Mei: de maand van de Zorgzame

Twaalf maanden, twaalf brand archetypes*. Iedere maand staat er bij TR-IBU één in het zonnetje. Mei is, natuurlijk – het is deze maand tenslotte moederdag, de maand van de zorgzame

De komende maand kun je de zorgzame leren kennen, want wij delen hier diverse interessante, waardevolle en grappige ins en outs. Je ontdekt zijn kwaliteiten, waarom we zo van hem houden. We vertellen verhalen over zorgzamen, delen typische zorgzame quotes en beelden en laten gave campagnes zien van grote zorgzame merken. Alles om de zorgzamen onder ons te inspireren om een sterk en authentiek – en dus zorgzaam – merk te creëren. Hou TR-IBU dus zeker in de gaten de komende maand!

We zijn voor nu natuurlijk vooral benieuwd of jij je herkent in de zorgzame. Ontdek het hier. Laat je het weten als jij een zorgzame bent? Deze maand is een ode aan jou! 

*De zorgzame is één van de twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. TR-IBU gebruikt deze archetypen om ondernemers te helpen met het creëren van een sterk én authentiek merk: Native Branding. Lees hier meer over Native Branding en de brand archetypes.

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#zorgzame #caregiver #demaandvandezorgzame #ode
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture

Share this Post

Care makes a man stronger

Sterke mannen, échte mannen. Als afsluiter van de maand van de zorgzame een commercial die laat zien dat zorgen krachtig is. Wat een helden!

What makes a man stronger? Showing that he cares.”

Dove is een verzorgingsmerk dat zich primair richt op vrouwen. De visie: “Wij vinden wij dat echte schoonheid moet staan voor zelfvertrouwen in plaats van onzekerheid. Daarom proberen we vrouwen een positiever beeld te geven van hun eigen uiterlijk, hun zelfvertrouwen te verbeteren en het beste uit zichzelf te halen.”

Dat juist een dit merk komt met een commercial over mannen die zorgen, is dus bijzonder. Het is een manier om te laten zien dat zorgen, voor anderen en dus ook voor jezelf, ook voor sterke mannen is. Als moeders met jonge kinderen, snappen wij dat. Mannen die het leuk doen met kinderen zijn mega-sexy! Dus ehm, zou de doelgroep dan uiteindelijk toch de zorgzame vrouw zijn, die zo graag deze mannen naast zich ziet?

Wat denk jij?

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #zorgzame #caregiver #demaandvandezorgzame #ode #inspiratie #dove #caremakesamanstronger

Share this Post

Betuttelend gedoe

En..? Ben je al dat zorgzame, betuttelende gedoe deze maand op TR-IBU al zat? 😉 Dan is de kans groot dat jij géén zorgzame bent. Daarover zo meer, trouwens.

Maar eerst even over dat betuttelende. Zorgzamen hebben per definitie het beste met anderen voor. Daarom houden we ook zo van ze. De grootste angst van een zorgzame is dat ons iets overkomt terwijl we op hen rekenen. Ze kunnen dan ook soms een tikkeltje overbezorgd zijn. De relatie die wij hebben met zorgzamen hebben, kan net zo complex zijn als die met onze ouders – de meest primaire zorgzamen in ons leven. Want wat vinden we het heerlijk om op ze te kunnen terugvallen. We verwachten – en krijgen in de meeste gevallen gelukkig ook – stabiliteit, voorspelbaarheid, veiligheid en bescherming. Maar wat vervloeken we soms hun bemoeizucht, de duizenden ‘doe je wel voorzichtigs’ die we op een dag te horen krijgen. “Geef me de ruimte om te ontdekken, te groeien, op mijn bek te gaan en weer op te staan!” roepen we dan.

Daar komt bij dat we leven in een maatschappij waarin het individuele hoogtij viert. Én waarin we ook nog eens het (waan)idee hebben dat alles maakbaar is. Dat zorgt ervoor dat als je niet in staat bent om in je eentje je eigen leven succesvol vorm te geven, dat al gauw als ‘verlies’ wordt gezien. Er is een grote focus op ‘harde waarden’ zoals zelfredzaamheid, zelfstandigheid, mondigheid en onafhankelijkheid. Kijk maar eens naar de sociaal-emotionele kwaliteiten waar zelfs 4-jarigen op school al op worden beoordeeld. Daarin is veel minder aandacht voor empathie, hulpvaardigheid en goed kunnen luisteren. Een kind dat daarin excelleert, wordt ‘hoogsensitief’ genoemd. Is dat zo, of ligt de norm voor ‘zachte waarden’ gewoon te laag?

Hulp nodig hebben, of zelfs zorg en bescherming, lijkt dus maatschappelijk not done. Betekent dit dan dat er geen plek is voor zorgzame merken? Hell no! De behoefte aan zorg en zorgzaamheid is er altijd, en in de onderstroom juist extra sterk. De zorgzame merken die klaar zijn voor de toekomst zijn echter wel de stereotype van de zelfopofferende martelaar of overbezorgde moeder voorbij. Been there, done that. Zij creëren een ultieme balans tussen geven én ontvangen, zijn zelfbewust én krachtig, en bovendien interessant voor vrouwen én mannen.

