Brand coach Brand coaching Storytelling Positioneringsstrategie

I <3 cultuur: digital nomads

Het is alweer een jaar of tien geleden. Ik zat midden in een opdracht voor de Wereldwinkels. Fairtrade interessant maken voor een jongere doelgroep, dat was het zo ongeveer. Ik verdiepte me in jonge sociaal ondernemers, dompelde me onder in hubs, coworking spaces en tribes van alternative business schools. Het was in de tijd dat – vooral in de grote steden – de koffietentjes al als paddenstoelen uit de grond schoten. Hoewel de rest van het land er nog niets van meekreeg, was het me wel duidelijk…

Met overal gratis wifi, een nagenoeg gewichtloze laptop, alle bestanden ‘in the cloud’ en een mindset van pragmatisch samenwerken: de ondernemers van de toekomst zijn digital nomads. Geen vaste plek nodig om te kunnen werken. En een interessant spanningsveld tussen geen eisen (geen vast bureau, ruimte voor spullen) en juist hele hoge eisen (leuke mensen, goede koffie) aan een werkplek. Het groeiende aantal ondernemers in Nederland en de vervagende grenzen tussen werk en privé voeden deze trend de laatste jaren. Ik kom het bij mijn huidige opdracht over zakelijk vastgoed bij funda weer tegen.

Ikzelf voel me er als ondernemer wel bij: “work is wherever I’m with wi-fi,” zeg maar. Je kunt wachten op de grootse impact die dit gaat hebben op hoe we tegen werk aankijken, hoe we organisaties organiseren en wat we nodig hebben en verwachten van werkplekken. We kunnen heel wat leren van nomadische volken elders ter wereld. Ik kan niet wachten!

Share this Post