de rebel

We hebben allemaal een wilde kant, en de rebel spreekt ons precies daarop aan. Op onze diepgewortelde wens om ons nergens aan te conformeren, tot rebellie aan toe. De rebel legt maatschappelijke normen naast zich neer en zoekt zelfs naar manieren om ze te vernietigen. Maar: wel met als doel de dingen opnieuw op te bouwen, maar dan goed. Viva la revolución.

Het rebel archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Alle écht succesvolle merken kennen zichzelf en hun charme. Ze bouwen hun merk vanuit hun specifieke archetype.
Lees hier meer over de twaalf archetypen.

Kenmerken van de rebel


  • Ook wel bekend als:
    activist, gokker, hervormer, revolutionair, balling en dissident
  • Belofte:
    regels zijn er om gebroken te worden
  • Diepste wens:
    revolutie, de regels van het spel veranderen
  • Doel:
    vernietigen wat niet werkt
  • Angst:
    te ver over de grens gaan, criminaliteit, alleen op plezier gericht zijn
  • Zwakte:
    simplistisch en naïef wereldbeeld
  • Strategie:
    ontwrichting, vernietiging en shock
  • Gave:
    verwondering, vertrouwen en optimisme
  • Motivatie:
    meesterschap
  • Tone of voice:
    openhartig, rauw, eerlijk
  • Wat klanten voelen:
    rebels, gestimuleerd, opgewonden, gedreven, impulsief, bijzonder, “andere mensen zijn slecht”

De rebel streeft er, voortdurend ontwrichtend, naar om dingen op te schudden, hetzij voor persoonlijk gewin, hetzij voor het welzijn van anderen. De rebel vindt het niet erg om door anderen gevreesd te worden. Sterker nog, hij ziet die angst als een teken van zijn macht.

De rebel zorgt ervoor dat anderen zich ongemakkelijk voelen bij de status quo, in de hoop om zo verandering te veroorzaken.

De enorme kracht die de rebel geeft tegen culturele conventies, maakt dat hij taboedoorbrekend is. Elk merk dat zichzelf of anderen bevrijdt van onderdrukking en onder de druk van de heersende cultuur uitkomt, is een rebel.

Waar kom je de rebel tegen?

Extremistische groepen zijn bijna altijd een rebel. Maar niet alleen zij, je ziet juist ook veel rebellen onder vreedzame burgerrechtenactivisten.

De rebel herkennen we natuurlijk ook in mythische figuren, zoals Robin Hood, maar ook captain Jack Sparrow uit The Pirates of the Caribbean.

Bekende rebel-persoonlijkheden zijn Richard Branson, Malcom X, Geert Wilders en Prem Radhakishun. Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn Harley Davidson, MTV, Wakker Dier, G-star, BNN en Grolsch.

De rebel in actie

De rebel moedigt betwistbare morele waarden aan of gooit een onderdrukkend regime omver. In zijn marketing focust hij zich op het nemen van risico’s en het losbreken van de status quo. Dit kan worden bereikt door donkere, stevige, revolutionaire beelden. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een zeker shock element, soms extreem, soms in een slimme, onverwachte grap.

Merken die redelijk gezonde of normale producten verkopen, bieden met hun producten de mogelijkheid om een klein beetje uit de band te springen.

Gepassioneerd en revolutionair, daaraan herken je de ondernemers én medewerkers die voor de rebel werken.


subtypen

Het rebel archetype valt uiteen in vijf subtypen. Hoewel zij veel met elkaar gemeen hebben, komen bij de verschillende subtypen écht andere aspecten en kenmerken naar voren.

  • De rebel

    Een risiconemer die breekt met regels en conventies, dat is de rebel. Hij zoekt de grenzen op voor sociale verandering. Omdat hij zich makkelijk laat opzwepen door boosheid en negativiteit, moet de rebel oppassen dat hij niet de grens overgaat.

  • De activist

    De activist vecht voor een doel. Hij wil dat een bestaande economische, politieke of sociale structuur veranderen. Dit sub-archetype gelooft in de kracht van mensen om verandering te brengen, en maakt anderen warm voor zijn doel.

