de clown

Wie houdt er niet van om plezier te hebben? De rol van de clown is om mensen bij elkaar te brengen om te spelen en plezier in het leven te hebben. Hij is de perfecte entertainer, weet hoe hij ervoor moet zorgen dat mensen zich goed voelen – een gevoel waarmee ieder merk wel geassocieerd wil worden.

Het clown archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Alle écht succesvolle merken kennen zichzelf en hun charme. Ze bouwen hun merk vanuit hun specifieke archetype.
Lees hier meer over de twaalf archetypen.

Kenmerken van de clown


  • Ook wel bekend als:
    goochelaar, joker, nar, cabaretier en artiest
  • Belofte:
    als je geen plezier hebt, is er iets niet goed
  • Diepste wens:
    momenten vol plezier beleven
  • Doel:
    een te gekke tijd hebben en de wereld verlichten
  • Angst:
    verveeld zijn of anderen vervelen
  • Zwakte:
    zinloos tijd verdrijven, nonchalance
  • Strategie:
    grappig en plezierig zijn
  • Gave:
    blijdschap en humor
  • Motivatie:
    erbij horen
  • Tone of voice:
    enthousiast, expressief, vol zelfspot, het gekke benadrukken, grappen maken
  • Wat klanten voelen:
    speels, energiek, vermaakt, geamuseerd, licht, “ik hou van het leven”

Het clown archetype staat voor leven in het hier en nu. De clown wil het leven van mensen verlichten en ervoor zorgen dat zij plezier hebben. Hij stelt mensen in staat om in verbinding te zijn met het kind dat zij in zich hebben. Impulsief, ongeremd, niet bang om de regels om te buigen of om op te vallen, en lekker in hun vel.

De clown denkt graag en goed out of the box, wat zorgt voor innovatieve ideeën. Dit betekent dat de clown een meester is in brainstormen, conceptontwikkeling en het presenteren van nieuwe concepten.

Waar kom je de clown tegen?

Cabaretiers zijn overduidelijk een goed voorbeeld van het clown archetype. Maar zij zijn zeker niet de enige. Merken die dit archetype omarmen trekken graag de aandacht naar zich toe, dikwijls met hun handige en gekke maniertjes.

In de entertainment industrie zien we clowns, maar ook wel in de media, retail, goede doelen en voedingsmiddelenindustrie. Eigenlijk is de clown het merk dat zijn – eventueel serieuze -branche niet te serieus neemt.

Bekende clowns zijn bijvoorbeeld Jimmy Fallon, Robin Williams, Jeroen van Koningsbrugge en Gary Vaynerchuk. Ook op televisie herkennen we clowns in films en series, zoals in Chandler Bing uit Friends.
Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn M&M’s, Powned, Haribo, Cool Blue, Omdenken en CliniClowns.

De clown in actie

De clown is niet bang om regels te om te buigen, ook niet als dat politiek incorrect is. Dat kan als resultaat hebben dat de clown een product promoot dat niet goed voor je is, of je uitdaagt om licht en luchtig te kijken naar zaken die misschien wel serieus zijn.

De marketing van de de clown is vaak onconventioneel, dwaas en over the top. Er worden veel felle kleuren gebruikt, en er is sprake van een hoge energie. Clowns zijn in staat om virals te creëren, omdat ze begrijpen welk type humor mensen met elkaar willen delen. Interactieve websites en augemented reality is iets dat dan ook zeer goed bij de clown past.

De organisatiecultuur van de clown is losjes en gericht op plezier. Traditionele ‘corporate’ regels zijn niet van toepassing. Er wordt een hele eigen manier van werken gecreëerd. En door de out of the box mentaliteit is de cultuur bijzonder innovatief.


subtypen

Het wijsgeer archetype valt uiteen in vijf subtypen. Hoewel zij veel met elkaar gemeen hebben, komen bij de verschillende subtypen écht andere aspecten en kenmerken naar voren.

  • De clown

    De clown verstopt zich achter een masker om zichzelf buiten serieuze onderwerpen en taboes te zetten en ze vanuit daar te ontdekken. Hij benadrukt het absurde op een manier dat het lachwekkend en plezierig is. Hij neigt naar overdrijving en drama om anderen te laten lachen.

  • De entertainer

    De entertainer is speels en altijd publiekgericht. Een goede show weggeven, dat is waar het over gaat. Gevat, scherpzinnig en snel als hij is, is hij voortdurend op zoek naar uitdaging en feedback.

  • De nar

    Voor de nar is het leven als een speeltuin. Met een voorliefde voor oneerbiedige capriolen, leeft hij elk moment volledig. Hij is in staat om de manier van kijken te veranderen en niet bang om hardop te spreken, en is daarmee in staat om op een verfrissende manier bestaande conventies uit te dagen. De uitdaging kan zijn om niet te ongevoelig of brutaal te zijn.

