01|03|’18 Stralend als de zon

Vorig jaar werd ik veertig. Van mijn lieve vriendin Janneke kreeg ik een kettinkje met een zonnetje. Met de boodschap: “Jij bent de laatste jaren net zo stralend als de zon. Wat een rijkdom dat je jouw energie om je heen verspreidt.” Het kettinkje draag ik sindsdien altijd en overal. Net als de prachtige woorden van Janneke, die ik voor altijd opsloot in mijn hart.

Ze resoneren na. En deze week vielen er zomaar een paar puzzelstukjes in elkaar. De afgelopen maanden is er namelijk iets bijzonders aan de hand. Het lijkt wel of iedere ondernemer die ik spreek voor mijn Native Brand programma bezig is met hetzelfde thema. 

Het is een indrukwekkend thema, dat gaat over je eigen grootsheid ontdekken. Over je niet langer klein laten voelen door de buitenwereld, door verwachtingen van anderen. Maar ook niet door je eigen angst om te falen of – soms enger nog – te slagen. Want, Marianne Williamson schreef het treffend in haar gedicht, dat is waar het over gaat: 

Our deepest fear is not that we are inadequate.
Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.
It is our light, not our darkness, that most frightens us.
We ask ourselves, who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?
Actually, who are you not to be? You are a child of God.
Your playing small doesn’t serve the world.
There’s nothing enlightened about shrinking
so that other people won’t feel insecure around you.
We are all meant to shine, as children do.
We were born to make manifest the glory of God that is within us.
It’s not just in some of us; it’s in everyone.
And as we let our own light shine,
we unconsciously give other people permission to do the same.
As we’re liberated from our own fear,
our presence automatically liberates others.

Vergis je niet, dit thema speelt bij álle ondernemers. Groot, klein, oud, jong, man en vrouw. Deze week ontdekte ik dat het niet toevallig is dat dit thema – en zelfs letterlijk dit gedicht – keer op keer terugkomt. 

Sinds ik ben gestopt met me laten leiden door angst, sinds ik me bewust ben van mijn ‘bedoeling’, ik volledig vertrouw op mijn intuïtie en ik niet langer bescheiden en terughoudend ben als ondernemer, gebeurt er iets magisch. Ik ben meer mezelf dan ooit* en mensen voelen dat. Oprecht en authentiek, maar dus ook krachtig en stralend, voer ik betekenisvolle gesprekken, maak ik impact op anderen. Zonder enige moeite. En het mooie? Met mijn Native Brand programma help ik andere ondernemers om precies dát ook te doen. “We give other people the permission to do the same.” Precies zoals Janneke zei. 

Op www.tr-ibu.nl lees je hoe ik dat doe.Langzaam ontstaat er een tribe van Native Brands. Welkom!

* Een oude vriendin zei: “Ik zie weer de brutale Francien van toen je zestien was!”

#entrepreneur #ondernemer #antropoloog #anthropology #tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #impact #leavingamark #womanonamission #creatingatribe #magic #gogogo #gohardorgohome #aplancomestogether #allesklopt #iloveit #shine #stralen #zon #sun #beaming #impact #moeiteloos #bedoeling

Share this Post

19|01|’18 Impact maken

In ieder gesprek met iedere klant vertellen zij mij hoe groot de impact is die mijn Native Brand programma op ze maakt. Ik ben onder de indruk van hun toewijding, van hun vertrouwen in mij en van hun bereidheid om eerlijk naar zichzelf te kijken.

Samen ontdekken we (ik, maar zij zelf ook!) hoe bijzonder ze eigenlijk zijn. En wat de impact is op hun business, hun klanten en hun merk als ze besluiten juist dát te omarmen. Zij beseffen: mijn merk, dat ben IK! Het raakt ze voortdurend, en mij natuurlijk ook.

