de held

Een moedige triomf, een overwinning op tegenspoed, dat is waar de held voor gaat. Het is zijn reason of being, hij vindt er opwinding en voldoening in. Vastberaden om zijn doel te behalen, laat hij een ‘geef nooit op’ houding zien. We zijn allemaal weleens geïnspireerd of gered door een held. Waar zouden we zonder hem zijn?

Het held archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Alle écht succesvolle merken kennen zichzelf en hun charme. Ze bouwen hun merk vanuit hun specifieke archetype.
Lees hier meer over de twaalf archetypen.

Kenmerken van de held


  • Ook wel bekend als:
    strijder, kruisvaarder, redder, superheld, soldaat, drakendoder, winnaar en coach
  • Belofte:
    waar een wil is, is een weg
  • Diepste wens:
    waarde bewijzen door het aangaan en doorstaan van beproevingen
  • Doel:
    meesterschap gebruiken om de wereld te verbeteren
  • Angst:
    zwak zijn en opgeven
  • Zwakte:
    arrogantie, altijd een gevecht nodig hebben, egocentrisme en agressie
  • Strategie:
    zo competent mogelijk zijn
  • Gave:
    moed
  • Motivatie:
    meesterschap
  • Tone of voice:
    motiverend, zelfverzekerd, gedisciplineerd, direct
  • Wat klanten voelen:
    geïnspireerd, sterk, bekrachtigd, vastberaden, gemotiveerd

Het held archetype gaat over opstaan en de uitdaging aangaan. Vanuit zijn instinct wil hij anderen beschermen en inspireren. Hij is vastberaden om een verschil te maken in de wereld, of dat nu op het slagveld, het sportveld of in de politieke arena is.

De held moet vaak on the spot moeilijke beslissingen nemen. Hij is op zoek naar uitdagingen of voelt zich geroepen om onrecht tegen te gaan. De uitdaging kan een van humanitaire waarde zijn – zoals de wereld redden – maar ook een persoonlijk streven, zoals het beklimmen van de Mount Everest.

Waar kom je de held tegen?

In veel stripverhalen spelen (super)helden de hoofdrol. Maar ook in films en series komen helden voor. Denk maar eens aan James Bond, Superman, the A-team en Pippi Langkous. In het echt kennen we natuurlijk ook genoeg helden. In wetenschap, politiek, sport, maar ook gewone mensen met bijzondere daden. Stephen Hawking, Sven Kramer, Oskar Schindler, Louis van Gaal, Malala, Ussain Bolt, Nelson Mandela… zo kun je nog even doorgaan. Maar dichtbij vind je ze ook: mijn opa en oma die in de Tweede Wereldoorlog een Joods meisje onderdak gaven bijvoorbeeld.

Veel helden zijn te vinden in de wereld van filantropie, bij bedrijven met een sterk gevoel voor corporate social responsibility, in de sport en in het leger. Bekende merken die het held archetype omarmen, zijn Nike, Greenpeace, het Rode Kruis, Adidas en Duracell.

De held in actie

Krachtige kleuren en beelden, daarmee communiceert de held het liefst. Contrastrijke foto’s van onherbergzame natuur bijvoorbeeld, als symbool voor de grote uitdagingen die de held aangaat. Net als ruwe texturen en onuitwisbare vormen. De taal kan idealistisch of nobel zijn, maar is altijd uitdagend.

De resultaatgerichtheid en hoge standaarden van de held vereisen toewijding. In een ongezonde werkomgeving kan dit leiden tot onderlinge competitie en burn out van medewerkers. In een gezonde organisatie drijft de sterke overtuiging de passie om het verschil te maken voor anderen.


subtypen

Het held archetype valt uiteen in vijf subtypen. Hoewel zij veel met elkaar gemeen hebben, komen bij de verschillende subtypen écht andere aspecten en kenmerken naar voren.

  • De held

    Opoffering, moed, vertrouwen en kracht, dat zijn de woorden die passen bij de held. Tegenspoed overwinnen, daar leeft hij voor. Alles om transformatie mogelijk te maken. Hij kan zich verliezen in grootheidswaanzin.

  • De strijder

    Onbevreesd, dat is de strijder. Assertief, en met een sterk plichtsbesef en een gezonde dosis dapperheid. Als hij hieraan aanvalstactieken toevoegt, is de strijder ook nog een goede strateeg. De achilleshiel voor de strijder is een alles-voor-de-winst-mentaliteit, die ervoor kan zorgen dat assertiviteit in agressie overgaat.

