de heerser

Waar zouden we zijn zonder structuur en overzicht in ons leven? Hoewel macht, controle en autoriteit makkelijk te misbruiken zijn, is het ook nodig om chaos te managen. Merken die de wereld de structuur en stabiliteit bieden die we nodig hebben, verdienen de titel van heerser.

Het heerser archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Alle écht succesvolle merken kennen zichzelf en hun charme. Ze bouwen hun merk vanuit hun specifieke archetype.
Lees hier meer over de twaalf archetypen.

Kenmerken van de heerser


  • Ook wel bekend als:
    baas, aristocraat, royalty, politicus, manager, godfather en bovenklasse
  • Belofte:
    laat mij je leiden en het komt goed
  • Diepste wens: controle
  • Doel: een voorspoedige en succesvolle community creëren
  • Angst:
    chaos, onttroond worden
  • Zwakte:
    autoritair zijn, niet in staat zich te verbinden met mensen op hun eigen niveau
  • Strategie:
    leiderschap tonen

  • Gave:
    verantwoordelijkheid en leiderschap

  • Motivatie:
    stabiliteit
  • Tone of voice:
    verfijnd en duidelijk
  • Wat klanten voelen:
    ontzag, bewondering, geleid, betoverd, blij met goede smaak, “als ik hem volg, deel ik in zijn succes”

Het heerser archetype voorkomt chaos door leiderschap te tonen en de controle te nemen. Vanuit de diepe wens om veiligheid en stabiliteit te creëren, werkt de heerser hard om macht te krijgen – en houden. Hij is gek op regels en procedures, en voelt zich aangetrokken door zaken die substantieel, tijdloos en van hoge kwaliteit zijn. De heerser ziet zichzelf als rolmodel voor anderen en wil voorspoed en veiligheid voor anderen creëren.

De heerser volgt de regels, gedraagt zich naar behoren en verwacht van anderen hetzelfde. Je kunt hem herkennen in de beschermende moeder die haar kind verantwoord wil grootbrengen. Maar ook in de meedogenloze dictator met een honger naar macht over de natie. En in veel andere mensen en organisaties tussen die twee uitersten.

Waar kom je de heerser tegen?

Heersers vind je in diverse bekende verhalen. De grote leeuw Mufasa in de Lion King bijvoorbeeld, Elsa in Frozen en Big brother uit 1984 van George Orwell. In het echte even is de heerser ook herkenbaar aanwezig. Met hele verschillende leiderschapstijlen, maar allemaal échte heersers, kennen we Donald Trump, Margareth Thatcher, koningin Máxima, Ruud Lubber en Dick Berlijn.

Bekende merken die het heerser archetype omarmen, zijn Mercedes Benz, Albert Heijn, Rolls Royce, Rolex, Louis Vuitton, NOS, Microsoft, KLM en Boss. Het zijn dikwijls bedrijven die producten en diensten leveren aan de bovenklasse, zoals creditcards, banken, business-class transport, hotels, horloges en luxe auto’s.

De heerser in actie

De heerser komt vaak in actie als het gaat om veiligheid, financiën en het besturen van een land. Zijn marketing richt zich op de wens van zijn klanten om belangrijk, succesvol en invloedrijk te zijn. Hij gebruikt klassieke, traditionele, nobele en verfijnde beelden. De prijsstelling is gemiddeld tot hoog.

De heerser organiseert zijn bedrijf hiërarchisch, met duidelijke rollen, taken en verantwoordelijkheden. Hij creëert een stabiele, functionele organisaties, die niet per se heel wendbaar is. Groei vindt plaats door middel van acquisitie en de overname van concurrenten.


subtypen

Het heerser archetype valt uiteen in vijf subtypen. Hoewel zij veel met elkaar gemeen hebben, komen bij de verschillende subtypen écht andere aspecten en kenmerken naar voren.

  • De heerser

    Met groot zelfvertrouwen en een aangeboren verlangen om de leiding te nemen, wil de heerser in controle zijn. Hij wil zijn status verkrijgen door bewezen expertise of competentie. Hij creëert omgevingen die productief en harmonieus zijn. Uit angst om de controle verliezen, kan hij autoritair zijn.

  • De vorst

    De vorst heeft een air van prestige en rang. De traditie verplicht hem om voor het publiek een keurig en gecontroleerd leven te leven. Hoewel hij het gevoel kan hebben om recht te hebben op van alles, is hij verantwoordelijk en gedraagt hij zich ook zo.

