Zorgzame inspiratie: Volvo, for life

Impactvolle zorgzame commercial zonder letterlijke impact. Maar figuurlijk is de impact des te groter. Helemaal uitkijken!

Sometimes the moments that never happen, matter the most.”

En? Heb je ook kippenvel? Deze commercial is honderd procent Volvo. And here’s why. Volvo is een échte zorgzame!

Even een nerdy feitje. In 1959 vond Niels Bohlin van Volvo de driepuntsgordel uit. Alle Volvo’s wereldwijd werden ervan voorzien, en al gauw volgden ook de auto’s van andere merken. Niet zo gek, want tot op de dag van vandaag biedt deze gordel de meest effectieve bescherming bij een ongeluk. “Sinds de jaren zestig heeft de veiligheidsgordel van Bohlin vele honderdduizenden levens gered en miljoenen mensen behoed voor letsel of de ernst van de letselschade beperkt.” staat er op de site van Volvocars.

Het is niet zomaar dat Volvo deze uitvinding claimt én viert. Volvo is een échte zorgzame! De zorg voor mensen in het verkeer is niet een mooi verhaal, maar de reason of being van het Zweedse automerk. Betekent dit dat auto’s van andere merken niet veilig zijn? Nee. Betekent het dat Volvo niet bezig is met design, met innovatie, met duurzaamheid, met avontuur of met fun? Ook niet. Het betekent dat Volvo zich van andere automerken onderscheidt door een oprechte, authentieke zorg voor verkeersveiligheid. En dat is écht geen windowdressing. Check maar eens Volvo’s Vision 2020.

Moeten we nu allemaal een Volvo moeten kopen? De wereld wordt er vast niet slechter op. Maar waarschijnlijk is het niet nodig. Want als Volvo Vision 2020 waarmaakt, zullen ze de insights zonder twijfel delen met andere merken. Veiligheid beats concurrentie. Volvo, for life. Zorgzamer dan dit wordt het niet.

Of ben jij een zorgzame en kun jij dit beter? Doe de test hier.

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #zorgzame #caregiver #demaandvandezorgzame #ode #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #volvo #forlife #inspiratie

Share this Post