  • De atleet

    De atleet richt zich op fysiek vermogen en mentale focus. Gedisciplineerd en resultaatgericht is hij meedogenloos doelgericht. De wens om groter, sterker, sneller en beter te zijn, is de atleet aangeboren. Hij moet ervoor waken zijn fysieke kracht niet te gebruiken om anderen te pesten.

  • De redder

    De redder springt in als er mensen in nood zijn. Hij is dapper, intuïtief en heeft snelle reflexen. In akelige omstandigheden is hij een bekend gezicht. Zijn valkuil is anderen redden om zijn eigen waarde te bewijzen.

  • De bevrijder

    De bevrijder vecht voor de mensen zonder macht en ontstoken van burgerrechten. Hij is de kampioen inzake mensenrechten, gerechtigheid en gelijkheid. De bevrijder heeft sterke overtuigingen en accepteert geen nederlaag. Maar niet alle doelen heiligen de middelen, dat is iets dat hij moet onthouden. Ook moet hij waken voor revanche.


Drie niveaus

Alle archetypen kennen drie niveaus, waarbij het hoogste niveau staat voor het meest volwassen, verst ontwikkelde archetype. De drie niveaus van de held zijn:

Het archetype laat zien dat hij kan overwinnen, zijn competenties blijken uit wat hij heeft bereikt of uit winst in competitie.

Het archetype dient trouw anderen, die dikwijls zonder werk, zonder doel of zonder overtuiging zijn.

Het archetype gebruikt zijn kracht en moed om de wereld te verbeteren. Dit vereist een hoog level van opoffering.

Helden in de échte wereld

Er zijn grote merken die het held archetype volledig omarmen. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland.

  • Nike

    “Just do it.” Doe het gewoon. Trek je sportkleren aan en ga. Niet toegeven aan je angsten, twijfels, onzekerheden en tegenzin. Doe het gewoon. De missie van Nike is: “inspiratie en innovatie voor iedere atleet*.” Met als toevoeging: “*als je een lichaam hebt, ben je een atleet.” Daarmee brengt Nike de zich vooruit slepende jogger op gelijk niveau met Ussain Bolt of andere topatleten. Nike wil dat iedereen zich een sporter voelt, en daarmee de held in zichzelf ontdekt. Wat een heldenmerk!

  • Rode kruis

    Hulp aan mensen in nood. Daar staat het Rode Kruis voor. Tijdens noodsituaties, bij rampen en conflicten. Dichtbij en ver weg. “Met het grootste vrijwillige hulpverlenersnetwerk ter wereld zijn we overal aanwezig. En omdat we met veel zijn kunnen we altijd helpen. Wij geloven, vanuit de grond van ons hart, dat je elkaar in nood niet in steek laat. Dat je op elkaar moet kunnen rekenen. Wij zijn hier om te helpen.” Het Rode Kruis is een echt heldenmerk. Met heldendaden. Die van mensen helden maakt. Ook als je rond de kerst een paar euro bij een glazen huis brengt.

  • Duracell

    “Duracell helpt ontdekkingsreizigers, leergierigen en avonturiers van alle leeftijden.” Niet gek voor een batterij, zou je denken. Maar we hebben het dan ook over batterij die het langer volhoudt dan anderen, waardoor jij langer kunt ontdekken, leren en op avontuur kunt zijn. Als sinds 1973 wordt dit verteld door het verhaal van het Duracellkonijn. Op de site heeft het beestje een ware videobiografie. Die kopt: “Hij heeft de afgelopen jaren al verschillende uitdagingen overwonnen en bewijst vandaag de dag dat hij nog steeds de beste is.” Waar kennen we dat van?

Waarom we van helden houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.

De ideale klant voor het held archetype is resultaatgericht en competitief, wil zichzelf bewijzen, zich fysiek of mentaal ontwikkelen en heeft een vasthoudende toewijding om uitdagingen te overwinnen.

Wij zien onszelf als goede, morele mensen. En we voelen ons dan ook aangetrokken door merken die hun overtuigingen laten zien. We boordelen merken dan ook op veel meer dan alleen het product of de dienst die ze ons bieden. We kijken naar of zij hun overtuigingen ook daadwerkelijk leven.

Is jouw merk een held?

Vecht jij met jouw merk een onzichtbare vijand, om daarmee een maatschappelijk probleem te adresseren? Daag jij mensen uit sterker te zijn en meer van hun potentie te benutten? Is jouw underdog product het product dat de wereld gaat veranderen? Dan is het waarschijnlijk dat je een held bent.

Nu weet je WAT het betekent om een held te zijn. Maar iedere held is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Ontdek met mijn Native Brand programma© in dertien weken HOE je vanuit hier jouw unieke, authentieke, krachtige en congruente merk bouwt.

meer over mijn native brand programma