Ik ben antropoloog, sociaal wetenschapper. Antropologen verdiepen zich in WAT mensen doen, maar vooral ook in WAAROM ze dat doen. Als je als een antropoloog naar mensen kijkt, valt een ding al snel op: mensen zijn niet hele rationele wezens.

We maken keuzes veel minder met ons hoofd dan we denken. We kiezen op gevoel, op intuïtie. De onbewuste verhalen die we maken en de impliciete betekenis die we aan iets geven, spelen een doorslaggevende rol.

Volvo vs. tesla

Neem de autobranche. Natuurlijk, in de tijd dat er nog maar één automerk bestond, kochten we een auto omdat hij sneller was dan paard en wagen. Maar inmiddels zijn er alleen al in Nederland meer dan vijftig automerken op de markt, met elk een heel scala aan types en uitvoeringen. Al deze auto’s rijden als je gas geeft en minderen snelheid als je remt. Ze zijn veilig, droog en warm.

Wat maakt dan dat de één zweert bij Volvo en de ander niets anders wil dan Tesla?

Precies. Gevoel, intuïtie, verhalen en betekenis. Volvo is gewoon een ander merk dan Tesla. Ze geven ons iets anders. Ze hebben een andere betekenis, roepen een andere emotie op.

Even een stukje psychologie, een wetenschap die nauw verwant is aan de antropologie. Ieder mens heeft vier basisbehoeften: stabiliteit versus uitdaging, ergens bijhoren versus een uniek individu zijn. Het zijn de uiterste, meest fundamentele behoeften waartussen wij balanceren. Waar de ideale balans ligt, verschilt per persoon. Iedereen is anders.

Toch zijn er twaalf oermodellen waarin we de mensheid kunnen verdelen. Deze twaalf archetypen scheppen orde in de sociale chaos, want elk archetype heeft een eigen wereldbeeld en primaire drijfveer, zoals vrijheid, macht of veiligheid.

Het zijn de rebel, de clown, de minnaar, de zorgzame, de buurjongen, de onschuldige, de heerser, de wijsgeer, de magiër, de held, de creator en de ontdekkingsreiziger. Ze worden gebruikt in films en verhalen. Want: ze zijn ongelofelijk herkenbaar!


Succesvolle merken weten dat. Ze kennen zichzelf en hun ideale klanten. En ze spelen bewust in op de match door één archetype te omarmen. Hun (publieke) identiteit en hun verhalen passen bij de dromen, hoop en aspiraties van die klanten. Zij trekken ze naar zich toe, maken het hun ideale klanten makkelijk om zich met ze te identificeren.

Volvo is een zorgzame en kiest voor veiligheid, Tesla is een creator en kiest voor innovatie. Dat wil niet zeggen dat Volvo niet vernieuwt. Integendeel! Maar Volvo ontwikkelde ooit de driepuntsgordel, en heeft zichzelf ten doel dat er in 2020 geen slachtoffers meer vallen in het verkeer. Tesla is zeker niet onveilig, maar bracht vooral de eerste volledig elektrische auto op de markt. Het is maar waar je hart sneller van gaat kloppen.


Jij ook

Niet alleen grote merken kunnen dit. Ook jij kunt je ideale klanten aan je verbinden door de beste versie van jezelf te zijn en jouw archetype te gebruiken in je branding.

Het begint met weten welk archetype jij bent.

Doe daarom nu nog hier de test

Of lees meer over de twaalf archetypen:


A brand new you

Als je weet je welk archetype je bent, weet je wat jou aantrekkelijk maakt voor jouw ideale klanten. Maar dan? De juiste toon vinden, is niet makkelijk. Je erbij laten helpen, vaak kostbaar. Weten wie je bent en vanuit daar je sterke, authentieke en congruente merk bouwen, scheelt je veel tijd en geld.

Ontdek je volledige potentie door net zo te leren kijken, denken, doen en communiceren als succesvolle merken. Met mijn op maat gemaakte Native Brand© programma help ik je in dertien weken jouw merk vloeiend te spreken, ademen en leven.

Je kunt stoppen met zijn wie je denkt dat je moet zijn. In plaats daarvan kun je je focussen op wie je écht bent en wat jij de wereld te bieden hebt. Ongeremde energie ervaren, omdat het universum met je meewerkt.

Het begint met een test en je gaat naar huis met jouw persoonlijke, op maat gemaakte Native Brand© Strategy. Klaar om te werken aan a brand new you, de beste versie van jezelf. En weet je wat het mooiste daarvan is? De perfecte klanten komen dan vanzelf!

Dat wil ik ook!