de zorgzame

Compassie en zelfopoffering, dat typeert de zorgzame. Stel je een empathische verpleegkundige voor, of een attente conciërge. Maar ook een oma die haar kleinkinderen in de watten legt. Dan begrijp je dat het zorgzame archetype past bij bedrijven en organisaties die zich bezighouden met zorgen en verzorgen, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, non-profit en hospitality.

Het zorgzame archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Alle écht succesvolle merken kennen zichzelf en hun charme. Ze bouwen hun merk vanuit hun specifieke archetype.
Lees hier meer over de twaalf archetypen.

Kenmerken van de zorgzame


  • Belofte:
    ik behandel jou net zoals ik zelf behandeld wil worden
  • Diepste wens:
    mensen beschermen tegen het kwaad
  • Doel:
    anderen helpen
  • Angst:
    egoïsme en ondankbaarheid
  • Zwakte:
    martelaarschap en misbruikt worden
  • Strategie:
    dingen voor anderen doen
  • Gave:
    compassie en gulheid
  • Motivatie:
    stabiliteit en controle
  • Tone of voice:
    attent, bedachtzaam, aardig
  • Wat klanten voelen:
    geliefd, veilig, dankbaar, “ik sta er niet alleen voor” en “er wordt voor mij gezorgd”
  • Ook wel bekend als:
    heilige, altruïst, moeder, dienaar, helper, supporter, martelaar, pleitbezorger en verzorger

De zorgzame is goed en empathisch. Hij handelt vanuit compassie en is meer bezorgd over anderen dan over zichzelf. Hij is niet zo makkelijk van zijn stuk te brengen. Kalm en optimistisch – zelfs in geval van crisis.

De zorgzame heeft een aangeboren, immense behoefte om voor mensen te zorgen. Hij wordt dan ook wel geassocieerd met een vader- of moederfiguur. Hun drang om hun kinderen te verzorgen en beschermen is instinctief en komt met een grote dosis zelfopoffering. De zorgzame geeft en geeft, omdat hij wil dat er voor anderen gezorgd wordt.

Waar kom je de zorgzame tegen?

Leraren, verpleegkundigen, kerken, hotels. Maar ook verzekeringsmaatschappijen en pensioensvoorzieningen. Het zijn allemaal logische matches met het zorgzame archetype. Minder voordehandliggend misschien, maar de zorgzame is ook actief in onderhoud en herstel, zoals bij schoonmakers, hoveniers, kledingherstellers en schoenmakers.

Bekende zorgzamen zijn moeder Theresa, Willeke Alberti, prinses Diana en Femke Halsema. In mythen en sprookjes zien we de zorgzame in de persoon van Assepoester.

Bekende zorgzame merken zijn NIVEA, CDA, Amnesty International, Pampers, Starbucks, Leger des Heils, TOMS en Volvo.

De zorgzame in actie

Bedrijven die zich bezig houden met zorgen en verzorgen, met onderhoud en herstel, zijn vaak een natuurlijke match met het zorgzame archetype. Maar ook bedrijven die veiligheid voorop stellen.

De marketingstrategie van de zorgzame richt zich op behulpzaamheid en het creëren van een zorgzame en beschermende relatie. Sentimentele, fijne herinneringen, een fijn thuisgevoel en gevoelens van veiligheid staan centraal. Beelden zijn familiegericht, en er wordt gebruik gemaakt van zachte kleuren en gevoelige muziek.

Intern creëert de zorgzame een cultuur die is gebaseerd op relaties en hiërarchie. Hij zorgt goed voor zijn medewerkers, maar verwacht ook een hoge mate van betrokkenheid en zelfs zelfopoffering. Dat kan in ongezonde situaties leiden tot burn-out. Er is een hoge mate van klantgerichtheid en dienstbaarheid richting klanten. Het liefst wil de zorgzame anticiperen op behoeften voordat ze duidelijk zijn, en er alles aan doen om eraan tegemoet te komen.


subtypen

Het zorgzame archetype valt uiteen in vijf subtypen. Hoewel zij veel met elkaar gemeen hebben, komen bij de verschillende subtypen écht andere aspecten en kenmerken naar voren.

  • De zorgzame

    De zorgzame is goed en empatisch. Hij handelt vanuit compassie en is meer bezorgd over anderen dan over zichzelf. Hij is niet zo makkelijk van zijn stuk te brengen. Kalm en optimistisch – zelfs in geval van crisis. Hij schrikt van egoïsme en ondankbaarheid en moet waken voor misbruik van zijn gulheid.

  • De voogd

    De voogd komt op voor anderen, is een beschermer pur sang. Om verzorgende begeleiding en liefdevol toezicht te kunnen garanderen, houdt hij vast aan tradities en waarden. De grootste uitdaging is overbezorgdheid en misbruik van macht.