  • De provocateur

    Hij is misschien controversieel en polariserend, maar de provocateur doet dat met zoveel charme en charisma dat hij toch bij de clown-subtypes hoort. Hij moet er natuurlijk voor waken dat hij niet te grof en beledigend is. Maar als geboren communicatietalent met een in your face houding, zorgt de provocateur wel voor de nodige opschudding.

  • De gedaanteverwisselaar

    De gedaanteverwisselaar gedraagt zich al kameleon. Hij vaart wel in uiteenlopende situaties en verschillende bewustzijnsniveaus. Hij daagt anderen uit om hun aannames in twijfel te trekken, en helpt daarmee anderen om dingen op een ander manier te zien. De zwakte voor de gedaanteverwisselaar is de instabiliteit die hoort bij zo adaptief zijn.


Drie niveaus

Alle archetypen kennen drie niveaus, waarbij het hoogste niveau staat voor het meest volwassen, verst ontwikkelde archetype. De drie niveaus van de clown zijn:

Het archetype ziet het leven als een spel. Het enige dat belangrijk is, is om plezier te hebben.

Het archetype komt tot uiting in de combinatie van plezier enerzijds en vindingrijkheid en intelligentie anderzijds. Dat merken we in practical jokes en manieren om overal mee weg te komen. Op dit niveau wordt de typerende handigheid en vernieuwing ontwikkeld.

Het archetype wet dat het leven alleen wordt geleefd op dit moment. Als vandaag alles is wat we hebben, moeten we wel alles uit deze dag halen.

Clowns in de échte wereld

Er zijn grote merken die het clown archetype volledig omarmen. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland.

  • Omdenken

    Van een probleem een kans maken. Alles op een andere manier bekijken. Dat stimuleert en predikt Omdenken. Kinderen zijn een meester in Omdenken. Veel voorbeelden van omdenken zijn dat ook verrassende, eigenlijk heel logische, antwoorden die kinderen geven op volwassen problemen en opgaven. Zij zijn nog niet ‘besmet’ met de conventies waar volwassen mee te kampen hebben. Out of the box, daar kom je vaak verder mee. Dat is de boodschap van clown Omdenken.

  • CliniClowns

    ls je zelfs een ernstig ziek kind in een ziekenhuis kunt laten lachen, dan ben je de titel clown meer dan waard. Niet alleen zorgt de stichting CliniClowns voor een moment voor deze kinderen om zich even niet ziek te voelen. Ook laat zij de maatschappij zien dat ook zieke kinderen gewoon kinderen zijn. Een ander perspectief. CliniClowns is daarmee een dubbelgoed voorbeeld van een clown.

  • Cool Blue

    “Alles voor een glimlach”. Internetwinkel CoolBlue neemt dat letterlijk en voert het door in alles wat ze doen. Hun productfilmpjes zijn grappig, hun social media reacties doorspekt met humor en lichtheid. Een extra kaartje in de bus als er iets even niet goed ging, een door waar je mee kunt knutselen (compleet met competitie) en taalgrapjes in de naamgeving van hun eigen spullen en mensen. Dat is clownesk! Om de speelsheid te stimuleren, zijn de vergaderkamers van CoolBlue ballenbakken, apenkooien en Mario Bros ruimten. Een kinderparadijs!

Waarom we van clowns houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.

De ideale klant voor het clown archetype is jong of jong van geest, die afknappen op teveel serieusheid.

Wij zoeken andere ‘carpe diem’ mensen om mee op te trekken. En die vinden we vaak bij bedrijven en organisaties die het allemaal niet te serieus nemen. We ontmoeten er mensen die, net als wij, een broertje dood hebben aan saaie dingen, zelfs als deze belangrijk zijn. Wat vinden we het dan ook fijn als er bedrijven zijn die zelfs de suffe en saaie dingen met een twist grappig of plezierig maken. Zij houden onze aandacht vast, begrijpen dat we de neiging hebben om anders uit te checken. Hoe gekker, hoe beter!

Is jouw merk een clown?

Helpt jouw merk om mensen in het nu te leven? Kinderlijk plezier te hebben? Is lol hebben van belang in jouw organisatie? Gebruik je slimme en eigenzinnige methoden om mensen dingen anders te laten zien? Dan is het waarschijnlijk dat je een clown bent.

Nu weet je WAT het betekent om een clown te zijn. Maar iedere clown is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Ontdek met mijn Native Brand programma© in dertien weken HOE je vanuit hier jouw unieke, authentieke, krachtige en congruente merk bouwt.

meer over mijn native brand programma©