de minnaar

Dat geweldige gevoel dat hij je geeft. Dat je het mooiste, meest geliefde mens op aarde bent. Je loopt op rozen met de minnaar aan je zij. Hij weet dat ook. Het minnaar archetype weet dat mensen zich bijzonder willen voelen, en wil ze graag dat gevoel geven. Intimiteit, vriendschap en een échte verbinding. Niemand is alleen. Wat heeft liefde van doen doen met ons leven? Alles.

Het minnaar archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Alle écht succesvolle merken kennen zichzelf en hun charme. Ze bouwen hun merk vanuit hun specifieke archetype.
Lees hier meer over de twaalf archetypen.

Kenmerken van de minnaar


  • Ook wel bekend als:
    partner, echtgenoot, vriend, verbinden, verleider, teambuilder en enthousiasteling
  • Belofte:
    alles draait om liefde
  • Diepste wens:
    intimiteit
  • Doel:
    relaties hebben
  • Angst:
    alleen en ongewild zijn
  • Zwakte:
    verlies van eigen identiteit omdat hij zo bezig is met anderen verleiden
  • Strategie:
    aantrekkelijk zijn voor anderen
  • Gave:
    passie en waardering
  • Motivatie:
    verbinding en erbij horen
  • Tone of voice:
    affectief, warm, met veel bijvoeglijk naamwoorden
  • Wat klanten voelen:
    opgewonden, enthousiast, affectie, betovering, “ik wil wat hij heeft”

Laat je niet misleiden door zijn naam, de minnaar is niet alleen bezig met romantiek. Hij is een meester in alle vormen van liefde: die van ouders, familie en vrienden, spirituele liefde én romantische liefde. Liefde voor het leven zelfs ook.

De minaar wil warme relaties, intimiteit, bijzonder gevonden worden en anderen zich bijzonder laten voelen. Hij is gepassioneerd voelt geen schaamte om in relaties zijn gevoelens en waardering uit te spreken.

Hij heeft dan ook iets sensueels. Een bon-vivant, die intens en met alle zintuigen van het leven geniet: mooie dingen, lekkere geuren, overdadig eten – het vervult hem met vreugde en genot.

Waar kom je de minnaar tegen?

Er zijn diverse beroemdheden waarin je de minaar kunt herkennen: Beyoncé, Ali B, Linda de Mol, Nigella Lawson, Madonna, Pierre Wind, Liz Taylor en Heleen van Royen. In fictie kennen we de minaar maar al te goed. Don Juan en Casanova zijn de bekendste voorbeelden, maar misschien ken je de verhalen ook van Zorba de Griek en Titanic?

Bekende merken die het minnaar archetype omarmen, zijn Hallmark, Victoria’s Secret, Chanel, Haagen Dazs, MeetUp, Dior, Ceasar en Lexa.

De minnaar in actie

De minnaar is actief in uiteenlopende branches, maar zeker in dating en ontmoeting, verzorging, cosmetica, juwelen, mode en food. Een lekker wijntje en goede chocola? Check. En heerlijk dagje wellness? Check. Gewoon zomaar een cadeautje? Check. Een nieuwe partner of vriendschap? Check.

De minnaar helpt zijn klanten met:
– vriendschap en liefde vinden
– het uiten van waardering aan anderen
– aantrekkelijker zijn voor anderen
– stimuleren van zintuigen

Vriendelijk of sensueel, de marketing van de minnaar is erop gericht de klant het gevoel te geven dat hij speciaal is. Klantwaardering is cruciaal, dus er customer service staat centraal. Samenwerken in teamverband, besluiten nemen op basis van consensus, zeer gepassioneerde medewerkers, het hoort er allemaal bij. Passie kan omslaan in jaloezie en competitief gedrag.


subtypen

Het minnaar archetype valt uiteen in vijf subtypen. Hoewel zij veel met elkaar gemeen hebben, komen bij de verschillende subtypen écht andere aspecten en kenmerken naar voren.

  • De minnaar

    Gepassioneerd en loyaal, de minnaar gaat voor intimiteit en samen zijn. Het gaat verder dan romantiek, het gaat om een state of being. Hij houdt van schoonheid en waardeert samenwerking. De angst om alleen te zijn mag voor de minnaar niet gaan overheersen.

  • De romanticus

    De romanticus wil gewoon dicht bij je zijn. Hij is charmant, charismatisch, optimistisch en sociaal. Hij kan emotioneel nogal intens zijn. Hij gelooft in de kracht van eenheid die ontstaat door liefde. Het gevaar zit in een te roze bril.