Zo bouwen we in dertien intense weken de strategie voor een sterk én authentiek merk, waar de bezieling en passie vanaf spat! Zij creëren daarmee grootste resultaten. “Het klopt weer” hoor ik. “Ik ervaar opnieuw de energie waarmee ik ooit startte”. Maar ook: “Het kost me geen moeite meer om te doen wat nodig is, en klanten vallen ineens voor me!”

Ben je ondernemer en wil jij in ook in dertien weken naar ‘a brand new you’? Kijk eens op http://www.tr-ibu.nl/native_brand_programma/

#entrepreneur #ondernemer #antropoloog #anthropology #tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding #abrandnewyou #debesteversievanjezelf #identity #culture #impact #leavingamark #womanonamission #creatingatribe #magic #gogogo #gohardorgohome #aplancomestogether #allesklopt #iloveit

Share this Post

03|01|’18 Ik wens je: woorden

Het begon allemaal met een paar woorden in een schrijfboekje. Gedachten en ideeën, schijnbaar zonder verband. En voor ik het wist, was mijn Native Brand programma daar! Het is dus écht waar: woorden zijn de meest onuitputtelijke bron van magie en kracht.

Share this Post

01|12|’17 Finding YOUR magic!

Als je een product ontwikkelt dat honderd procent van jou is, is het heel kwetsbaar om ermee naar buiten te treden. Je wéét heus wel dat het groots en waardevol is, maar ergens popt toch de gedachte op: wat nou als niemand het wil hebben? Dat voelt als: dan wil niemand mij hebben. 

Ik had dit toen ik een paar weken geleden mijn Native Brand programma* de wijde wereld in gooide. Voorzichtig – want ik ben achter de schermen nog hard bezig om alles af te maken – stuurde ik één mail aan een groepje mensen in mijn eigen netwerk en plaatste ik één Facebook post in een groep met ambitieuze ondernemers. 

Wat mij overkwam, had ik niet durven dromen! Meer dan duizend mensen vulden op mijn site de Native Brand test in, en dik vijfhonderd daarvan gaven aan dat ze meer willen weten over mijn programma. Ik voerde talloze kennismakingsgesprekken met geïnteresseerden en startte het programma met een aantal ondernemers die (net als ik!) niet konden wachten. Ik werd zelfs al een aantal keer benaderd door andere ondernemers die met me mee willen doen! Ik werk me de pleuris en heb tonnen energie! 

En dan heb ik nog niet eens over hoe tof het is om te werken met mijn klanten! Ik stuiter letterlijk door de dagen heen. Ik geniet van de feestjes van herkenning die zij ervaren tijdens het programma, van de toffe gesprekken die we voeren. Ik zie en voel en hoor dat hun ogen écht opengaan, dat zij opnieuw (of voor het eerst) ontdekken wat hun onderscheidt van anderen. En ze groeien! Het werkt echt, het klopt!!! Met grote trots en een beetje verlegenheid ontvang ik dan ook bijna dagelijks hun mooie, gemeende complimenten en woorden van dank. 

Wat ik hiervan leerde? Het loont om alles te geven wat je in je hebt. Om niet terughoudend te zijn. Om dicht bij jezelf te blijven, te gaan staan voor jezelf, je eigen overtuigingen en kwaliteiten. Om ondanks angst en beperkende gedachten gewoon te gáán. Om keihard van waarde te zijn voor anderen. En vooral: om te genieten van het avontuur!

Ikzelf én mijn klanten ervaren dus dat het waar is. Mensen kopen geen producten of diensten. Ze kopen relaties, verhalen en magie. Maar dan wel authentieke. Met andere woorden: mensen kopen wie jij bent!