Met het Native Brand programma van TR-IBU ontdek en ervaar je in dertien weken dat (en hoe) je dat doet. Ben jij ook een zorgzame en kies jij deze maand voor het Native Brand programma? Dan krijg je niet alleen het intense en impactvolle programma van dertien weken én jouw eigen Native Brand strategie, maar er ook nog eens de Native Brand focus scan gratis bij! Door deze scan hou je focus op het implementeren van jouw Native Brand strategie. Het is zonder enige twijfel de zekerste stap naar een sterk en authentiek, future proof zorgzaam merk.

All good. Vind je al dat gezorg toch niks? Dat ben jij vast geen zorgzame. Maar wie ben je dan wel? Misschien ben jij wel een echte held? Dan heb je geluk! Komende maand brengt TR-IBU een ode aan alle helden. Hang in there. 🙂

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #zorgzame #caregiver #demaandvandezorgzame #ode #inspiratie #betutteling #overbezorgdheid

Share this Post

Hoe een zorgzaam meisje de held werd in het leven van een 82-jarige

Oh my, pak maar even een doos tissues voor je deze korte docu kijkt.

Hoofdrolspelers zijn de 4-jarige Norah die in de supermarkt een nors kijkende oude man aanspreekt. Zij blijkt een engel, op het juiste moment op de juiste plaats. Want Dan, zo heet de bejaarde man, was in diepe rouw na het verlies van zijn vrouw. Zijn wereld voelde als onder zijn voeten vandaan geslagen. Norah zag iets in hem, iets dat hij nodig had. En gaf het. Aandacht, zorg, een knuffel. Een vriendschap voor het leven ontstond, en de 82-jarige Dan heeft zijn ‘purpose in life’ weer terug.

Zo zie je maar, zorg en aandacht voor anderen hoeven we niet aan te leren. Het is één van de twaalf waarden waaraan mensen – van kinds af aan – betekenis ontlenen. Zorgzamen zien wat anderen nodig hebben. En geven het. Wát een helden zijn het toch.

Herken jij die in de zorgzame en ben je benieuwd hoe je een sterk én authentiek merk creëert? Neem dan – zeker nu* – contact met ons op.

*In de maand van de zorgzame waardeert TR-IBU jou nog meer dan anders, waaronder met een prachtig aanbod speciaal voor zorgzamen.

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #zorgzame #caregiver #demaandvandezorgzame #ode #inspiratie

Share this Post

The power of care: het verhaal van Karin

Tijdens de Dag van de Moeiteloosheid op 16 april kwam TR-IBU in actie voor de workshop “Native Branding. Moeiteloos naar een sterk en authentiek merk.” Het zorgde voor een prachtige ontmoeting met Karin.

Karin is ondernemer, organisatie-adviseur en coach. Bovendien gevraagd om tijdens de Dag van Moeiteloosheid als gastvrouw op te treden én deelnemer aan de workshop van TR-IBU. De eerste ontmoeting is bij aankomst op het landgoed.

Daar zit ze. In een heerlijke straal lentezon nog even wat laatste hand- en spandiensten te verrichten voor de organisatie. Als ze onze zoekende blik ziet, komt ze gauw in actie. “Jullie komen voor de Dag van de Moeiteloosheid? Welkom! Ik ben Karin.” Ze dirigeert ons naar de koffie en thee, en werpt zich terloops op als vraagbaak voor alle praktische details. Voor de voorbespreking met workshopleiders is het Karin die de schapen in het hok houdt. Tijdens het plenaire deel houdt zij de tijd in de gaten. Ze valt op, want kijkt voortdurend om zich heen, checkt of iedereen het goed heeft. Nog voor de zon de presentatie op het scherm kan beïnvloeden, doet zij geruisloos de gordijnen dicht.

Als de workshopronde start, nemen wij ons voor om éxtra grote impact te maken op Karin. Omdat we voelen dat zij dat verdient.

Omdat Karin de Native Brand test al deed, weten we dat zij een zorgzame is. In aanloop naar de workshop heeft ze echter haar twijfels over de uitslag geuit. Dat kan, een test is maar een test. Maar inmiddels weten wij dat een twijfel als deze vaak komt door een (negatief) oordeel van een ondernemer over zijn of haar archetype. En alles wat we zien vandaag, onderschrijft het zorgzame karakter van deze bijzondere vrouw.

Dan begint de workshop. En zonder dat Karin het beseft, doet ze iets waardoor er geen twijfel meer mogelijk is! Na de introductie krijgt de groep ondernemers een viertal opdrachten. Pen en papier zijn nodig, en er blijken een paar pennen te weinig. Nog voor we het beseffen, is Karin al onderweg naar buiten. “Even pennen halen!” roept ze, terwijl ze in een moeiteloze beweging haar camera meegrist. “Ik maak meteen even wat foto’s van de andere workshops, hoor.” En weg is ze. En weg de paar minuten kostbare tijd waarin het juist om haar mocht gaan.

