de wijsgeer

De waarheid… wat is dat? Wijsgeren liggen ’s nachts wakker van die vraag. De wijsgeer neemt, perfectionistisch als hij is, geen genoegen met vage antwoorden. Hij is op een missie: alles analyseren om het juiste antwoord te vinden, en dit met anderen te delen.

Het wijsgeer archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Alle écht succesvolle merken kennen zichzelf en hun charme. Ze bouwen hun merk vanuit hun specifieke archetype.
Lees hier meer over de twaalf archetypen.

Kenmerken van de wijsgeer


  • Ook wel bekend als:
    leraar, expert, detective, onderzoeker, mentor, adviseur en denker
  • Belofte:
    de waarheid zal je bevrijden
  • Diepste wens:
    de waarheid ontdekken
  • Doel:
    verstand gebruiken om de wereld te begrijpen
  • Angst:
    gedupeerd raken, onwetendheid, niet de slimste zijn
  • Zwakte:
    onophoudelijk details bestuderen en niet tot actie overgaan, gebrek aan gevoelens/emotie
  • Strategie:
    informatie zaken, processen begrijpen
  • Gave:
    wijsheid en intelligentie
  • Motivatie:
    onafhankelijkheid en vervulling
  • Tone of voice:
    feitelijk, gedecideerd, met autoriteit, intelligent, goed onderzocht
  • Wat klanten voelen:
    onderwezen, wijs, verdiept, wetend, “Ik begrijp het”

In zijn heilige zoektocht naar de objectieve en absolute waarheid kan de wijsgeer nog wel eens uit het oog verliezen wat sociaal geaccepteerd is. Ook kan het ervoor zorgen dat hij als het ware verlamd raakt en niet in actie komt.

Maar de wijsgeer is vooral een grote bron van informatie voor de mensen om hem heen. Hij wil geen indruk maken met oppervlakkige informatie. Wel wil hij als dat nodig is de status quo opschudden om ervoor te zorgen dat zijn klanten een nieuw perspectief gaan hanteren.

Waar kom je de wijsgeer tegen?

Vanzelfsprekend komen we de wijsgeer tegen bij nieuwsinstituten. Maar ook musea, boekwinkels en universiteiten zijn ware wijsgeer-walhalla’s. Dat geldt voor alle bedrijven en organisaties die zich focussen op research en development, het vergaren van kennis en het verspreiden van informatie.

De wijsgeer wordt bijzonder goed vertolkt door Sherlock Holmes, Hermelien Griffel uit Harry Potter en Spock in Star Trek. In het echte leven kennen we ook wijsgeren, zoals bijvoorbeeld Bill Gates, Albert Einstein, Robbert Dijkgraaf en Diederik Jekel. En wat denk je van televisieprogramma’s zoals De slimste mens en twee voor twaalf?

Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn Google, Discovery Channel, NRC Next, Wikipedia, Blendl, TED en Oprah.

De wijsgeer in actie

Een baken, een lichtpunt in een donkere, verwarrende wereld, zo positioneert de wijsgeer zich graag. De betrouwbare bron van actuele én juist informatie. Niet gek in een tijd waarin fake news onderwerp van gesprek is. Hij helpt zijn klanten aan informatie en het nemen van weloverwogen besluiten. Hij is een echte expert.

Merken die het wijsgeer archetype omarmen, gebruiken vaak waardige, zorgvuldige marketing. Ze gebruiken vaak neutrale kleuren, zoals grijs, donkerblauw en wit.

De wijsgeer is intelligent en onderschat en beledigt zijn klant niet graag met Jip en Janneke taal. Zijn focus ligt daarentegen op kennis en soms zelfs exclusiviteit.

De cultuur in wijsgeer merken is vaak gefocust op analyse, leren, onderzoek en planning. Deze merken moedigen vrijheid van geest en individualiteit onder hun medewerkers aan, zodat ze de meest waardevolle waarde voor het bedrijf kunnen ontwikkelen: expertise.


subtypen

Het wijsgeer archetype valt uiteen in vijf subtypen. Hoewel zij veel met elkaar gemeen hebben, komen bij de verschillende subtypen écht andere aspecten en kenmerken naar voren.

  • De wijsgeer

    De wijsgeer waardeert kennis en leren, gemotiveerd door de wens om de waarheid te vinden. Met een gezonde dosis scepsis maakt de hij het liefst rationele keuzes, gebaseerd op onderzoek. De uitdaging ligt in wijsneuzige arrogantie en een dogmatische houding.

