de creator

Het klinkt tegenstrijdig… de creator verlangt naar vrijheid maar zoekt naar controle. Op deze precaire scheidslijn vinden we visionaire en innovatieve merken die verbeeldingskracht en zelf-expressie waarderen. Veel creators zijn actief op het gebied van kunst, design, marketing en technologie.

Het creator archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Alle écht succesvolle merken kennen zichzelf en hun charme. Ze bouwen hun merk vanuit hun specifieke archetype.
Lees hier meer over de twaalf archetypen.

Kenmerken van de creator


  • Belofte:
    vertrouw op het creatieve proces en uit jezelf
  • Diepste wens:
    iets van eindeloze waarde creëren
  • Doel:
    vorm geven aan een visie
  • Angst:
    middelmatige visie en uitvoering, het verlies van inspiratie
  • Zwakte:
    perfectionisme, prima donna gedrag
  • Strategie:
    een artistieke of technische vaardigheid beheersen
  • Gave:
    creativiteit en verbeeldingskracht
  • Motivatie:
    stabiliteit en controle
  • Tone of voice:
    uniek, beschrijvend, visueel en rijk aan metaforen
  • Wat klanten voelen:
    geamuseerd, geïnspireerd, “ik wil kunnen wat hij kan”
  • Ook wel bekend als:
    artiest, designer, maker, muzikant, schrijver, dromer en bouwer

De creator draagt een steentje bij aan de wereld, brengt structuur aan door iets nieuws te doen ontstaan. Door een vorm te geven aan een visie. Hij geniet van het proces en de uitkomst als hij iets creëert dat nog niet bestaat. De creator vertrouwt boven alles op het creatieve proces en leeft voor authentieke zelf-expressie.

Hij is een non-conformist die nog wel eens met zichzelf bezig kan zijn. Hij verlangt naar vrijheid van expressie en walgt van verstikking en onderdrukking. In zijn diepste kern is het creëren van nieuwe dingen en structuren voor de creator een manier om de oncontroleerbare wereld te controleren.

Ieder mens voelt zich potentieel aangetrokken tot een creator, zeker in turbulente tijden. Hoe oncontroleerbaarder de wereld voelt, hoe groter de wens om onze eigen omgeving te creëren. Creators brengen in deze tijden gevoel van controle, rust en stabiliteit.

Waar kom je de creator tegen?

In de marketing-, design- en technologiebranche zien we veel creators. Maar in iedere branche is ieder merk dat oude systemen, processen en producten vervangt voor nieuwe een creator. Consultants zijn er ook goed voorbeeld van. Ook merken die focussen op zelf-expressie zijn creators.

Op televisie zijn diverse programma’s waarin het creator archetype centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan Master Chef, House Rules en Het beste idee van Nederland. Rem Koolhaas, Daan Roosegaarde en Piet Hein Eek zijn bekende creators, maar natuurlijk ook karakters zoals Phoebe in Friends.

Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn Youtube, Adobe, Pixar, Mailchimp, Lego, Etsy en Pinterest.

De creator in actie

Vormgeving en design is van groot belang voor de marketing van merken die het creator archetype omarmen. Esthetisch en soms zelfs kunstig in vorm en taal, erop gericht om waardering en ontzag te krijgen.

Innovatie en kwaliteit staan hoog in het vaandel in creator organisaties. Zowel het creatieve proces als de uitkomst ervan wordt gewaardeerd. De manier van werken is gericht op samenwerking. Brainstormen is cruciaal. Toch wordt ook ruimte gegeven aan individuele medewerkers voor hun eigen creatieve proces.

De prijsstelling van producten en diensten is gemiddeld tot hoog. De focus ligt meer op schoonheid en duurzame waarde dan op geld.


subtypen

Het creator archetype valt uiteen in vijf subtypen. Hoewel zij veel met elkaar gemeen hebben, komen bij de verschillende subtypen écht andere aspecten en kenmerken naar voren.

  • De creator

    Een enorme verbeeldingskracht en out of the box denkwijzen, dat kenmerkt de creator. Hij is eigenzinnig en onvoorspelbaar, maar uitermate toegewijde en resultaatgericht met een grote mate van esthetiek. Perfectionisme en een oordeel over middelmatigheid zijn valkuilen voor de creator.

  • De visionair

    De visionair heeft inzicht is opmerkzaam, en vaak een goede strateeg. Hij brengt met zijn verbeeldingskracht nieuwe perspectieven. Hij ziet potentie die anderen niet zien. De visionair moet uitkijken dat hij niet de visie aanpast om de outcome te bepalen of mensen te pleasen.

  • De verhalenverteller

    Wanneer verbeeldingskracht samenkomt met communicatietalent, is de verhalenverteller aan het werk. Hij is in staat om ideeën en concepten tot leven te brengen die mensen op een diep niveau met elkaar verbinden. De verhalenverteller moet de verleiding weerstaan om sprookjes te vertellen, te overdrijven en onwaarheden toe te voegen.