Als we later Karin spreken, ziet ze het zelf ook. “Ja, ik manoeuvreer me eigenlijk wel vaak en graag in deze rol. Jeetje, dat is eigenlijk wel slecht, hè?” Nee Karin, dat is niet slecht. Integendeel! Als zorgzame weet jij wat anderen nodig hebben, nog voordat ze het zelf weten. Jij ziet ons, écht. Dat is een ongelofelijk talent, en ook nog eens bijzonder waardevol in een wereld en tijd waarin we onszelf zo makkelijk voorbij lopen. Wat een gevoel van geruststelling dat er mensen zijn die ons een beetje in de gaten houden. Die voor ons zorgen als we dat zelf niet doen. Hoe waardevol is dat? Het enige wat je moet doen is jouw unieke kracht en talenten als zorgzame inzetten om je merk te versterken. ‘Vatten’ wat jou uniek en waardevol maakt voor jouw ideale klanten. Jezelf voor even de hoofdrol geven om daarna nog veel meer impact te kunnen maken op anderen.

Met Karin komt het wel goed. Wij gaan de komende tijd nog veel van haar horen en zien bij TR-IBU. 🙂 Daarom hebben wij in de maand van de zorgzame een mooi aanbod voor alle andere Karins van deze wereld.

Ben jij ook een zorgzame en kies jij deze maand voor het Native Brand programma? Dan krijg je niet alleen het intense en impactvolle programma van dertien weken én jouw eigen Native Brand strategie, maar er ook nog eens de Native Brand focus scan gratis bij! Door deze scan hou je focus op het implementeren van jouw Native Brand strategie. Het is zonder enige twijfel de zekerste stap naar een sterk en authentiek merk.

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #zorgzame #caregiver #demaandvandezorgzame #ode #inspiratie #karin

Share this Post

Ode aan de zorgzame

Moederdag. Geen beter moment voor een ode aan de zorgzame. Natuurlijk zijn niet alleen moeders zorgzaam, maar de zorgzame wordt vanwege zijn aangeboren, immense behoefte om voor mensen te zorgen wel met een moeder- of vaderfiguur geassocieerd. Niet zo gek, want de drang van ouders om hun kinderen te verzorgen en beschermen, is instinctief en komt met een grote dosis zelfopoffering. Dat is precies zo voor de zorgzame. Hij geeft en geeft, omdat hij wil dat er voor anderen gezorgd wordt.

De zorgzame is goed en empatisch. Hij handelt vanuit compassie en is meer bezorgd over anderen dan over zichzelf. Hij is niet zo makkelijk van zijn stuk te brengen. Kalm en optimistisch – zelfs in geval van crisis.

Maar waarom vinden wij het eigenlijk zo fijn dat er voor ons gezorgd wordt? Waarom houden wij van zorgzame mensen en merken? Dat zit zo.

We leven in een wereld en in een tijd waarin we op een dag verschillende rollen en identiteiten aannemen. Ouder, kind, partner, professional, ondernemer, vriend(in), en soms wel drie of vier daarvan tegelijk! Onze kinderen, ouders, de wereld om ons heen, ze vragen allemaal onze aandacht. En heel eerlijk, dat overweldigt soms behoorlijk. Wij worstelen er echt af en toe mee… met het vinden van een balans tussen voor onszelf zorgen en voor anderen zorgen. Wat heerlijk dat er bedrijven en organisaties zijn die dat begrijpen, die ons erkennen voor wat we allemaal doen voor anderen. Die ons helpen in onze zorg voor anderen, en die op hun beurt eens voor óns zorgen! Zij voelen onze behoeften nog voor we ze zelf voelen, simpelweg omdat zij weten hoe het is!

We weten precies welke merken écht om ons geven en welke het alleen maar zeggen. Zorgzame merken zijn merken waar we op kunnen rekenen! Zij zetten ons op de eerste plaats, ook als we dat zelf niet doen. Wat geweldig!

En by the way… écht niet alleen moeders zijn zorgzaam! Land’s End, een Amerikaans kledingmerk heeft dat heel goed begrepen. In één van hun advertenties zie je een vader met zijn kind, met daarbij de tekst: “Dress casual, for when your second most important meeting is with your CEO”. Te gek! Daarom bij dit blog ook een foto van een papa. <3

Ben jij een zorgzame? En wil je weten hoe je vanuit dat archetype in dertien weken een sterk én authentiek merk bouwt? Neem contact op met TR-IBU voor meer informatie over het Native Brand programma.

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #zorgzame #caregiver #demaandvandezorgzame #ode #inspiratie #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture

Share this Post

I care. I care a lot. It’s kinda my thing.

Is dit een quote die jij aan je (virtuele) muur zou willen hangen? Dan zou je zomaar eens een zorgzame kunnen zijn. Lucky you! Deze maand is jouw maand, met bakken vol inspiratie over en voor de zorgzamen onder ons op tr-ibu.nl.

Wist je bijvoorbeeld al dat zorgzamen de toekomst hebben? We leven in een tijd en wereld van grote individualisme. Zorgzame merken doen een beroep op ons onderhuidse verlangen om te zorgen voor anderen en door anderen verzorgd te worden. We staan aan de vooravond van een trend waarin steeds meer mensen betekenis (en status!) ontlenen aan hun zorgzaamheid. Je zou dus kunnen zeggen dat zorgzamen trendsetters zijn. Let wel: de stijl van zorgen is wel anders dan, zeg, vijftig jaar geleden toen zorgen voor elkaar ook hot and happening was. Meer weten? Neem contact op met TR-IBU.

Benieuwd of jij een échte zorgzame bent? Doe dan snel de Native Brand test! Laat je het weten als je inderdaad een zorgzame bent?