  • De vriend

    De vriend is loyaal en te vertrouwen, het maatje bij wie we aankloppen als we een helpende hand of een gewillig oor zoeken. De vriend heeft een diep respect voor iemand intrinsieke waarden, en vindt relaties belangrijk. Hij kan afhankelijk worden van het gevoel dat mensen hem nodig hebben.

  • De hedonist

    Leven in het moment en voor plezier en genot, dat doet de hedonist. Hij zoekt opwindende dingen om zich in te storten, voortdurend zijn zintuigen prikkelend. Gevaar is zich teveel over te geven aan genot.

  • De matchmaker

    De matchmaker begrijpt als geen ander de kracht van verbinding en relaties. Hij brengt mensen bij elkaar. Gebruikt strategie en intuïtie om patronen op te pikken die hierbij kunnen helpen. Zijn uitdaging is te blijven luisteren naar intuïtie, en niet een oordeel en zijn eigen agenda.


Drie niveaus

Alle archetypen kennen drie niveaus, waarbij het hoogste niveau staat voor het meest volwassen, verst ontwikkelde archetype. De drie niveaus van de minnaar zijn:

Het archetype gaat voor oppervlakkige intimiteit. Genotzoekers, een one-night-stand of een eenzijdige vriendschap.

Het archetype creëert diepere verbindingen, en gaat een commitment aan met waar hij van houdt. Deze relaties geven voldoening.

Het archetype kent een spiritueel soort liefde, die alles overstijgt. Een liefde voor de mensheid, of voor een god, die de diepste leegten in hem vult.

Minnaars in de échte wereld

Er zijn grote merken die het minnaars archetype volledig omarmen. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland.

  • Haagen Dazs

    Je zintuigen de kost geven, ongeremd genieten van wat stiekem een beetje zondig is. Haagen Dazs is een echte minnaar! In de advertenties en campagnes staat alles in het teken van een (erotische) liefdesrelatie met hun ijs. Erotische beelden, dubbelzinnige teksten, het past er allemaal bij.

  • Meetup

    Meetup brengt mensen samen om meer te doen waar ze van houden. Het draait om één simpel idee: als mensen samenkomen en doen wat ze belangrijk vinden, zijn ze op hun best. En dat is wat Meetup doet. Het brengt mensen samen om de dingen die hen blij maken te doen, te ontdekken en te leren. Samen trainen voor een marathon, leren schrijven, je kunt het zo gek niet bedenken. Mensen veranderen zelfs van baan dankzij carrière Meetups. “Bij Meetups heten mensen elkaar welkom. Ze praten, helpen, begeleiden en ondersteunen elkaar – alles om verder te komen in het leven.” Als dat geen vriend is.

  • Cesar

    Bedrijven en organisaties die zich ontfermen over huisdieren, zijn de ideale minnaar. Omdat huisdieren natuurlijk de perfecte vriend zijn, die liefde geven die wij willen teruggeven. Cesar, bekend van het hondenvoer, heeft dat goed begrepen. HUn reclames zijn doorspekt met zoetsappige beelden van een klein wit hondje, samen knuffelend op de bank. Wat een liefde!

Waarom we van minnaars houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.

De ideale klant voor het minnaar archetype hecht waarde aan een prettig leven en goede relaties en wil kunnen vertrouwen op anderen. Hij zoekt naar manieren om zich, in onze individualistische wereld, aan anderen te verbinden. Al was het maar om een gedeelde ervaring.

In een wereld waarin alles mogelijk is, nemen wij geen genoegen met minder dan perfect. Perfectie zit hem voor ons in de mate waarin een merk ons het gevoel geeft dat we bijzonder zijn. We zijn allemaal anders, iedereen is uniek. Daar houden we van, maar we zoeken ook naar écht contact, naar mensen om ons heen die er voor ons zijn, die ons op een voetstuk plaatsen en ons in staat stellen om opwindende en bijzondere events met anderen te delen.

Is jouw merk een minnaar?

Ben jij gek op mensen? Weet jij dat je niets bent zonder je klanten, zijn ze alles voor je? Help jij mensen om relaties te leggen of biedt je producten waardoor zij zichzelf of het leven aantrekkelijker vinden? Dan is het waarschijnlijk dat je een minnaar bent.

Nu weet je WAT het betekent om een magiër te zijn. Maar iedere magiër is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Ontdek met mijn Native Brand programma© in dertien weken HOE je vanuit hier jouw unieke, authentieke, krachtige en congruente merk bouwt.

meer over mijn native brand programma