  • De samaritaan

    De samaritaan is onbaatzuchtig en aardig. Hij strijd voor: heb uw naaste lief als uzelf. Hij vertoont gedrag dat vol compassie is. Het wegnemen van lijden van anderen, geeft hem betekenis. Als hij niet oppast, kan hij zich als martelaar gedragen.

  • De genezer

    Uiterst sensitief, gedraagt de genezer zich als een tool voor anderen om heilzaamheid te ervaren. Hij creëert graag de optimale omstandigheden, waarin genezing spontaan optreedt. Je herkent hem aan een gezonde dosis optimisme en empathie. Hij kan last hebben van zijn ego, als hij denkt het enige juiste antwoord te hebben.

  • De engel

    Met puurheid, bescheidenheid en een eindeloze compassie brengt de engel lichtheid en plezier terwijl hij mensen helpt en comfort geeft. Hij helpt mensen hun leven positief te veranderen; inclusief spiritualiteit en wonderen. Hij moet waken voor een onrealistisch, positief beeld van de wereld.


Drie niveaus

Alle archetypen kennen drie niveaus, waarbij het hoogste niveau staat voor het meest volwassen, verst ontwikkelde archetype. De drie niveaus van de zorgzame zijn:

Het archetype zorgt voor zijn eigen mensen, die op hem rekenen.

Het archetype vindt een balans in zorgen voor zichzelf en voor anderen.

Het archetype voelt een altruïstische betrokkenheid bij de wereld.

Zorgzamen in de échte wereld

Er zijn grote merken die het zorgzame archetype volledig omarmen. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland.

  • Volvo

    Automerk Volvo staat bekend om zijn nadruk op veiligheid. ‘Voor dat ene moment dat er echt toe doet’ zet Volvo innovatie in om de veiligheid in het verkeer steeds opnieuw te vergroten. De driepuntsgordel, die ze in 1959 introduceerden, is vandaag de dag in elke auto terug te vinden. Maar ook het achterwaarts gerichte kinderzitje uit 1972 en de automatische remtechnologie uit 2008 zijn technologische vernieuwingen op het gebied van veiligheid. Met Vision 2020 heeft het bedrijf zich ten doel gesteld dat in 2020 niemand meer overlijdt door een verkeersongeval. Ambitieus en aantrekkelijk!

  • Starbucks

    De missie van Starbucks: het inspireren en voeden van de ziel – één persoon, één kop en één gemeenschap tegelijk. Het bedrijf hanteert daarvoor een aantal principes, zoals het verbeteren van de levens van koffietelers, respect en waardigheid onderling en betrokkenheid bij hun gasten. “We maken contact met onze gasten, lachen met ze en geven ze een steuntje in de rug – al is het maar voor even. Natuurlijk begint het met de belofte van een perfect bereid drankje, maar ons werk gaat veel verder. Waar het echt om gaat, is menselijk contact.” In de recente campagne Upstanders in de Verenigde Staten zette Starbucks tien ‘gewone’ zorgdragers in het zonnetje.

  • Leger des Heils

    Bewondering is op zijn plaats voor al het goede werk dat het Leger des Heils doet. De Christelijke organisatie vertaalt hun geloof in er zijn voor mensen die dat nodig hebben. Hun slogan ‘Doen wat we geloven’ is geniaal en maken ze echt waar. Voor veel mensen in onze samenleving zijn zij een rots in de branding: wanneer er niemand meer is, dan is er altijd nog het Leger des Heils. Een zorgdrager in hart en nieren.

Waarom we van zorgzamen houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.

De ideale klant van dit archetype is iemand die zorg draagt voor zichzelf en anderen en zorgvuldige keuzes maakt.

Wij worstelen er echt wel af en toe mee… met het vinden van een balans tussen voor onszelf zorgen en voor anderen zorgen. Onze kinderen, ouders, de wereld om ons heen, ze vragen allemaal onze aandacht. Wat heerlijk dat er bedrijven en organisaties zijn die dat begrijpen, die zien wat we doen en ons erkennen voor wat we allemaal doen voor anderen. We weten precies welke merken écht om ons geven en welke het alleen maar zeggen.

Is jouw merk een zorgzame?

Vind jij het waardevol om andere mensen te (be)dienen en beschermen? Wil jij mensen zorgen voor mensen die andere mensen, dieren, de maatschappij of de wereld helpen? Dan is het waarschijnlijk dat je een zorgzame bent.

Nu weet je WAT het betekent om een zorgzame te zijn. Maar iedere zorgzame is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Ontdek met mijn Native Brand programma© in dertien weken HOE je vanuit hier jouw unieke, authentieke, krachtige en congruente merk bouwt.

meer over mijn native brand programma