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #zorgzame #caregiver #demaandvandezorgzame #ode #quote #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture

Share this Post

Zorgzame inspiratie: Volvo, for life

Impactvolle zorgzame commercial zonder letterlijke impact. Maar figuurlijk is de impact des te groter. Helemaal uitkijken!

Sometimes the moments that never happen, matter the most.”

En? Heb je ook kippenvel? Deze commercial is honderd procent Volvo. And here’s why. Volvo is een échte zorgzame!

Even een nerdy feitje. In 1959 vond Niels Bohlin van Volvo de driepuntsgordel uit. Alle Volvo’s wereldwijd werden ervan voorzien, en al gauw volgden ook de auto’s van andere merken. Niet zo gek, want tot op de dag van vandaag biedt deze gordel de meest effectieve bescherming bij een ongeluk. “Sinds de jaren zestig heeft de veiligheidsgordel van Bohlin vele honderdduizenden levens gered en miljoenen mensen behoed voor letsel of de ernst van de letselschade beperkt.” staat er op de site van Volvocars.

Het is niet zomaar dat Volvo deze uitvinding claimt én viert. Volvo is een échte zorgzame! De zorg voor mensen in het verkeer is niet een mooi verhaal, maar de reason of being van het Zweedse automerk. Betekent dit dat auto’s van andere merken niet veilig zijn? Nee. Betekent het dat Volvo niet bezig is met design, met innovatie, met duurzaamheid, met avontuur of met fun? Ook niet. Het betekent dat Volvo zich van andere automerken onderscheidt door een oprechte, authentieke zorg voor verkeersveiligheid. En dat is écht geen windowdressing. Check maar eens Volvo’s Vision 2020.

Moeten we nu allemaal een Volvo moeten kopen? De wereld wordt er vast niet slechter op. Maar waarschijnlijk is het niet nodig. Want als Volvo Vision 2020 waarmaakt, zullen ze de insights zonder twijfel delen met andere merken. Veiligheid beats concurrentie. Volvo, for life. Zorgzamer dan dit wordt het niet.

Of ben jij een zorgzame en kun jij dit beter? Doe de test hier.

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #zorgzame #caregiver #demaandvandezorgzame #ode #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #volvo #forlife #inspiratie

Share this Post

Het veelzijdige gezicht van de zorgzame

Mooi plaatje hè? Dit is het gezicht van de zorgzame*. Compassie en zelfopoffering, dat typeert hem. Stel je een empathische verpleegkundige voor, of een attente conciërge. Maar ook een oma die haar kleinkinderen in de watten legt. En vaders en moeders natuurlijk, die hun kinderen beschermen, voeden en begeleiden. Get the picture? Dan begrijp je dat het zorgzame archetype past bij bedrijven en organisaties die zich maar al te graag bezighouden met zorgen en verzorgen, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, non-profit en hospitality. Maar vergis ze niet: je komt ze ook tegen in verrassende andere branches.

Lees hier meer over de zorgzame.

*Het zorgzame archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Alle écht succesvolle merken kennen zichzelf en hun charme. Ze bouwen hun merk vanuit hun specifieke archetype. Op de website van TR-IBU kun je gratis jouw archetype ontdekken met de Native Brand test.

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #zorgzame #caregiver #demaandvandezorgzame #ode #inspiratie #portretten

Share this Post

01|03|’18 Stralend als de zon

Vorig jaar werd ik veertig. Van mijn lieve vriendin Janneke kreeg ik een kettinkje met een zonnetje. Met de boodschap: “Jij bent de laatste jaren net zo stralend als de zon. Wat een rijkdom dat je jouw energie om je heen verspreidt.” Het kettinkje draag ik sindsdien altijd en overal. Net als de prachtige woorden van Janneke, die ik voor altijd opsloot in mijn hart.

Ze resoneren na. En deze week vielen er zomaar een paar puzzelstukjes in elkaar. De afgelopen maanden is er namelijk iets bijzonders aan de hand. Het lijkt wel of iedere ondernemer die ik spreek voor mijn Native Brand programma bezig is met hetzelfde thema. 

Het is een indrukwekkend thema, dat gaat over je eigen grootsheid ontdekken. Over je niet langer klein laten voelen door de buitenwereld, door verwachtingen van anderen. Maar ook niet door je eigen angst om te falen of – soms enger nog – te slagen. Want, Marianne Williamson schreef het treffend in haar gedicht, dat is waar het over gaat: 

Our deepest fear is not that we are inadequate.
Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.
It is our light, not our darkness, that most frightens us.
We ask ourselves, who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?
Actually, who are you not to be? You are a child of God.
Your playing small doesn’t serve the world.
There’s nothing enlightened about shrinking
so that other people won’t feel insecure around you.
We are all meant to shine, as children do.
We were born to make manifest the glory of God that is within us.
It’s not just in some of us; it’s in everyone.
And as we let our own light shine,
we unconsciously give other people permission to do the same.
As we’re liberated from our own fear,
our presence automatically liberates others.

Vergis je niet, dit thema speelt bij álle ondernemers. Groot, klein, oud, jong, man en vrouw. Deze week ontdekte ik dat het niet toevallig is dat dit thema – en zelfs letterlijk dit gedicht – keer op keer terugkomt. 

