Ode aan de zorgzame

Moederdag. Geen beter moment voor een ode aan de zorgzame. Natuurlijk zijn niet alleen moeders zorgzaam, maar de zorgzame wordt vanwege zijn aangeboren, immense behoefte om voor mensen te zorgen wel met een moeder- of vaderfiguur geassocieerd. Niet zo gek, want de drang van ouders om hun kinderen te verzorgen en beschermen, is instinctief en komt met een grote dosis zelfopoffering. Dat is precies zo voor de zorgzame. Hij geeft en geeft, omdat hij wil dat er voor anderen gezorgd wordt.

De zorgzame is goed en empatisch. Hij handelt vanuit compassie en is meer bezorgd over anderen dan over zichzelf. Hij is niet zo makkelijk van zijn stuk te brengen. Kalm en optimistisch – zelfs in geval van crisis.

Maar waarom vinden wij het eigenlijk zo fijn dat er voor ons gezorgd wordt? Waarom houden wij van zorgzame mensen en merken? Dat zit zo.

We leven in een wereld en in een tijd waarin we op een dag verschillende rollen en identiteiten aannemen. Ouder, kind, partner, professional, ondernemer, vriend(in), en soms wel drie of vier daarvan tegelijk! Onze kinderen, ouders, de wereld om ons heen, ze vragen allemaal onze aandacht. En heel eerlijk, dat overweldigt soms behoorlijk. Wij worstelen er echt af en toe mee… met het vinden van een balans tussen voor onszelf zorgen en voor anderen zorgen. Wat heerlijk dat er bedrijven en organisaties zijn die dat begrijpen, die ons erkennen voor wat we allemaal doen voor anderen. Die ons helpen in onze zorg voor anderen, en die op hun beurt eens voor óns zorgen! Zij voelen onze behoeften nog voor we ze zelf voelen, simpelweg omdat zij weten hoe het is!

We weten precies welke merken écht om ons geven en welke het alleen maar zeggen. Zorgzame merken zijn merken waar we op kunnen rekenen! Zij zetten ons op de eerste plaats, ook als we dat zelf niet doen. Wat geweldig!

En by the way… écht niet alleen moeders zijn zorgzaam! Land’s End, een Amerikaans kledingmerk heeft dat heel goed begrepen. In één van hun advertenties zie je een vader met zijn kind, met daarbij de tekst: “Dress casual, for when your second most important meeting is with your CEO”. Te gek! Daarom bij dit blog ook een foto van een papa. <3

Ben jij een zorgzame? En wil je weten hoe je vanuit dat archetype in dertien weken een sterk én authentiek merk bouwt? Neem contact op met TR-IBU voor meer informatie over het Native Brand programma.

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #zorgzame #caregiver #demaandvandezorgzame #ode #inspiratie #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture

Share this Post