Weet jij wat jij de wereld te brengen hebt, los van je product of dienst? Als je het leuk vindt, ontdekken we het samen in mijn Native Brand programma

* Mijn Native Brand programma is alles wat ik de wereld te bieden heb. Het gaat over identiteit, reason of being (of: zingeving) en authenticiteit, over ideale klanten en maatschappelijke trends, over communicatie in beeld en woord. Over branding dus, van binnenuit. Het is hoe ik werk en leef en altijd heb gewerkt en geleefd. Ik stop(te) er – naast mijn ziel en zaligheid – al mijn antropologische, visuele en communicatieve expertise en intuïtie in. En vooral: mijn magie!

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology
#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture

#magic #gogogo #gohardorgohome #aplancomestogether #allesklopt #iloveit #changetheworld #intention

Share this Post

17|11|’17 HEMA inspireert met afterparty Sinterklaasintocht

Native Branding gaat over je merk bouwen vanuit wie jij bent. Echt en authentiek. Een Native Brand worden, start met ontdekken welke van de twaalf psychologische archetypen jij bent.

Eén van de sympathiekste archetypen is de buurjongen. Je kent hem wel uit films, de jongen in de klas die niet meteen opvalt. Niet een van de populaire jongens, niet het jochie dat gepest wordt. Gewoon de jongen die door iedereen aardig gevonden wordt, die soms over het hoofd gezien wordt, maar aan het einde van de film aan het langste eind trekt en de held blijkt, of eindigt met het mooiste meisje.

Buurjongens staan voor iedereen klaar. Zij weten wat andere mensen nodig hebben en zijn er gewoon.

Grote merken werken consistent en congruent vanuit één archetype. Nederlands misschien wel bekendste buurjongen-merk is HEMA. De slogan zegt het al, HEMA is ‘gewoon bijzonder’.

Vanmorgen stuitte ik op een ontzettend gave actie van buurjongen HEMA! Vanaf morgen komt Sinterklaas aan in alle steden en dorpen van het land. HEMA weet als geen ander wat dat betekent voor gezinnen met jonge kinderen. Lang wachten in de kou, spanning om wat er komen gaat, een glimp opvangen van de Goedheiligman, en handjes in winterwantjes uitgestoken in de hoop dat een van de Pieten er wat pepernootjes in stopt. En dan thuis wachten en wachten tot het ein-de-lijk tijd is om je schoen te zetten.

Om de kou en het wachten te verzachten, kunnen kindjes in alle HEMA-filialen na de intocht een kopje warme chocolademelk halen. “De A van afterparty.” In de winkels organiseert HEMA leuke activiteiten, zoals pepernoten bakken, kleurplaten maken en chocoladeletters versieren. Voor de papa’s en mama’s is er een high-tea.

HEMA laat met deze actie zien: bij ons ben je welkom. Kom binnen en voel je thuis.

Een échte buurjongen!

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture

#buurjongen #grotemerken #succes #voorbeeld #inspiratie #campagne

#HEMA #Sinterklaas #intocht

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology

Share this Post

09|11|’17 Hallo Willem!


“Zoek je een werkplek voor je overleg begint? Ga maar even in de kamer van de burgemeester zitten.”

Hallo Willem, watching over my shoulder. Kijk je de kunst af? 😉

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology

#tribu #tr_ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding

#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture

#workplace #office #homeoffice #digitalnative #werkplek #kantoor

#royal #koninklijk #willemalexander #koning #king

Share this Post

19|10|’17 Who cares about Sunday?

Zo. All set and ready to go. Who cares about Sunday when there’s a job to be done?

En hee… er is maar één letter anders in de woorden WEEKEND en WERKEND. 😉

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology
#tribu #tr-ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture
#magic #gogogo #gohardorgohome #aplancomestogether #allesklopt #iloveit
#Sunday #weekend #driven #deadline #thriving #coffee

Share this Post

19|10|’17 Tien redenen waarom het NU tijd is voor Native Branding©

Alles wat we weten en dénken te weten over jouw business, komt door je merk. Je merk is de connectie die jij hebt met je klanten, de verbinding die zij met jou voelen. Een sterk en authentiek merk (een Native Brand dus) is een must voor iedere business, van start-up tot corporate en alles wat daar tussen zit.