Sinds ik ben gestopt met me laten leiden door angst, sinds ik me bewust ben van mijn ‘bedoeling’, ik volledig vertrouw op mijn intuïtie en ik niet langer bescheiden en terughoudend ben als ondernemer, gebeurt er iets magisch. Ik ben meer mezelf dan ooit* en mensen voelen dat. Oprecht en authentiek, maar dus ook krachtig en stralend, voer ik betekenisvolle gesprekken, maak ik impact op anderen. Zonder enige moeite. En het mooie? Met mijn Native Brand programma help ik andere ondernemers om precies dát ook te doen. “We give other people the permission to do the same.” Precies zoals Janneke zei. 

Op www.tr-ibu.nl lees je hoe ik dat doe.Langzaam ontstaat er een tribe van Native Brands. Welkom!

* Een oude vriendin zei: “Ik zie weer de brutale Francien van toen je zestien was!”

#entrepreneur #ondernemer #antropoloog #anthropology #tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #impact #leavingamark #womanonamission #creatingatribe #magic #gogogo #gohardorgohome #aplancomestogether #allesklopt #iloveit #shine #stralen #zon #sun #beaming #impact #moeiteloos #bedoeling

Share this Post

19|01|’18 Impact maken

In ieder gesprek met iedere klant vertellen zij mij hoe groot de impact is die mijn Native Brand programma op ze maakt. Ik ben onder de indruk van hun toewijding, van hun vertrouwen in mij en van hun bereidheid om eerlijk naar zichzelf te kijken.

Samen ontdekken we (ik, maar zij zelf ook!) hoe bijzonder ze eigenlijk zijn. En wat de impact is op hun business, hun klanten en hun merk als ze besluiten juist dát te omarmen. Zij beseffen: mijn merk, dat ben IK! Het raakt ze voortdurend, en mij natuurlijk ook.

Zo bouwen we in dertien intense weken de strategie voor een sterk én authentiek merk, waar de bezieling en passie vanaf spat! Zij creëren daarmee grootste resultaten. “Het klopt weer” hoor ik. “Ik ervaar opnieuw de energie waarmee ik ooit startte”. Maar ook: “Het kost me geen moeite meer om te doen wat nodig is, en klanten vallen ineens voor me!”

Ben je ondernemer en wil jij in ook in dertien weken naar ‘a brand new you’? Kijk eens op http://www.tr-ibu.nl/native_brand_programma/

#entrepreneur #ondernemer #antropoloog #anthropology #tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #impact #leavingamark #womanonamission #creatingatribe #magic #gogogo #gohardorgohome #aplancomestogether #allesklopt #iloveit

Share this Post

03|01|’18 Ik wens je: woorden

Het begon allemaal met een paar woorden in een schrijfboekje. Gedachten en ideeën, schijnbaar zonder verband. En voor ik het wist, was mijn Native Brand programma daar! Het is dus écht waar: woorden zijn de meest onuitputtelijke bron van magie en kracht.

Share this Post

01|12|’17 Finding YOUR magic!

Als je een product ontwikkelt dat honderd procent van jou is, is het heel kwetsbaar om ermee naar buiten te treden. Je wéét heus wel dat het groots en waardevol is, maar ergens popt toch de gedachte op: wat nou als niemand het wil hebben? Dat voelt als: dan wil niemand mij hebben. 

Ik had dit toen ik een paar weken geleden mijn Native Brand programma* de wijde wereld in gooide. Voorzichtig – want ik ben achter de schermen nog hard bezig om alles af te maken – stuurde ik één mail aan een groepje mensen in mijn eigen netwerk en plaatste ik één Facebook post in een groep met ambitieuze ondernemers. 

Wat mij overkwam, had ik niet durven dromen! Meer dan duizend mensen vulden op mijn site de Native Brand test in, en dik vijfhonderd daarvan gaven aan dat ze meer willen weten over mijn programma. Ik voerde talloze kennismakingsgesprekken met geïnteresseerden en startte het programma met een aantal ondernemers die (net als ik!) niet konden wachten. Ik werd zelfs al een aantal keer benaderd door andere ondernemers die met me mee willen doen! Ik werk me de pleuris en heb tonnen energie! 

En dan heb ik nog niet eens over hoe tof het is om te werken met mijn klanten! Ik stuiter letterlijk door de dagen heen. Ik geniet van de feestjes van herkenning die zij ervaren tijdens het programma, van de toffe gesprekken die we voeren. Ik zie en voel en hoor dat hun ogen écht opengaan, dat zij opnieuw (of voor het eerst) ontdekken wat hun onderscheidt van anderen. En ze groeien! Het werkt echt, het klopt!!! Met grote trots en een beetje verlegenheid ontvang ik dan ook bijna dagelijks hun mooie, gemeende complimenten en woorden van dank. 

Wat ik hiervan leerde? Het loont om alles te geven wat je in je hebt. Om niet terughoudend te zijn. Om dicht bij jezelf te blijven, te gaan staan voor jezelf, je eigen overtuigingen en kwaliteiten. Om ondanks angst en beperkende gedachten gewoon te gáán. Om keihard van waarde te zijn voor anderen. En vooral: om te genieten van het avontuur!