  • De rechter

    De rechter gebruikt zijn wijsheid om recht te doen in gevallen van onrecht. Hij biedt structuur en regels, vanuit een balans tussen compassie en rechtvaardigheid., De rechter is sterk in communicatie, onderzoek en strategie. De verleiding van macht kan groot zijn, dus moet hij ervoor waken dat hij objectief en onpartijdig blijft.

  • De ambassadeur

    Geschillen oplossen, dat doet de diplomatische ambassadeur. Hij manoeuvreert zich strategisch door complexe onderwerpen en relaties, op zoek naar de gemene deler en stabiliteit. De uitdaging voor de ambassadeur zijn invloed niet te misbruiken.

  • De patriarch

    De patriarch gedraagt zich als het hoofd van de familie. Hij houdt orde en biedt bescherming. Met leiderschap en moed zorgt hij voor de mensen onder zich en creëert hij een gevoel van veiligheid. De patriarch moet uitkijken voor zijn neiging om als een tiran te leiden.


Drie niveaus

Alle archetypen kennen drie niveaus, waarbij het hoogste niveau staat voor het meest volwassen, verst ontwikkelde archetype. De drie niveaus van de heerser zijn:

Het archetype neemt leiderschap over zijn eigen leven.

Het archetype is de leider van een familie of een groep.

Het archetype regeert, hij wordt door een brede community als leider gezien.

Heersers in de échte wereld

Er zijn grote merken die het heerser archetype volledig omarmen. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland.

  • Rolls Royce

    Ongelimiteerde luxe, een service waar je U tegen zegt, hoge prijzen en auto’s die hoogstaande kwaliteit hebben en door klanten worden gebruikt als statussymbool. Combineer dat met een reclamespot waarin ‘Everybody wants to rule the world’ wordt gedraaid, en ze hebt het plaatje compleet: Rolls Royce is een échte heerser.

  • NOS

    Decennialang was NOS vanuit de publieke omroepen de enige bron van nieuws in Nederland. Met de komst van commerciële zenders en later het internet is dat landschap volledig veranderd. NOS moet zichzelf opnieuw en opnieuw uitvinden om de grootste – en beste? – te blijven. NOS is een echte heerser, want voelt de verantwoordelijkheid om marktleider te blijven. Klanten laten graag zien dat zij NOS als primaire nieuwsbron gebruiken, omdat ze zich er een beetje superieur bij voelen.

  • Microsoft

    Er waren tijden dat iedereen met een personal computer (op een handjevol Apple gebruikers na) Microsoft kende en gebruikte. Al deze computers werden, zonder dat de klant ervoor kon kiezen, voorzien van Microsoft software. Uitwisseling tussen deze en andere software werd praktisch onmogelijk gemaakt. Het zorgde voor marktdominantie, maar werd door velen ervaren als machtsmisbruik. Een voorbeeld van een heerser die te gretig werd? Microsoft moet nog steeds opboksen tegen het imago van de pestkop op het schoolplein.

Waarom we van heersers houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.

De ideale klant voor het heerser archetype vindt imago, status en prestige belangrijk.

Wij verbinden ons maar wat graag aan de heerser omdat het ons een gevoel van status geeft. We vinden het fijn om met ze geassocieerd te worden. Wij hebben zelf in ons leven al behoorlijk wat gepresteerd en dragen daarmee een behoorlijke verantwoordelijkheid met ons mee. Hoewel we groot respect hebben voor wetten, tradities en erfenissen, houden we er niet van om orders op te volgen. We stellen het op prijs, of verwachten het ergens zelfs, dat een merk ons dient. Wij willen belangrijk gevonden worden, en dat ook echt voelen. We houden ook van de stabiliteit die we krijgen van de heerser.

Is jouw merk een heerser?

Verkoop jij high-end producten? Biedt jij veiligheid en bescherming? Ben jij marktleider, of werk je aan marktdominantie op lange termijn? Heb jij een leidende functie in jouw branche of community? Dan is het waarschijnlijk dat je een heerser bent.

Nu weet je WAT het betekent om een heerser te zijn. Maar iedere heerser is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Ontdek met mijn Native Brand programma© in dertien weken HOE je vanuit hier jouw unieke, authentieke, krachtige en congruente merk bouwt.

meer over mijn native brand programma