de magiër

Oei, wat is het aantrekkelijk: transformatie, een nieuw begin, een metamorfose. Pure magie! Merken van het magiër archetype brengen ons in vervoering en verleiden ons met de belofte: ook jij kunt anders, beter, sterker, en mooier zijn. Behept met ongeremde nieuwsgierigheid, fundamentele kennis en spot-on intuïtie, creëert de magiër wonderen uit situaties van stilstand en chaos. Er is een leven voordat we ze kenden en nadat we ze leerden kennen.

Het magiër archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Alle écht succesvolle merken kennen zichzelf en hun charme. Ze bouwen hun merk vanuit hun specifieke archetype.
Lees hier meer over de twaalf archetypen.

Kenmerken van de magiër


  • Ook wel bekend als:
    uitvinder, visionair, sjamaan, alchemist, intuïtief
  • Belofte:
    als je het kunt dromen, kun je het ook doen
  • Diepste wens:
    begrijpen hoe de wereld werkt
  • Doel:
    dromen waarmaken
  • Angst:
    onbedoelde negatieve consequenties
  • Zwakte:
    manipulatie
  • Strategie:
    een visie ontwikkelen en er volledig naar leven
  • Gave:
    win-win oplossingen vinden
  • Motivatie:
    meesterschap
  • Tone of voice:
    blikverruimend, in beweging brengend, duidelijk
  • Wat klanten voelen:
    gefascineerd, betoverd, “dit wil ik ervaren”, “ik sta aan de rand van iets groots”

Misschien verwacht je de magiër terwijl hij druk bezig is met een of ander exotisch of spiritueel ritueel, met een puntige hoed op en een mantel om. Toch past dat eenzijdige beeld van de magiër niet bij de rijkheid van het archetype. Verre van.

De magiër voelt zich van nature aangetrokken tot potentie en mogelijkheid. Hij is een denker, iemand die werelden met elkaar in verbinding brengt, een visionair. Hij bereikt grootse doelen en resultaten door het toepassen van fundamentele, zowel wetenschappelijke als (boven)natuurlijke, wetten van hoe de wereld werkt. Het resultaat is eigenlijk altijd transformatie. Hij gelooft dat er meer is – iets grootser dan wie wij zijn en wat wij zien.

De magiër is intuïtief, charismatisch, straalt intelligentie, deskundigheid en meesterschap uit, en lijkt speciale toegang te hebben tot geheime kennis. Hij lijkt zelfs magische vermogens te bezitten. Magiërs hebben vaak dromen die andere mensen onmogelijk achten. De magiër ziet dingen die (nog) onzichtbaar zijn voor het blote oog. Bekende magiërs creëerden levensveranderende uitvindingen zoals de gloeilamp, het vliegtuig en wi-fi.

Dat de magiër zijn talenten inzet om dromen waar te maken, inspireert anderen. De mystiek rond het archetype kan mensen in eerste instantie ook afschrikken.

Waar kom je de magiër tegen?

Een ‘magisch’, onvergetelijk en levensveranderend moment creëren, dat doen bedrijven die worden gerund door dit archetype. Dit kan in allerlei branches zijn.
Ondernemers zijn sowieso vaak magiërs, net als atleten. In hun plannen verbinden zij innerlijk bewustzijn met uiterlijke prestaties, wat resulteert in wonderbaarlijke resultaten.

Disney is hofleverancier van magische verhalen, door de verfilming van sprookjes en religieuze verhalen. Bekende magiër-persoonlijkheden zijn Oprah Winfrey, Nelson Mandela, Tony Robbins en Ben Tiggelaar. In fictie kennen we de tovenaar van Oz en Mary Poppins als voorbeelden. Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn Apple, De Efteling, Axe en Master Card.

De magiër in actie

Magiërs helpen mensen met transformeren…

– van ziekte en pijn naar gezondheid en vitaliteit (farmacie, natuurlijke geneeswijzen)
– van oud en versleten naar jong en mooi (schoonheidssalonnen)
– van verloren naar verlicht (geloofsgemeenschappen, goeroes en life coaches)
– van vies en verwaarloosd naar fris en sprankelend (schoonmaakbedrijven, restauratie)
– van stress en chaos naar rust (wellness en reizen)
– van tekort aan financiën naar voorspoed (business coaches)
– van inefficient naar productief (technologie).


subtypen

Het magiër archetype valt uiteen in vijf subtypen. Hoewel zij veel met elkaar gemeen hebben, komen bij de verschillende subtypen écht andere aspecten en kenmerken naar voren.

  • De magiër

    Droom grootse dromen! Dat is het motto van de magiër. Hij is charismatisch, invloedrijk, en bijzonder opmerkzaam. Hij verandert dromen in waarheid voor anderen. De magiër vertrouwt op bovennatuurlijke krachten om resultaten te bereiken. Hij moet ervoor waken om zich niet manipulatief of bedrieglijk te gedragen.

  • De alchemist

    De alchemist gebruikt een combinatie van feiten en intuïtie om iets te veranderen in iets totaal anders. Hij waardeert puurheid en perfectie en wil dat alles wat hij aanraakt in goud verandert. Wetenschap en spiritualiteit geven hem de overtuiging dat niets onmogelijk is. Dit kan leiden tot de verleiding om frauduleus te handelen.