Ikzelf én mijn klanten ervaren dus dat het waar is. Mensen kopen geen producten of diensten. Ze kopen relaties, verhalen en magie. Maar dan wel authentieke. Met andere woorden: mensen kopen wie jij bent!

Weet jij wat jij de wereld te brengen hebt, los van je product of dienst? Als je het leuk vindt, ontdekken we het samen in mijn Native Brand programma

* Mijn Native Brand programma is alles wat ik de wereld te bieden heb. Het gaat over identiteit, reason of being (of: zingeving) en authenticiteit, over ideale klanten en maatschappelijke trends, over communicatie in beeld en woord. Over branding dus, van binnenuit. Het is hoe ik werk en leef en altijd heb gewerkt en geleefd. Ik stop(te) er – naast mijn ziel en zaligheid – al mijn antropologische, visuele en communicatieve expertise en intuïtie in. En vooral: mijn magie!

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology
#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture

#magic #gogogo #gohardorgohome #aplancomestogether #allesklopt #iloveit #changetheworld #intention

Share this Post

17|11|’17 HEMA inspireert met afterparty Sinterklaasintocht

Native Branding gaat over je merk bouwen vanuit wie jij bent. Echt en authentiek. Een Native Brand worden, start met ontdekken welke van de twaalf psychologische archetypen jij bent.

Eén van de sympathiekste archetypen is de buurjongen. Je kent hem wel uit films, de jongen in de klas die niet meteen opvalt. Niet een van de populaire jongens, niet het jochie dat gepest wordt. Gewoon de jongen die door iedereen aardig gevonden wordt, die soms over het hoofd gezien wordt, maar aan het einde van de film aan het langste eind trekt en de held blijkt, of eindigt met het mooiste meisje.

Buurjongens staan voor iedereen klaar. Zij weten wat andere mensen nodig hebben en zijn er gewoon.

Grote merken werken consistent en congruent vanuit één archetype. Nederlands misschien wel bekendste buurjongen-merk is HEMA. De slogan zegt het al, HEMA is ‘gewoon bijzonder’.

Vanmorgen stuitte ik op een ontzettend gave actie van buurjongen HEMA! Vanaf morgen komt Sinterklaas aan in alle steden en dorpen van het land. HEMA weet als geen ander wat dat betekent voor gezinnen met jonge kinderen. Lang wachten in de kou, spanning om wat er komen gaat, een glimp opvangen van de Goedheiligman, en handjes in winterwantjes uitgestoken in de hoop dat een van de Pieten er wat pepernootjes in stopt. En dan thuis wachten en wachten tot het ein-de-lijk tijd is om je schoen te zetten.

Om de kou en het wachten te verzachten, kunnen kindjes in alle HEMA-filialen na de intocht een kopje warme chocolademelk halen. “De A van afterparty.” In de winkels organiseert HEMA leuke activiteiten, zoals pepernoten bakken, kleurplaten maken en chocoladeletters versieren. Voor de papa’s en mama’s is er een high-tea.

HEMA laat met deze actie zien: bij ons ben je welkom. Kom binnen en voel je thuis.

Een échte buurjongen!

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture

#buurjongen #grotemerken #succes #voorbeeld #inspiratie #campagne

#HEMA #Sinterklaas #intocht

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology

Share this Post

09|11|’17 Hallo Willem!


“Zoek je een werkplek voor je overleg begint? Ga maar even in de kamer van de burgemeester zitten.”

Hallo Willem, watching over my shoulder. Kijk je de kunst af? 😉

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture

#workplace #office #homeoffice #digitalnative #werkplek #kantoor

#royal #koninklijk #willemalexander #koning #king

Share this Post

19|10|’17 Who cares about Sunday?

Zo. All set and ready to go. Who cares about Sunday when there’s a job to be done?

En hee… er is maar één letter anders in de woorden WEEKEND en WERKEND. 😉

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology
#tribu #tr-ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture
#magic #gogogo #gohardorgohome #aplancomestogether #allesklopt #iloveit
#Sunday #weekend #driven #deadline #thriving #coffee

Share this Post

19|10|’17 Tien redenen waarom het NU tijd is voor Native Branding©

Alles wat we weten en dénken te weten over jouw business, komt door je merk. Je merk is de connectie die jij hebt met je klanten, de verbinding die zij met jou voelen. Een sterk en authentiek merk (een Native Brand dus) is een must voor iedere business, van start-up tot corporate en alles wat daar tussen zit.

Om deze tien redenen.

1. Duidelijkheid

Hoe heerlijk zou het zijn als al de ideeën die jij in je hoofd hebt samen één duidelijk concept vormen? Dat doet Native Branding©. Het geeft je duidelijkheid en focus, en daardoor de rust en ruimte die jij nodig hebt. 

 2. Herkenning

Native Branding© maakt één geheel van jouw naam, logo, producten en diensten, de berichten die je deelt en de verhalen die je vertelt. Klanten én potentiele klanten herkennen alles wat jij doet direct. En het mooie is, het kost jou geen enkele moeite omdat het past bij wie jij écht bent.

3. Waarde
Door Native Branding© wordt voor jou én voor je klanten jouw waarde zichtbaar en voelbaar. Op een diep emotioneel niveau weten jouw klanten: met hem of haar wil ik werken. Je krijgt klanten die heel bewust en intuïtief voor jou kiezen (je ideale klanten, dus!) en die bereid zijn om jou naar waarde te betalen.