Om deze tien redenen.

1. Duidelijkheid

Hoe heerlijk zou het zijn als al de ideeën die jij in je hoofd hebt samen één duidelijk concept vormen? Dat doet Native Branding©. Het geeft je duidelijkheid en focus, en daardoor de rust en ruimte die jij nodig hebt. 

 2. Herkenning

Native Branding© maakt één geheel van jouw naam, logo, producten en diensten, de berichten die je deelt en de verhalen die je vertelt. Klanten én potentiele klanten herkennen alles wat jij doet direct. En het mooie is, het kost jou geen enkele moeite omdat het past bij wie jij écht bent.

3. Waarde
Door Native Branding© wordt voor jou én voor je klanten jouw waarde zichtbaar en voelbaar. Op een diep emotioneel niveau weten jouw klanten: met hem of haar wil ik werken. Je krijgt klanten die heel bewust en intuïtief voor jou kiezen (je ideale klanten, dus!) en die bereid zijn om jou naar waarde te betalen.

4. Resultaat
Dát heeft dan weer effect op het duurzame succes van je business. Native Branding© zorgt ervoor dat je verkoop- en omzetcijfers stijgen. Én je winstmarge stijgt ook nog eens mee. Een dubbel zo groot resultaat.

5. Belofte
Native Branding© zorgt voor een hele duidelijke belofte aan je klant: “Als je met mij werkt, geef ik je dit.” Omdat jouw intrinsieke wereldbeeld en jouw drijfveren het startpunt zijn van jouw Native Brand©, kun je niet anders dan die belofte waarmaken.  

6. Beeldvorming
Native Branding© geeft je de kans om aan de buitenwereld te laten zien wie je écht bent. Om open en eerlijk te vertellen waar jouw business voor staat. “It’s not about creating a myth and selling it, it’s about finding the truth and telling it.” En dat is wat jou onderscheidt van alle anderen.

7. Voorkeur en loyaliteit
Native Branding© zorgt ervoor dat je een échte band met klanten opbouwt. Het is pure psychologie. Jij staat in hun geheugen gegrift, zij voelen zich tot jou aangetrokken. De voorkeur die zij voor jou hebben kun je niet creëren als je niet oprecht en authentiek – en dus Native – bent. Jouw Native Brand zorgt ervoor dat jouw klanten – in goede en slechte tijden – voor jou kiezen en zich gedragen als jouw ambassadeurs.

8. Vertrouwen
Een Native Brand© is niet alleen sterk en authentiek, maar ook congruent. Door je altijd en overal op dezelfde manier te gedragen – dus ook als (je denkt dat) niemand kijkt – ervaren jouw klanten het: you are the real deal.

9. Groei
Native Branding© zorgt ervoor dat je voortdurend nieuwe mensen in aanraking brengt met jouw business. Online, offline, waar dan ook. Als jouw merk klopt, vind jij jouw ideale klanten en zij jou!

10. Bescherming
Als Native Brand© ben je beschermd tegen kopiërende concurrenten die willen meeprofiteren van jouw succes. Zij kunnen je producten namaken, maar by far niet het gevoel ermee oproepen dat jij jouw klanten geeft met jouw merk en jouw producten.

Jouw merk is hoe klanten jou zien en het gevoel dat jij ze geeft. Het belang daarvan kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Het is het fundament van je business, it works like magic.

Iedere dag dat je het uitstelt om te starten met Native Branding©, is een dag minder duidelijkheid, herkenning, waarde, resultaat, belofte, beeldvorming, voorkeur en loyaliteit, vertrouwen, groei en bescherming. Je lijkt wel gek! Kom dus NU in actie!

Ontdek direct (én gratis!) met mijn online Native Brand test© welk gevoel jij idealiter bij jouw klanten oproept. Ik spreek je graag snel over hoe we ervoor gaan zorgen dat jouw business een Native Brand© wordt.  

