de ontdekkingsreiziger

Ontdekken wie je bent, jezelf vinden, dat is het ultieme doel van de ontdekkingsreiziger. Soms moet je ver gaan om dicht bij jezelf te komen. In onze westerse wereld is dat ontdekken iets dat eigenlijk altijd; zij het in de onderstroom of expliciet, aanwezig is. De merken die inspelen op onze behoefte aan vrijheid, avontuur en onafhankelijkheid, zijn échte ontdekkingsreizigers.

Het ontdekkingsreiziger archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Alle écht succesvolle merken kennen zichzelf en hun charme. Ze bouwen hun merk vanuit hun specifieke archetype.
Lees hier meer over de twaalf archetypen.

Kenmerken van de ontdekkingsreiziger


  • Ook wel bekend als:
    zoeker, dwaler, individualist, pelgrim, pionier, avonturier en padvinder
  • Belofte:
    bepaal je eigen route
  • Diepste wens:
    de vrijheid van het ontdekken, of dat nu jezelf of de wereld is
  • Doel:
    voldoening en een authentiek leven leiden
  • Angst:
    innerlijke leegte en gevangenschap
  • Zwakte:
    doelloos ronddwalen, nergens thuishoren
  • Strategie:
    nieuwe dingen ontdekken
  • Gave:
    ambitie
  • Motivatie:
    onafhankelijkheid en voldoening
  • Tone of voice:
    open-minded, vindingrijk, tolerant
  • Wat klanten voelen:
    avontuurlijk, ontwikkeld, verbaasd, levend, “ik heb geen grenzen”

Een grote behoefte aan individualisme, gecombineerd met de zoektocht naar bedoeling en betekenis. Dat kenmerkt de ontdekkingsreiziger. Hij zoekt het antwoord op vragen als “waartoe ben ik hier op aard?” door te reizen, te ontdekken en te leren van de wat hij in de wereld tegenkomt. Avontuur is een middel, het doel is verlichting en zelfontplooiing.

De ontdekkingsreiziger wil vrij van beperkingen zijn, en is dan ook kritisch op de gevestigde orde. Maar in plaats van aan de poten te zagen van wat er al is, kiest hij ervoor gewoon de andere kant op te gaan. Een nieuw pad vinden. Hij wil in the end gewoon de vrijheid en het plezier van het ontdekken.

Waar kom je de ontdekkingsreiziger tegen?

De bekendste ontdekkingsreiziger van Nederland is zonder enige twijfel Floortje Dessing. Met programma’s als RTL Travel, 3 op reis en Floortje naar het einde van de wereld, neemt zij de kijker mee naar plekken waar ze zelf nooit zullen komen. Andere bekende ontdekkingsreizigers zijn natuurlijk grootheden als Columbus, Marco Polo, Neil Armstrong en Amelia Earhart.

In televisieprogramma’s en op internet is het thema ‘ontdek de wereld’ sowieso alom vertegenwoordigd. Jamie Oliver laat ons ziet wat de mensen eten in die delen van de wereld waar mensen het oudst worden, in De gevaarlijkste wegen van de wereld rijden twee bekende Nederlanders een spannende autorit waarin zij geconfronteerd worden met hun angsten en op Instagram kun je je door Followmefaraway verlekkeren aan al het moois dat de wereld te bieden heeft.

Bekende merken die het ontdekkingsreiziger archetype omarmen, zijn NASA, Discovery Channel, the Body Shop, Jeep, The North Face, Bever zwerfsport, 999 Games en Marlboro.

De ontdekkingsreiziger in actie

Van alle archetypen is de ontdekkingsreiziger het minst aan een specifieke branche gebonden. Hij is, in welke branche dan ook, baanbrekend en pionierend, wijkt graag van de gebaande paden af en dat trekt het avontuurlijke in ons aan. Een van de meest kenmerkende eigenschappen van de ontdekkingsreiziger is dat hij zich niet graag conformeert.

In de organisatiecultuur van de ontdekkingsreiziger staat het individu dan ook centraal. Regels worden niet benadrukt. Decentraal en democratisch georganiseerd, met alle ruimte voor flexibele arbeidsrelaties, werkplaatsen en -tijden, consensus, zeer gepassioneerde medewerkers, het hoort er allemaal bij. Passie kan omslaan in jaloezie en competitief gedrag.


subtypen

Het ontdekkingsreiziger archetype valt uiteen in vijf subtypen. Hoewel zij veel met elkaar gemeen hebben, komen bij de verschillende subtypen écht andere aspecten en kenmerken naar voren.

  • De ontdekkingsreiziger

    Onafhankelijk en dapper, de ontdekkingsreiziger wil nieuwe dingen zien en beleven. Hij zoekt de grens op en neemt risico’s. Hij loopt daarmee wel een ander risico, namelijk om doelloos rond te dwalen of zich te vervreemden van anderen.