4. Resultaat
Dát heeft dan weer effect op het duurzame succes van je business. Native Branding© zorgt ervoor dat je verkoop- en omzetcijfers stijgen. Én je winstmarge stijgt ook nog eens mee. Een dubbel zo groot resultaat.

5. Belofte
Native Branding© zorgt voor een hele duidelijke belofte aan je klant: “Als je met mij werkt, geef ik je dit.” Omdat jouw intrinsieke wereldbeeld en jouw drijfveren het startpunt zijn van jouw Native Brand©, kun je niet anders dan die belofte waarmaken.  

6. Beeldvorming
Native Branding© geeft je de kans om aan de buitenwereld te laten zien wie je écht bent. Om open en eerlijk te vertellen waar jouw business voor staat. “It’s not about creating a myth and selling it, it’s about finding the truth and telling it.” En dat is wat jou onderscheidt van alle anderen.

7. Voorkeur en loyaliteit
Native Branding© zorgt ervoor dat je een échte band met klanten opbouwt. Het is pure psychologie. Jij staat in hun geheugen gegrift, zij voelen zich tot jou aangetrokken. De voorkeur die zij voor jou hebben kun je niet creëren als je niet oprecht en authentiek – en dus Native – bent. Jouw Native Brand zorgt ervoor dat jouw klanten – in goede en slechte tijden – voor jou kiezen en zich gedragen als jouw ambassadeurs.

8. Vertrouwen
Een Native Brand© is niet alleen sterk en authentiek, maar ook congruent. Door je altijd en overal op dezelfde manier te gedragen – dus ook als (je denkt dat) niemand kijkt – ervaren jouw klanten het: you are the real deal.

9. Groei
Native Branding© zorgt ervoor dat je voortdurend nieuwe mensen in aanraking brengt met jouw business. Online, offline, waar dan ook. Als jouw merk klopt, vind jij jouw ideale klanten en zij jou!

10. Bescherming
Als Native Brand© ben je beschermd tegen kopiërende concurrenten die willen meeprofiteren van jouw succes. Zij kunnen je producten namaken, maar by far niet het gevoel ermee oproepen dat jij jouw klanten geeft met jouw merk en jouw producten.

Jouw merk is hoe klanten jou zien en het gevoel dat jij ze geeft. Het belang daarvan kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Het is het fundament van je business, it works like magic.

Iedere dag dat je het uitstelt om te starten met Native Branding©, is een dag minder duidelijkheid, herkenning, waarde, resultaat, belofte, beeldvorming, voorkeur en loyaliteit, vertrouwen, groei en bescherming. Je lijkt wel gek! Kom dus NU in actie!

Ontdek direct (én gratis!) met mijn online Native Brand test© welk gevoel jij idealiter bij jouw klanten oproept. Ik spreek je graag snel over hoe we ervoor gaan zorgen dat jouw business een Native Brand© wordt.  

To a brand new you. 

Share this Post

17|10|’17 Voor de camera

Over jezelf opnieuw uitvinden gesproken… En dan zit je zomaar de hele dag voor de camera van een professionele beeldmaker. De opnames voor mijn Native Brand programma zijn gestart! 

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology
#tribu #tr-ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture
#magic #gogogo #gohardorgohome
#aplancomestogether #allesklopt #iloveit

Share this Post

16|10|’17 (not so) secret life of our new kittens

Dat je aan het werk bent en je twee bloedjes van kittens je komen ‘helpen’. Zo’n maandagochtend dus…

😍

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology
#tribu #tr-ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture
#workplace #office #homeoffice #digitalnative #werkplek #kantoor
#katten #cats #kittens 
#werk #pogingtotwerk

Share this Post

06|10|’17 Nieuwe werkplek

Ik kan overal werken, en heb dan ook al op de gekste plekken mijn laptop opengeklapt. Sinds een paar weken heb ik hier mijn plek écht gevonden. Zomaar, in het dorp naast de onze. Met uitzicht over de weilanden. Eén en al inspiratie. 

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology
#tribu #tr-ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture
#workplace #office #digitalnative #werkplek #kantoor

Share this Post

23|08|’17 Magic intention

Zo. Mijn magic intention voor vandaag kreeg ik cadeau van één van de fijnste werkplekken in Utrecht en omgeving.

Ga nu gauw aan de slag.
De wereld veranderen.
🙂

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology
#changetheworld #intention #magic
#tribu #tr-ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture

Share this Post

Damn. Het regent?

Het is alweer een tijd terug als ik spreek met M. Geboren in Iran, Nederlander geworden als twintiger, onderneemt M. inmiddels succesvol een Hollands kaaswinkeltje in een multiculturele wijk. M. en ik spreken elkaar regelmatig. In dit bewuste gesprek neemt hij mij mee in zijn dagelijkse verwondering over het alledaagse Nederland.

We hebben het over klagen over het weer. “Weet je wat ik nu zo bijzonder vindt, Francien?” zegt hij terwijl hij mij met pretogen aankijkt. “Iedereen klaagt hier als het regent. Begrijpt dan niemand dat het juist door de regen hier altijd zo mooi groen is? Dat er welvaart en overvloed door ontstaat? Weet je wel hoe weinig Nederlanders beseffen hoe groen het hier is? Altijd. Zelfs in de winter!”