To a brand new you. 

Share this Post

17|10|’17 Voor de camera

Over jezelf opnieuw uitvinden gesproken… En dan zit je zomaar de hele dag voor de camera van een professionele beeldmaker. De opnames voor mijn Native Brand programma zijn gestart! 

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology
#tribu #tr-ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture
#magic #gogogo #gohardorgohome
#aplancomestogether #allesklopt #iloveit

Share this Post

16|10|’17 (not so) secret life of our new kittens

Dat je aan het werk bent en je twee bloedjes van kittens je komen ‘helpen’. Zo’n maandagochtend dus…

😍

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology
#tribu #tr-ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture
#workplace #office #homeoffice #digitalnative #werkplek #kantoor
#katten #cats #kittens 
#werk #pogingtotwerk

Share this Post

06|10|’17 Nieuwe werkplek

Ik kan overal werken, en heb dan ook al op de gekste plekken mijn laptop opengeklapt. Sinds een paar weken heb ik hier mijn plek écht gevonden. Zomaar, in het dorp naast de onze. Met uitzicht over de weilanden. Eén en al inspiratie. 

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology
#tribu #tr-ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #archetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture
#workplace #office #digitalnative #werkplek #kantoor

Share this Post

23|08|’17 Magic intention

Zo. Mijn magic intention voor vandaag kreeg ik cadeau van één van de fijnste werkplekken in Utrecht en omgeving.

Ga nu gauw aan de slag.
De wereld veranderen.
🙂

#entrepreneur #ondernemer
#antropoloog #anthropology
#changetheworld #intention #magic
#tribu #tr-ibu #tribe #nativebranding #brandarchetypes #branding
#abrandnewyou #debesteversievanjezelf
#identity #culture

Share this Post

Damn. Het regent?

Het is alweer een tijd terug als ik spreek met M. Geboren in Iran, Nederlander geworden als twintiger, onderneemt M. inmiddels succesvol een Hollands kaaswinkeltje in een multiculturele wijk. M. en ik spreken elkaar regelmatig. In dit bewuste gesprek neemt hij mij mee in zijn dagelijkse verwondering over het alledaagse Nederland.

We hebben het over klagen over het weer. “Weet je wat ik nu zo bijzonder vindt, Francien?” zegt hij terwijl hij mij met pretogen aankijkt. “Iedereen klaagt hier als het regent. Begrijpt dan niemand dat het juist door de regen hier altijd zo mooi groen is? Dat er welvaart en overvloed door ontstaat? Weet je wel hoe weinig Nederlanders beseffen hoe groen het hier is? Altijd. Zelfs in de winter!”

Ik besef dat hij gelijk heeft, en neem zijn verwondering met me mee. Als het niet lang daarna een keer regent en ik tegen mijn jongens verzucht: “Wat een rotweer, he?” vul ik mijn zin vrolijk aan met “Maar de plantjes kunnen er wel fijn van groeien!”

Gisteren regent het hard als ik met de jongens ben gaan fietsen. We racen lachend naar huis en rennen gauw naar binnen. Dan hoor ik in de tuin de oudste zeggen: “Mama, de regen geeft onze aardbeitjes rood, hè? En de zon ook.” Ik prijs me gelukkig met het kleine stukje Iran dat mijn jongens meekrijgen.

#tribu #openeyesopenheart
#culture #culturegram #multiculti #diversity #antropoloog #anthropology
#hetismaarhoejehetbekijkt #perspectief #nieuwperspectief #verwondering #verrijking
#verhaal #verhalen #storytelling

Share this Post

Imagine…

All that now exists was once imagined.

Gezocht: tribal leaders

Mensen zijn sociale wezens. Dat betekent niet dat we iedereen aardig vinden, het betekent dat we ons van nature graag in groepen organiseren.