  • De avonturier

    De avonturier is een spontane durfal met een ‘geen angst’ houding. Je herkent hem aan zijn honger naar gevaar en sensatie, adrenaline is voor hem als zuurstof. Het kan voor de avonturier lastig zijn om gelukkig zijn met de gewone dingen in het leven.

  • De pionier

    De pionier is altijd de eerste. Innovatief en gedreven ontdekt hij nieuwe wegen. Een burn-out of teleurstelling ligt op de loer als het hem niet lukt om de eerste te zijn.

  • De generalist

    De generalist gelooft dat de wereld een plek is om ontdekt te worden, en zoekt daarom naar zoveel mogelijk uiteenlopende gebieden. Hij heeft een grote diversiteit aan talenten en kennis, die hij zelf nog wel eens overschat.

  • De zoeker

    De zoeker wil altijd blijven groeien en leren. Onvermoeibaar en ambitieus laat hij geen steen op zijn plek leggen in zijn zoektocht naar betekenis. Hij haalt meer plezier uit het doen van ontdekkingen dan uit relaties en is altijd onderweg. Dit kan leiden tot eenzaamheid en vervreemding.


Drie niveaus

Alle archetypen kennen drie niveaus, waarbij het hoogste niveau staat voor het meest volwassen, verst ontwikkelde archetype. De drie niveaus van de ontdekkingsreiziger zijn:

Het archetype komt op eenvoudige wijze tot uitdrukking, door de wereld te ontdekken en de natuur in te gaan.

Het archetype draait de ontdekkingstocht naar een interne zoektocht naar wat hem uniek maakt. Het is een zoektocht naar identiteit.

Het archetype heeft op zijn reis het beloofde land bereikt, waar hij weet wie hij is en met de vrijheid om zichzelf te zijn en zijn uniekheid te uiten.

Ontdekkingsreizigers in de échte wereld

Er zijn grote merken die het ontdekkingsreiziger archetype volledig omarmen. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland.

  • The North Face

    Never Stop Exploring. Dat is de boodschap van het outdoor kleding- en materialenmerk The North Face. Vernoemd naar de koude schaduwzijde van een berg, helpt het mensen met de wereld ontdekken. In een prachtig filmpje viert het bedrijf de mens als ontdekkingsreiziger. “We feel that this stands as a symbol of the insatiable curiosity of all mankind to explore the unknown.” zegt astronaut Buzz Aldrin erin.

  • 999 Games

    Hoewel het bedrijf in het logo een joker heeft, herken je in 999 Games vooral de ontdekkingsreiziger. De spellenleverancier van Nederlandse bodem begon ruim 25 jaar geleden toen de oprichter op zijn verre reizen onder de indruk raakte van het grote assortiment spellen in het buitenland. “Een wereld van speelplezier” is dan ook het motto van het merk. Met spellen als De Kolonisten van Catan, Carcasonne, Terra en Dominion is het duidelijk: ook tijdens het spelen kun je met 999 Games de wereld ontdekken.

  • Discovery

    Discovery positioneert zich als dé non-fictie mannenzender bij uitstek. De televisiezender is autoriteit op onderwerpen die betrekking hebben op de wereld om ons heen. “Wij vieren bijzondere mensen die hun levenswerk maken van ontdekken en het voeden van hun nieuwsgierigheid. Mensen die keer op keer hun grenzen verleggen. Die onvoorstelbare uitvindingen doen en daarmee levens veranderen en mijlpalen markeren in onze geschiedenis.”

Waarom we van ontdekkingsreizigers houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.

De ideale klant van dit archetype is óf energiek, enthousiast en erger, óf verstikt, zoekend en vervreemd. Maar vaker nog is het een combinatie van beiden.

Het valt niet altijd mee. We willen uniek zijn maar niet té anders dan anderen. Wat heerlijk dan ook dat er merken zijn die dat begrijpen. Het zijn merken die authentiek zijn en waarvan we weten dat ze écht van waarde zijn omdat anderen het ons vertelden. Alleen als bedrijven begrijpen dat wij van nature niet loyaal zijn – veranderen is menselijk, niet? – en we onze vrijheid en individualiteit willen bewaken, kiezen we voor ze. Misschien zelfs wel vaker dan eens.

Is jouw merk een ontdekkingsreiziger?

Voelt jouw merk zich thuis in de wildernis? Helpt jij je klanten om nieuwe dingen te ontdekken? Misschien focust je je wel op non-conformisme, en stelt je mensen in staat om vrijheid te vinden en zichzelf te leren kennen. Dan is het waarschijnlijk dat je een ontdekkingsreiziger bent.

Nu weet je WAT het betekent om een ontdekkingsreiziger te zijn. Maar iedere ontdekkingsreiziger is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Ontdek met mijn Native Brand programma© in dertien weken HOE je vanuit hier jouw unieke, authentieke, krachtige en congruente merk bouwt.

meer over mijn native brand programma