Ik besef dat hij gelijk heeft, en neem zijn verwondering met me mee. Als het niet lang daarna een keer regent en ik tegen mijn jongens verzucht: “Wat een rotweer, he?” vul ik mijn zin vrolijk aan met “Maar de plantjes kunnen er wel fijn van groeien!”

Gisteren regent het hard als ik met de jongens ben gaan fietsen. We racen lachend naar huis en rennen gauw naar binnen. Dan hoor ik in de tuin de oudste zeggen: “Mama, de regen geeft onze aardbeitjes rood, hè? En de zon ook.” Ik prijs me gelukkig met het kleine stukje Iran dat mijn jongens meekrijgen.

#tribu #openeyesopenheart
#culture #culturegram #multiculti #diversity #antropoloog #anthropology
#hetismaarhoejehetbekijkt #perspectief #nieuwperspectief #verwondering #verrijking
#verhaal #verhalen #storytelling

Share this Post

Imagine…

All that now exists was once imagined.

Gezocht: tribal leaders

Mensen zijn sociale wezens. Dat betekent niet dat we iedereen aardig vinden, het betekent dat we ons van nature graag in groepen organiseren.

Groepsvorming is een kwestie van overleven. Om ervoor te zorgen dat we de uitdagingen van het leven het hoofd kunnen bieden, verbinden we ons intensief met gelijken – qua status of qua waarden. In ‘tribes’, of dat nu stammen en volken, (geloof)gemeenschappen, verenigingen, belangenorganisaties of bedrijven zijn. We kunnen er niet eens veel aan doen. We zijn genetisch zo geprogrammeerd dat ons onderbewustzijn voortdurend zoekt naar signalen, naar tekens die ons vertellen of we anderen kunnen beschouwen als ‘wij’ of ‘zij’. We houden er zelfs van om mensen buiten de groep als ‘zij’ te beschouwen, omdat het ons wij-gevoel binnen de groep versterkt.

Ook moderne bedrijven en organisaties zijn tribes, organisatieculturen. Met eigen gewoonten, regels, leiders en volgers, humor, heilige huisjes en rituelen. Waarden en normen worden meestal breed gedeeld. Vaak hebben ze zelfs een eigen taal, doorspekt met jargon, afkortingen en besmette woorden. Iedereen die ooit eens als nieuweling in een bedrijf of organisatie startte, herkent dit.

Iedere organisatie wil succesvol zijn, wat dat dan ook is. Voor duurzaam succes is de houding en het gedrag van tribeleden cruciaal. Het denken, doen en communiceren van medewerkers wordt grotendeels bepaald door de cultuur van de organisatie. Vaak wordt gedacht dat cultuur onveranderlijk is, iets dat de organisatie HEEFT, waar medewerkers maar mee moeten dealen. Niets is minder waar. Een organisatie IS een cultuur. Met iedere medewerker die komt en gaat, verandert er iets. Net als met de tijd. De meeste veranderingen vinden onbewust plaats. Maar cultuurveranderen kan ook bewust.

Een cultuur van de corporate tribe kan dus worden gecreëerd. Maar let wel, daar zijn ‘tribal leaders’ voor nodig, die het lef hebben om te kiezen voor groei, die inspireren door een voorbeeld te zijn, die groot vertrouwen hebben in hun tribeleden en niet bang zijn om te doen wat nodig is voor duurzaam succes. Zeg eens eerlijk, ben jij een tribal leader? Of kun je er een zijn?

Share this Post

View Post

I <3 cultuur: digital nomads

Het is alweer een jaar of tien geleden. Ik zat midden in een opdracht voor de Wereldwinkels. Fairtrade interessant maken voor een jongere doelgroep, dat was het zo ongeveer. Ik verdiepte me in jonge sociaal ondernemers, dompelde me onder in hubs, coworking spaces en tribes van alternative business schools. Het was in de tijd dat – vooral in de grote steden – de koffietentjes al als paddenstoelen uit de grond schoten. Hoewel de rest van het land er nog niets van meekreeg, was het me wel duidelijk…

Met overal gratis wifi, een nagenoeg gewichtloze laptop, alle bestanden ‘in the cloud’ en een mindset van pragmatisch samenwerken: de ondernemers van de toekomst zijn digital nomads. Geen vaste plek nodig om te kunnen werken. En een interessant spanningsveld tussen geen eisen (geen vast bureau, ruimte voor spullen) en juist hele hoge eisen (leuke mensen, goede koffie) aan een werkplek. Het groeiende aantal ondernemers in Nederland en de vervagende grenzen tussen werk en privé voeden deze trend de laatste jaren. Ik kom het bij mijn huidige opdracht over zakelijk vastgoed bij funda weer tegen.

Ikzelf voel me er als ondernemer wel bij: “work is wherever I’m with wi-fi,” zeg maar. Je kunt wachten op de grootse impact die dit gaat hebben op hoe we tegen werk aankijken, hoe we organisaties organiseren en wat we nodig hebben en verwachten van werkplekken. We kunnen heel wat leren van nomadische volken elders ter wereld. Ik kan niet wachten!

Share this Post