  • De gokker

    De gokker kickt op risico’s. Er zijn geen grenzen aan wat hij op het spel wil zetten. De gokker is gevoelig voor verslaving en dwangmatigheid. Toch is hij ook zeer sociaal bedreven en heeft hij goede instincten.

  • De dissident

    De vrij denkende dissident wijst elk soort label of beperking af. Met grote, onafhankelijke streken strijkt hij mensen tegen de haren in, en laat hij zijn intelligentie, agressie en onverschrokkenheid zien.

  • De hervormer

    Hij is minder opvallend en meer berekenend dan bijvoorbeeld de dissident, maar de hervormer gaat ook voor verandering. Je kent de hervormer in de rol van waakhond of klokkenluider. Hij zoekt naar manieren om het systeem te veranderen, niet om het te vernietigen.


Drie niveaus

Alle archetypen kennen drie niveaus, waarbij het hoogste niveau staat voor het meest volwassen, verst ontwikkelde archetype. De drie niveaus van de rebel zijn:

Het archetype zet zichzelf neer als outsider, trekt zich terug uit de samenleving die hij liever veranderend ziet.

Het archetype vertoont schokkende en ontwrichtend gedrag.

Het archetype is een echte revolutionair.

Rebellen in de échte wereld

Er zijn grote merken die het rebel archetype volledig omarmen. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland.

  • BNN

    Met programma’s als Spuiten en Slikken, Over mijn lijk, Vier handen op één buik, Neuken doe je zo en De grote donor show bewijst jongerenzender BNN al jaren een échte rebel te zijn. Taboedoorbrekend, schokkend en rauw gaat de zender geen onderwerp uit de weg. Founding father Bart de Graaff was een absolute rebel, die onverhullend en hard over zijn eigen ziekte sprak en tegelijkertijd grove parodieën maakte op kinderprogamma’s (Teringtubbies).

  • G-star

    Het jeansmerk G-star specialiseert zich in het maken van RAW jeans: kleding die rechtstreeks en onbewerkt uit de fabriek komt. Grote inspiratiebron is militaire kleding. G-star geeft met zijn kleding klanten de mogelijkheid een ‘edge’ te creëren in hun look, zonder te opvallend anders te zijn. De belangrijkste waarde voor G-star is het product zelf. In advertenties wordt gebruik gemaakt van contrastrijke, harde foto’s. De modellen kijken, heel rebels, bijna altijd arrogant van de kijker af.

  • Wakker Dier

    In 2012 startte Stichting Wakker Dier met een confronterende campagne over dierenleed in de kipindustrie. Met de introductie van het veelzeggende woord ‘plofkip’ en bijbehorende campagnes plantte deze rebel een permanent beeld in de hersenen van consumenten. De campagne richtte zich succesvol op supermarkten: vrijwel alle ketens hebben verbeteringen in dierenwelzijn in de keten doorgevoerd. Begin 2017 besloot Wakker Dier te starten met het aanpakken van horecaketens, te beginnen bij McDonalds.

Waarom we van rebellen houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.

De ideale klant voor het rebel archetype voelt zich aangetrokken door een schokkende, politiek incorrecte of op zijn minst ‘edgy’ houding.

Wij hebben allemaal een diepgeworteld verlangen naar vrijheid. We krijgen een kick van risicovol gedrag en gebruiken het om te ontdekken wie we zijn. Nee, we zijn echt niet allemaal zelf dissidenten. Soms zijn we juist keurige, eerzame burgers die graag even stoom afblazen.

Is jouw merk een rebel?

Verander jij met jouw producten en diensten de status quo in je branche? Voelen jouw klanten zich niet (volledig) op hun plek in de maatschappij? Moet jij af en toe uitkijken dat je niet de grens van belediging over gaat? Dan is het waarschijnlijk dat je een rebel bent.

Nu weet je WAT het betekent om een rebel te zijn. Maar iedere rebel is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Ontdek met mijn Native Brand programma© in dertien weken HOE je vanuit hier jouw unieke, authentieke, krachtige en congruente merk bouwt.

meer over mijn native brand programma