Groepsvorming is een kwestie van overleven. Om ervoor te zorgen dat we de uitdagingen van het leven het hoofd kunnen bieden, verbinden we ons intensief met gelijken – qua status of qua waarden. In ‘tribes’, of dat nu stammen en volken, (geloof)gemeenschappen, verenigingen, belangenorganisaties of bedrijven zijn. We kunnen er niet eens veel aan doen. We zijn genetisch zo geprogrammeerd dat ons onderbewustzijn voortdurend zoekt naar signalen, naar tekens die ons vertellen of we anderen kunnen beschouwen als ‘wij’ of ‘zij’. We houden er zelfs van om mensen buiten de groep als ‘zij’ te beschouwen, omdat het ons wij-gevoel binnen de groep versterkt.

Ook moderne bedrijven en organisaties zijn tribes, organisatieculturen. Met eigen gewoonten, regels, leiders en volgers, humor, heilige huisjes en rituelen. Waarden en normen worden meestal breed gedeeld. Vaak hebben ze zelfs een eigen taal, doorspekt met jargon, afkortingen en besmette woorden. Iedereen die ooit eens als nieuweling in een bedrijf of organisatie startte, herkent dit.

Iedere organisatie wil succesvol zijn, wat dat dan ook is. Voor duurzaam succes is de houding en het gedrag van tribeleden cruciaal. Het denken, doen en communiceren van medewerkers wordt grotendeels bepaald door de cultuur van de organisatie. Vaak wordt gedacht dat cultuur onveranderlijk is, iets dat de organisatie HEEFT, waar medewerkers maar mee moeten dealen. Niets is minder waar. Een organisatie IS een cultuur. Met iedere medewerker die komt en gaat, verandert er iets. Net als met de tijd. De meeste veranderingen vinden onbewust plaats. Maar cultuurveranderen kan ook bewust.

Een cultuur van de corporate tribe kan dus worden gecreëerd. Maar let wel, daar zijn ‘tribal leaders’ voor nodig, die het lef hebben om te kiezen voor groei, die inspireren door een voorbeeld te zijn, die groot vertrouwen hebben in hun tribeleden en niet bang zijn om te doen wat nodig is voor duurzaam succes. Zeg eens eerlijk, ben jij een tribal leader? Of kun je er een zijn?

Share this Post

View Post

I <3 cultuur: digital nomads

Het is alweer een jaar of tien geleden. Ik zat midden in een opdracht voor de Wereldwinkels. Fairtrade interessant maken voor een jongere doelgroep, dat was het zo ongeveer. Ik verdiepte me in jonge sociaal ondernemers, dompelde me onder in hubs, coworking spaces en tribes van alternative business schools. Het was in de tijd dat – vooral in de grote steden – de koffietentjes al als paddenstoelen uit de grond schoten. Hoewel de rest van het land er nog niets van meekreeg, was het me wel duidelijk…

Met overal gratis wifi, een nagenoeg gewichtloze laptop, alle bestanden ‘in the cloud’ en een mindset van pragmatisch samenwerken: de ondernemers van de toekomst zijn digital nomads. Geen vaste plek nodig om te kunnen werken. En een interessant spanningsveld tussen geen eisen (geen vast bureau, ruimte voor spullen) en juist hele hoge eisen (leuke mensen, goede koffie) aan een werkplek. Het groeiende aantal ondernemers in Nederland en de vervagende grenzen tussen werk en privé voeden deze trend de laatste jaren. Ik kom het bij mijn huidige opdracht over zakelijk vastgoed bij funda weer tegen.

Ikzelf voel me er als ondernemer wel bij: “work is wherever I’m with wi-fi,” zeg maar. Je kunt wachten op de grootse impact die dit gaat hebben op hoe we tegen werk aankijken, hoe we organisaties organiseren en wat we nodig hebben en verwachten van werkplekken. We kunnen heel wat leren van nomadische volken elders ter wereld. Ik kan niet wachten!

Share this Post