming, lijkt dus maatschappelijk not done. Betekent dit dan dat er geen plek is voor zorgzame merken? Hell no! De behoefte aan zorg en zorgzaamheid is er altijd, en in de onderstroom juist extra sterk. De zorgzame merken die klaar zijn voor de toekomst zijn echter wel de stereotype van de zelfopofferende martelaar of overbezorgde moeder voorbij. Been there, done that. Zij creëren een ultieme balans tussen geven én ontvangen, zijn zelfbewust én krachtig, en bovendien interessant voor vrouwen én mannen.

Met het Native Brand programma van TR-IBU ontdek en ervaar je in dertien weken dat (en hoe) je dat doet. Ben jij ook een zorgzame en kies jij deze maand voor het Native Brand programma? Dan krijg je niet alleen het intense en impactvolle programma van dertien weken én jouw eigen Native Brand strategie, maar er ook nog eens de Native Brand focus scan gratis bij! Door deze scan hou je focus op het implementeren van jouw Native Brand strategie. Het is zonder enige twijfel de zekerste stap naar een sterk en authentiek, future proof zorgzaam merk.

All good. Vind je al dat gezorg toch niks? Dat ben jij vast geen zorgzame. Maar wie ben je dan wel? Misschien ben jij wel een echte held? Dan heb je geluk! Komende maand brengt TR-IBU een ode aan alle helden. Hang in there. 🙂

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #zorgzame #caregiver #demaandvandezorgzame #ode #inspiratie #betutteling #overbezorgdheid

Share this Post