  • De artiest

    De artiest maakt het ontastbare tastbaar. De behoefte om zichzelf uit te drukken is enorm, hij is vaak erg emotioneel en bijzonder geïnspireerd. Zijn aangeboren nieuwsgierigheid en speelsheid brengen onorthodoxe perspectieven. De artiest daagt de norm uit. Faalangst en teveel hooi op de vork nemen, zijn valkuilen. Net als vervallen in het stereotype beeld van de gekke genie.

  • De ondernemer

    Als alpha-mannetjes is de ondernemer resultaatgericht en ambitieus. Geleid door visie is deze innovatieve zelfstarter sterk in het genereren van ideeen en bloeit hij op van dromen werkelijk maken. Jammer genoeg vindt de ondernemer het lastig om door te zetten als startersenergie verdwenen is.


Drie niveaus

Alle archetypen kennen drie niveaus, waarbij het hoogste niveau staat voor het meest volwassen, verst ontwikkelde archetype. De drie niveaus van de clown zijn:

Het archetype maakt dingen, maar is niet écht innoverend. Creativiteit vindt plaats door anderen te kopiëren.

Het archetype geeft vorm aan eigen visie en ontwikkelt een uiting van authenticiteit. Het proces is dieper en komt meer van binnenuit dan van buitenaf.

Het archetype moedigt innovatie en schoonheid aan, en creëert iets dat van langdurige waarde dat de samenleving beïnvloedt.

Creators in de échte wereld

Er zijn grote merken die het clown archetype volledig omarmen. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland.

  • Adobe

    De standaard voor iedereen die ook maar iets in vormgeving doet, dat is Adobe. Met programma’s als Illustrator, InDesign en Photoshop heeft het merk zich onmisbaar gemaakt. ‘Photoshoppen’ is inmiddels ook bekend bij het grote publiek, als naam voor alles wat te maken heeft met fotobewerking. Niet alleen laat Adobe ermee zien dat het een échte creator is, maar ook dat dit type merken zouden moeten floreren in het huidige tijdgewricht. Adobe weet wat mensen beweegt. Dat laten ze goed zien met hun Creative Cloud, dat “alles biedt wat je nodig hebt om je beste ideeën om te zetten in je beste werk, zowel op desktop als mobiel, en je werk te delen met de hele wereld.”

  • Lego

    Dat LEGO een creator is, kan niet verrassend zijn. Onder het motto “Only the best is good enough” zet LEGO zich in voor de ontwikkeling van kinderen met als doel de bouwers van de toekomst te inspireren via creatief spelen en leren. Hoge kwaliteit is belangrijk. LEGO geeft kinderen – en volwassenen – eindeloze mogelijkheden om steeds opnieuw nieuwe bouwwerken te creëren. LEGO merkwaarden zijn voorstellingsvermogen, creativiteit, plezier, leren, zorgen en kwaliteit.

  • Pinterest

    Als ‘ideeëncatalogus voor iedereen’ is het Pinterest’ missie om mensen dingen te laten ontdekken die ze leuk vinden, en hen de inspiratie te bieden die dingen ook in hun dagelijkse leven te gaan doen. Pinterest is opgericht in 2010. Sinds die tijd heeft het online platform miljoenen mensen over de hele wereld geholpen bij hun ontdekkingstocht naar recepten, opvoedingstips, stijlinspiratie en andere ideeën. Pinterest creëert orde in de veelheid aan ideeën, inspireert en geeft de mogelijkheid om te laten zien wie je bent. Een echte creator dus.

Waarom we van creators houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.

De ideale klant voor het creator archetype houdt niet van goedkope massaproducten. Hij kan er niet mee laten zien wie hij is.

Voor ons is het kopen van een product een manier om te laten zien waar we voor staan en wat we mooi vinden. Dat hoeft écht niet allemaal duur te zijn. Dat ene schaaltje op de rommelmarkt dat zo’n bijzonder verhaal vertelt, spreekt ons net zoveel aan als het kunstwerk aan de muur waar we duizenden euro’s voor betaalden.

Wij houden er van om ons eigen leven vorm te geven. Do it yourself, op onze eigen, unieke manier. Tuinieren, het huis stylen, daar houden we van!

Is jouw merk een creator?

Waardeer jij schoonheid en kwaliteit, ook al ben je niet werkzaam in de kunst, design en technologiebranche? Bied jij je klanten manieren om iets te creëren of opnieuw te bedenken? Dan is het waarschijnlijk dat je een creator bent.

Nu weet je WAT het betekent om een creator te zijn. Maar iedere creator is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Ontdek met mijn Native Brand programma© in dertien weken HOE je vanuit hier jouw unieke, authentieke, krachtige en congruente merk bouwt.

Meer over mijn native brand programma