  • De mentor

    De mentor vindt zijn bestaansrecht in het delen van wijsheid met en ten behoeve van anderen. Zijn objectiviteit en beoordelingsvermogen maakt dat hij mensen goed kan inschatten en geeft hem betrouwbaarheid. Hij wil zo graag anderen helpen dat zijn ‘helpende hand’ nog wel eens kan worden ervaren als ‘ijzeren vuist’.

  • De detective

    IJverig als een speurhond wil de detective ontdekken wat verstopt is. Hij is gek op puzzels en heeft een neus voor empirisch bewijs, maar vertrouwt ook op intuïtie en instinct. Een zoektocht is – als hij eerlijk is – voor de detective vaak een egoïstische daad. En hij loopt het risico als gluurder door het leven te gaan.

  • De sjamaan

    De spirituele sjamaan heeft de mystieke kracht om de waarheid te zien en te vertellen, vanuit een hoger bewustzijn of alternatief perspectief. Het gevaar voor de sjamaan ligt in een vals gevoel van macht, onzin claims en manipulatie.

  • De vertaler

    Als uitstekende communicator – aangetrokken tot taal en communicatie – interpreteert de vertaler betekenissen en verbindt hij patronen om de waarheid te ontdekken. De vertaler moet oppassen voor voorbarige conclusies.


Drie niveaus

Alle archetypen kennen drie niveaus, waarbij het hoogste niveau staat voor het meest volwassen, verst ontwikkelde archetype. De drie niveaus van de wijsgeer zijn:

Het archetype zoekt naar de absolute waarheid door te kijken naar experts die hem antwoorden en objectiviteit geven.

Het archetype richt zich erop een expert te zijn, door kritisch denken en analyses.

Het archetype is een echte expert, als gevolg van een hoog vertrouwen in zijn kennis in zijn vakgebied.

Wijsgeren in de échte wereld

Er zijn grote merken die het wijsgeer archetype volledig omarmen. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland.

  • Google

    “Google’s mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.” Alle informatie, georganiseerd en voor iedereen overal beschikbaar, dat is de missie van Google. Met een divers portfolio van producten helpt Google mensen om meer te leren van de wereld om hen heen. Of dat nu Google Search is waar ze informatie zoeken, Google Translate waar ze vertalingen vinden of Google Maps waar ze de weg naar hun bestemming ontdekken. Vaak is de internetgigant de meest betrouwbare en actuele bron van informatie.

  • TED

    TED is een wereldwijde community, waar mensen welkom zijn die – ongeacht welke discipline – op zoek zijn naar het begrijpen van de wereld. TED gelooft dat de kracht van ideeen de houding, het leven van mensen en uiteindelijk zelfs wereld kan veranderen. Op www.ted.com worden korte kennisvideo’s van de werelds ontelbare inspirerende denkers gedeeld. Inmiddels in meer dan 100 talen. Op de site komt een community van nieuwsgierigen samen rond “ideas worth spreading”.

  • NRC Next

    In 2006 startte NRC Handelsblad met een ochtendeditie, gericht op een jonger publiek. Het nieuws in NRC Next wordt slechts kort gebracht, omdat ervan uit wordt gegaan dat de lezers dit al via andere kanalen oppikken. In de krant staan vervolgens de achtergrond, duiding en opinie centraal. Met andere woorden: met NRC Next helpt NRC zijn klanten aan (achtergrond)informatie en bij het maken van eigen interpretaties. Een echte wijsgeer dus!

Waarom we van wijsgeren houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.

De ideale klant voor het wijsgeer archetype is een harde om voor je te winnen. Vrij en kritisch denken staat tenslotte hoog in het vaandel.

Maar oh wat vinden we het fijn om te leren, om onszelf te ontwikkelen. We zijn dan ook gek op details, op achtergrondinformatie, op statistieken en argumenten die beweringen onderbouwen. Ook zijn we heel graag de eerste die iets weten, om dit te kunnen delen met anderen. Geef ons dat, en wij zijn all yours.

Is jouw merk een wijsgeer?

Zijn in jouw bedrijf of organisatie kennis en waarheid top prioriteit? Ontleen je je bestaansrecht aan het vinden van de waarheid, aan het delen van informatie met anderen? Dan is het waarschijnlijk dat je een wijsgeer bent.

Nu weet je WAT het betekent om een wijsgeer te zijn. Maar iedere wijsgeer is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Ontdek met mijn Native Brand programma© in dertien weken HOE je vanuit hier jouw unieke, authentieke, krachtige en congruente merk bouwt.

meer over mijn native brand programma