  • De wetenschapper

    De wetenschapper is gepassioneerd nieuwsgierig, wil weten hoe dingen tot stand komen en gebruikt deze kennis om iemand te zijn die verandering brengt in de wereld. Hij denkt logisch na en stelt vragen, hij wil het zien voordat hij het gelooft. Hij moet ervoor oppassen dat hij het bos niet ziet in zijn diepgaande zoektocht naar bomen.

  • De ingenieur

    Door gestructureerd problemen op te lossen, maakt de ingenieur zijn creatieve energie praktische bruikbaar. Geduldig, verstandig, geordend en strategisch werkt hij aan een oplossing voor vooral alledaagse problemen, door te begrijpen hoe dingen werken, en te accepteren dat de wereld rommelig en gecompliceerd is. De ingenieur moet soms oppassen om niet manipulatief te worden.

  • De innovator

    De innovator is met zijn schijnbaar grenzeloze droomvermogen een ideeënmachine. Met een grote intelligentie en nieuwsgierigheid, bloeit hij op in situaties waar verandering plaatsvindt. Hij is niet bang om risico’s te nemen voor de ideale oplossing. Hoewel de innovator een sterke wil heeft en diepgaand onderzoek doet, kan het uitdagend voor hem zijn om zich te blijven focussen op de taak die voor hem ligt.


Drie niveaus

Alle archetypen kennen drie niveaus, waarbij het hoogste niveau staat voor het meest volwassen, verst ontwikkelde archetype. De drie niveaus van de magiër zijn:

Het archetype herkent (bijna) buitenzintuigelijke ervaringen en creëert hiermee oppervlakkige of kortdurende ‘magische momenten’.

Het archetype is zo ‘één’ met wat hij doet, dat hij mentale, fysieke en spirituele werelden met elkaar in lijn brengt om transformatie teweeg te brengen.

Het archetype gebruikt bewust de kennis dat alles met lekaar in verbinding staat, hij is meester in het veranderen van mentale, emotionele en spirituele realiteiten om zo fysieke te transformeren.

Magiërs in de échte wereld

Er zijn grote merken die het magiër archetype volledig omarmen. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland.

  • Apple

    Misschien herinner je het nog uit de tijd dat Steve Jobs nog leefde. Weken-, zo niet maandenlang, werd reikhalzend uitgekeken naar de launch van het het nieuwste product. Ondanks de vele geruchten bleef tot Steve in zijn zwarte coltrui het podium opstapte geheim welke technologische revolutie er op handen was. Apple begreep als geen ander merk dat mensen zich niet alleen aangetrokken voelen tot het nieuwste op het gebied van technologie, maar ook tot geheimen. Zelfs wikileaks zorgde nooit voor een vroegtijdig lek. Dat op zich is al magisch. Maar denk maar eens aan hoe Apple met de introductie van de iPhone ons leven volledig transformeerde in een leven waarin we altijd en overal ‘connected’ zijn. Pure magie!

  • Axe

    Axe maakt cosmetica voor mannen. Douchegel, bodyspray, shampoo. Het maakt je schoon en laat je lekker ruiken. Wat is daar nu zo magisch aan? Axe kiest heel bewust het archetype van de magiër om mannen aan te spreken. “Gebruik onze producten en vrouwen vallen als een blok voor je” is de boodschap. Het gebruik van Axe transformeert je van gewone man in zelfverzekerde, woest aantrekkelijke halfgod. “Find your magic’ is de pay-off, en op de site vind je allerlei tutorials en inspiratie om de beste versie van jezelf te zijn. “Dit is jouw stijl. Jouw manier. Werk eraan.”

  • Mastercard

    Een van de meest succesvolle campagnes aller tijden is de ‘onbetaalbaar’ campagne van Mastercard. In de campagne bracht het bedrijf allerlei ‘onbetaalbare’ (niet-materiële) momenten onder de aandacht. Erg aansprekend voor de grote groep mensen voor wie zingeving, connectie en spiritualiteit belangrijk is. De magische waarde van een creditcard om direct toegang te hebben tot een gelukzalig moment, stond centraal. Mastercard zei ermee: je koopt een belevenis, een ervaring. Een moment waarop je met je samen met je kinderen geniet. De vliegtickets, hotelovernachtingen en huurauto zijn slechts middelen. Hoewel er uiteindelijk natuurlijk wel een rekening betaald moet worden, voor die dingen.

Waarom we van magiërs houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.

De ideale klant voor het magiër archetype is klant die gelooft of wil geloven in de ‘magische’ werking van de wereld, bijvoorbeeld dat het universum positieve actie beloont.

Wij verlangen naar persoonlijke transformatie of willen bijdragen aan een verandering in de wereld. Wij zijn natuurlijke, charismatische leiders en zoeken naar merken die ons nog meer power geven. We hebben een scherp gevoel voor echtheid, en kiezen voor merken die hun ware identiteit laten zien en een zuivere intentie hebben.

Is jouw merk een magiër?

Helpt jouw merk mensen transformeren? Verander jij chaos in wonder? Wend jij voor de leek onzichtbare krachten aan om je doel te bereiken? Dan is het waarschijnlijk dat je een magiër bent.

Nu weet je WAT het betekent om een magiër te zijn. Maar iedere magiër is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Ontdek met mijn Native Brand programma© in dertien weken HOE je vanuit hier jouw unieke, authentieke, krachtige en congruente merk bouwt.

Meer over mijn native brand programma